Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 8)

Stěží vyjádřit tekutost Evropy lépe než švejkováním v Moravském divadle. Česko-německá inscenace Kauza Schwejk vznikla v koprodukci Studia Hrdinů, Theater Brehmen a festivalu Wierner Festwochen. Jeden z nejočekávanějších bodů programu připomněl osobnost minulého ročníku Flory, režiséra Dušana D. Pařízka. O přestávce tentokrát nekvílela cirkulárka jako při loňské Směšné temnotě. Diváci na jevišti fasovali guláš a ti nejrychlejší i Plzeňskou dvanáctku.

Kauza Schwejk

Peter Fasching, Ivana Uhlířová a Martin Baum v inscenaci Kauza Schwejk FOTO VIKTOR KRONBAUER

Dobrého pomálu. Kauza Schwejk, která získala Cenu Divadelních novin a nominaci na Cenu kritiky 2015, se v Čechách hraje sporadicky. Od její premiéry se v Evropě a české politice událo leccos a z inscenace (DN o ní psaly zde) vykrystalizovaly nové kontexty. Jen pro připomenutí, v Pařízkově divadelní dramatizaci jde o vojenský soud nad nepřítomným Švejkem, obviněným z velezrady, přičemž hlavní hrdina Švejk ve hře nevystupuje. Rozhodování o nás bez nás – to je realita jednotlivce v soukolí systému a také historická zkušenost malých národů. Oproti betonovému podzemnímu interiéru Studia Hrdinů, kde generál Fink vládne jako Hitler ve Vlčím doupěti, se v noblesním interiéru kukátkového Moravského divadla posouváme kamsi do politických kuloárů a k salónním intrikám. Nad jevištěm visí ve vzdušné instalaci vyhlášky a nařízení. Dnes se žádný Damoklův meč neobejde bez razítka a málokterý rodák z německojazyčného prostředí se dorozumí česky bez slovníku. Nedorozumění a obtížná komunikace nevychází z něčí „notorické blbosti“, ale z rozdílné podstaty národnostního charakteru, s níž se lidstvo nikdy nevyrovnalo a zřejmě ani nevyrovná. Nejen Židé jsou stigmatizovaní. Finkovo sudetoněmecké nelichotivé označení Čechů „Čuši“ hraničí s xenofobií. Generálovi podřízení nasazují jiný kalibr – češtinu, ten takřka nenaučitelný jazyk. Malá vítězství ovšem kazí horlivost překladatele Vaňka (kdo neví, že slouží, slouží vždycky nejlíp) a tím třetím, který se směje, je tak nakonec Maďar Kakony, donjuanský a vznětlivý „Hún ve fraku“ (Gábor Biedermann).

Kauza Schwejk

Kauza Schwejk vypráví o vojenském soudu nad nepřítomným Švejkem FOTO VIKTOR KRONBAUER

Martin Baum zahrnuje mezi své pluky i publikum. Když Češi rozdají v hledišti cigarety, došlápne si na nedisciplinovanou kouřící divačku osobně. Blahosklonný, leč přísný otec národů (s řemenem v ruce) a asketický služebník páně v sobě možná ukrývá nevypočitatelného diktátora a kadet Biegler (Peter Fasching) je v tom smyslu korunním princem. Nechtěně tak překonávají leckteré tuzemské snahy o parodování českých politiků. A Baumovy nechápavé, šťouravé dotazy, proč si Švejk dobrovolně a bez nátlaku oblékl ruskou uniformu, jdou v současnosti vyloženě na tělo. Pařízek obohatil Haška ještě o téma žen v armádě coby zvrácené emancipace. Vedle rachitického filozofa Marka (Vladimír Javorský) a servilního překladatele Vaňka (Jiří Černý) je nadporučík Lukášová nejvzornější a nejmužnější voják. Samozřejmě, že pod tou slupkou skrývá ženskou slabost. Přes tvář Ivany Uhlířové se občas mihne rozpačitý či stydlivý výraz a její přítomnost rozkládá morálku c. a k. armády už z podstaty. Kontakt herců s publikem, úspěšně pěstovaný od samého úvodu, vyvrcholil společnou přestávkou na jevišti. Kdy povečeříte guláš na červeném plyši, nebo mezi herci v jejich teritoriu? Do vyprazdňování obrovského hrnce lkal Biegler s elektrickou kytarou folkovou baladu o svém snu a Fink dával hádat, která hymna které zemi patří. Řada z nás se tak nakonec stala i stafáží závěrečné scény. A tak český národ po svém, tedy hospodskou veselicí, zase jednou rozložil Rakousko-Uhersko a díky Pařízkovi převrátil divadelní pravidla. Mít děkovačku před plným Moravským divadlem – to se vám stane opravdu jen na Divadelní Floře.

///

O Divadelní Floře 2017 více na i-DN:

Rekordní Divadelní Flora

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 1)

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 2)

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 3)

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 4)

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 5)

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 6)

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 7)

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 9)

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 10)

  • Autor: Veronika Boušová
  • Publikováno: 21. května 2017

Komentáře k článku: Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 8)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kauza

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,