Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 3)

Čeření vod, hledání a zpochybňování. 21. ročník Divadelní Flory Olomouc se rozhodně nenese v duchu poklidného sledování konejšivých představení. Naopak, názorové pasivitě i uzavřenému nahlížení žánrů a forem se tvůrci vyvarovali jak vůči divákům, tak k sobě samým.

Dotazování se po smyslu a opodstatnění divadla a jeho hranicích bylo hlavním tématem druhé části dvoudenní mezinárodní konference Za hranou, na níž vystoupili divadelníci z celkem deseti zemí Evropy. Může divadlo změnit svět? Jak dosáhnout otevřeného dialogu tvůrců s diváky a jejich co možná největší sounáležitosti? Konference byla zacílena na problematiku, která v neděli, ve třetím festivalovém dni, nabyla ještě konkrétnější podobu a hlubší ponor.

Konkrétní podobu každého představení udávají jeho aktéři. FOTO archiv DF

Vcházím do místnosti starobylého freskového sálu Divadla na cucky, abych se spolu s dalšími patnácti diváky zúčastnila představení Eau de vie  / (Mo)mentální herec. Nic než dva pruhy černého baletizolu, zvukový pult, několik předmětů čekajících v rohu místnosti na to, až je někdo vezme do hry. A pak samozřejmě účastníci, kteří udávají konkrétní podobu představení. Konkrétní podobu každého představení tak udávají jeho aktéři. Sníme spolu kedlubnu, zněla jedna z informací slovenských tvůrců, tanečníků a performerů Lucie Kašiarové a Petera Šavela. Budeme vnímat a poslouchat. Sebe a druhé. Nic není špatně. Důležitá je věrnost přítomnému okamžiku.

Představení se podobalo spíše divadelní dílně či workshopu. FOTO archiv DF

Představení se podobalo divadelní dílně či workshopu. Bylo vysoce interaktivní a bez diváckého zapojení by zcela ztratilo smysl. A to i navzdory tomu, že impulsy do dění vnášeli především oba performeři. Sleduji Petera Šavela, jak vyjadřuje své vnitřní napětí zhruba půlminutovým skákáním. Začíná být značně vyčerpán. Blíží se ke mně a s hlasitým oddychováním se mi svalí k nohám. Uléhá na mě a chytá za ruku. Dávám mu dlaň před ústa, abych nablízko cítila jeho dech. Později ruku zvedám a on její pohyb následuje. Symbolicky ho předávám jiné účastnici.

Inscenace The Situation je zpestřena akrobatickými parkourovými skoky Palestince Karima (Karim Daoud) FOTO ARCHIV SOUBORU

Účastí na představeních alternativních divadelních forem zakouším stírání hranic, oscilování na tenké hraně mezi hercem a divákem, divadelní fikcí a skutečností. Pokud budeme pouze naivně optimističtí, zhloupneme. Je třeba dívat se na to, co se děje. Zobrazovat realitu, zaznělo na již mnou zmiňované konferenci.

Zásadní byla v tomto ohledu očekávaná politická inscenace The Situation souboru Maxim Gorki Theater z Berlína, jež se zabývala konfliktem na Blízkém východě. Režisérkou a spoluautorkou kolektivního scénáře, jehož příprava zabrala největší čas vzniku této inscenace, je kmenová režisérka divadla Yael Ronen. Příběhy částečně vycházely ze skutečných životních událostí protagonistů, jimiž jsou lidé různých národností, kteří se v minulosti přestěhovali do Berlína. Izraelka, Palestinec, Syřan a Němec (původem však Kazach) reflektovali v několika jazycích (němčině, angličtině, hebrejštině či arabštině) kontroverzní politickou situaci ve svých zemích i v Německu. Důležité pro její přijetí bylo, že je inscenace postavená především na humoru a komických momentech, jež vznikají jako důsledek různosti jazyků a charakterů postav. Tvůrci zobrazují klišé a předsudky, které vůči cizím národům, jiným náboženstvím a obecně menšinám máme my, Evropané, a které mají naopak lidé z Blízkého východu vůči nám. Navzdory tíživým a značně nepřehledným politickým situacím v daných oblastech a osudům lidí v nich vedl tento inscenační princip ke zdravému diváckému i hereckému odstupu a potřebnému nadhledu. Smích se tak přirozeně snoubil s vědomím nutnosti se k nepříjemné problematice osobně stavět. Snad pro oboustrannou zkušenost s nesvobodou vzali tvůrci a diváci zkušenost těch druhých za svou.

Důležité bylo, že je inscenace postavená především na humoru. FOTO archiv DF

Pro mne však k divácké připravenosti výrazně přispěla letošní důmyslně budovaná festivalová dramaturgie, která skutečně vede k otevírání se a zdravému zpochybňování nejen politických názorů, ale také osobních hradeb. Pro festival jako by se stala příznačnou cyklická snaha vycházet od sebe k druhým a navracení se od druhých k sobě. Dokážu měnit svět, když mluvím divadelním jazykem, řekl na konferenci Za hranou režisér a herec Jiří Havelka.

A tak lze vyjít vstříc dalšímu festivalovému dni a s opatrností pozorovat, naslouchat a třeba i změnit své vlastní těžiště. Pro mě však se zásadní otázkou: Kde začíná a končí naše schopnost překračovat hranice? Je omezená časem jednoho divadelního workshopu či představení, anebo ji dokážeme v sobě nést déle? Jak dlouho?

///

O inscenaci The Situation jsme v DN a na i-DN psali v souvislosti s jejím hostováním v Praze loni na podzim v rámci festivalu PDFNJ:

(Politické) výpovědi německého divadla (No. 4)

Dvakrát Maxim Gorkij Theater

///

O Divadelní Floře 2017 více na i-DN:

Rekordní Divadelní Flora

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 1)

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 2)

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 4)

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 5)

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 6)

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 7)

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 8)

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 9)

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 10)

 

 

  • Autor: Lucie Křápková
  • Publikováno: 15. května 2017

Komentáře k článku: Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 3)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,