Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 10)

Závěr 21. Divadelní Flory proběhl ve znamení performancí zahraničních hostů. V Hudebním divadle se reprízoval Prins of Ne†works umělce chilského původu Rodriga Sobarza de Larraechea. Podkrovní sál Divadla K3 hostil několikanásobného světového šampiona v breakdance, Brazilce Menno van Gorpa, v představení Rise Up. Program uzavřela izraelská choreografka Keren Levi titulem The Dry Piece (XL Edition) v S-klubu.

Prins of Ne†works je něco mezi fyzikálním laboratorním výzkumem a minimalistickou laserovou show FOTO ARCHIV FESTIVALU

Experimentální projekt Prins of Ne†works s high-tech šamanem Diego Oleou je něco mezi fyzikálním laboratorním výzkumem a minimalistickou laserovou show. Šamanské bubny nahradily syntetizátory a v úvodu osvětluje prostor projekce počítačové digitální hry, takže se publikum automaticky shromáždí před osvětlenou stěnou. Přitažlivost světla je zřejmě hlavním tématem performance, která se odehrává v naprosté tmě. Jakmile se někde něco rozsvítí, všichni se vydají tím směrem. Stan ve tvaru oktanu uprostřed místnosti izoluje od publika Diega Oleu a připomíná velký poklop proti mouchám. Role se však obrátily, diváci postávají kolem a stovky much jsou uvnitř. Olea v mikině s kapucí krouží nad hlavou zářivkou a bzukot much střídavě sílí a ustává. Davová hypnóza hmyzu a lidí končí vyklouznutím šamana ze stanu. Stejně fascinovaně, jako jste pozorovali muší cirkus, můžete sledovat praskání ledových bloků pod vlivem tepla (nebo je to symbolické uvolňování okovů, zatavených uvnitř?) a nechat se oblétávat bzučícím minidronem. V technologické džungli se zkoumají základní fyzikální pravidla. Voda v plynném skupenství se plíží z odpařovače, v tekutém ji performer nosí v batohu na zádech. Led se vyrábí v rychlomrazicím boxu a je rozpouštěn pod světlem zeleného laseru. Nakonec protne ten paprsek celou místnost a Pán much nechá laboratoř divákům na pospas. Snad jediné dítě mezi námi, vděčná účastnice neotupělá životem, odhalí vlastnosti paprsku, který můžete ovládat dlaní, a začne si s ním hrát. Být zase objevitelem – k tomu nás zřejmě měla tahle magická exkurze přivést.

Breakdancová exhibice Rise Up FOTO ARCHIV FESTIVALU

Fascinující podívanou nabídla breakdancová exhibice Rise Up. Zápas Menno van Gorpa s neviditelným nepřítelem i vlastním tělem o možnost povstat z temnot se podobá evolučnímu vývoji člověka. Vyděšený tvor v bílém obleku opouští tmavý kout, aby ve sporadickém červeném osvětlení poprvé spatřil své obrysy. Při prvním výstupu se zdá, že se pokouší najít klíč k dervišovským pohybům, ostatně zvláštní obrovská lampa nad jevištěm se k prvkům orientálního stylu hlásí. O nějaké napřimování a fyzickou proměnu krok za krokem ale de facto nejde. Tvor se stále pohybuje hodně při zemi, i když se snaží její přitažlivost přemoci. Breakdance nesleduji, ale stojky na hlavě bez držení, zvlášť když jdou za sebou jako série přemetu vzad, nebo momenty, kdy se tělo po sérii rychlých přehmatů na chvíli ocitne těsně nad zemí, asi patří k vrcholům. Aby nešlo jen o exhibici, přidává tanečník urputný výraz bojovníka, nebo jako vyděšené zvíře před čímsi couvá do rohu. Zápasí sám se sebou i neposlušnými či bezvládnými částmi svého těla. Jeho nohy buď zdánlivě nemají klouby a nedají se ohnout, nebo jsou naopak hadrovité a bez kostí. A ty stavy se bleskově mění. Otočí si nohu okolo ruky a hned na to mu trčí z těla neohebná protéza. Ten breakdance, kterého byly svého času plné diskotéky, je zřejmě dávno překonán. A tak čísla pokračují ve variantách předchozích variant a posun k výšinám naznačují změny osvětlení. Obrovská lampa ve tvaru zavěšeného poupěte se na poslední výstup rozevřela nad tanečníkem jako mechanické slunce. Intenzivní, syrový zážitek.

Rutinní zobrazování nahoty pohledem izraelské performerky The Dry P (XL Editioiecen) jsem bohužel musela vzdát a vrátit se do Prahy. Takže zase za rok v Olomouci.

///

O Divadelní Floře 2017 více na i-DN:

Rekordní Divadelní Flora

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 1)

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 2)

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 3)

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 4)

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 5)

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 6)

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 7)

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 8)

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 9)

  • Autor: Veronika Boušová
  • Publikováno: 23. května 2017

Komentáře k článku: Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 10)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kauza

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,