Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 10)

Závěr 21. Divadelní Flory proběhl ve znamení performancí zahraničních hostů. V Hudebním divadle se reprízoval Prins of Ne†works umělce chilského původu Rodriga Sobarza de Larraechea. Podkrovní sál Divadla K3 hostil několikanásobného světového šampiona v breakdance, Brazilce Menno van Gorpa, v představení Rise Up. Program uzavřela izraelská choreografka Keren Levi titulem The Dry Piece (XL Edition) v S-klubu.

Prins of Ne†works je něco mezi fyzikálním laboratorním výzkumem a minimalistickou laserovou show FOTO ARCHIV FESTIVALU

Experimentální projekt Prins of Ne†works s high-tech šamanem Diego Oleou je něco mezi fyzikálním laboratorním výzkumem a minimalistickou laserovou show. Šamanské bubny nahradily syntetizátory a v úvodu osvětluje prostor projekce počítačové digitální hry, takže se publikum automaticky shromáždí před osvětlenou stěnou. Přitažlivost světla je zřejmě hlavním tématem performance, která se odehrává v naprosté tmě. Jakmile se někde něco rozsvítí, všichni se vydají tím směrem. Stan ve tvaru oktanu uprostřed místnosti izoluje od publika Diega Oleu a připomíná velký poklop proti mouchám. Role se však obrátily, diváci postávají kolem a stovky much jsou uvnitř. Olea v mikině s kapucí krouží nad hlavou zářivkou a bzukot much střídavě sílí a ustává. Davová hypnóza hmyzu a lidí končí vyklouznutím šamana ze stanu. Stejně fascinovaně, jako jste pozorovali muší cirkus, můžete sledovat praskání ledových bloků pod vlivem tepla (nebo je to symbolické uvolňování okovů, zatavených uvnitř?) a nechat se oblétávat bzučícím minidronem. V technologické džungli se zkoumají základní fyzikální pravidla. Voda v plynném skupenství se plíží z odpařovače, v tekutém ji performer nosí v batohu na zádech. Led se vyrábí v rychlomrazicím boxu a je rozpouštěn pod světlem zeleného laseru. Nakonec protne ten paprsek celou místnost a Pán much nechá laboratoř divákům na pospas. Snad jediné dítě mezi námi, vděčná účastnice neotupělá životem, odhalí vlastnosti paprsku, který můžete ovládat dlaní, a začne si s ním hrát. Být zase objevitelem – k tomu nás zřejmě měla tahle magická exkurze přivést.

Breakdancová exhibice Rise Up FOTO ARCHIV FESTIVALU

Fascinující podívanou nabídla breakdancová exhibice Rise Up. Zápas Menno van Gorpa s neviditelným nepřítelem i vlastním tělem o možnost povstat z temnot se podobá evolučnímu vývoji člověka. Vyděšený tvor v bílém obleku opouští tmavý kout, aby ve sporadickém červeném osvětlení poprvé spatřil své obrysy. Při prvním výstupu se zdá, že se pokouší najít klíč k dervišovským pohybům, ostatně zvláštní obrovská lampa nad jevištěm se k prvkům orientálního stylu hlásí. O nějaké napřimování a fyzickou proměnu krok za krokem ale de facto nejde. Tvor se stále pohybuje hodně při zemi, i když se snaží její přitažlivost přemoci. Breakdance nesleduji, ale stojky na hlavě bez držení, zvlášť když jdou za sebou jako série přemetu vzad, nebo momenty, kdy se tělo po sérii rychlých přehmatů na chvíli ocitne těsně nad zemí, asi patří k vrcholům. Aby nešlo jen o exhibici, přidává tanečník urputný výraz bojovníka, nebo jako vyděšené zvíře před čímsi couvá do rohu. Zápasí sám se sebou i neposlušnými či bezvládnými částmi svého těla. Jeho nohy buď zdánlivě nemají klouby a nedají se ohnout, nebo jsou naopak hadrovité a bez kostí. A ty stavy se bleskově mění. Otočí si nohu okolo ruky a hned na to mu trčí z těla neohebná protéza. Ten breakdance, kterého byly svého času plné diskotéky, je zřejmě dávno překonán. A tak čísla pokračují ve variantách předchozích variant a posun k výšinám naznačují změny osvětlení. Obrovská lampa ve tvaru zavěšeného poupěte se na poslední výstup rozevřela nad tanečníkem jako mechanické slunce. Intenzivní, syrový zážitek.

Rutinní zobrazování nahoty pohledem izraelské performerky The Dry P (XL Editioiecen) jsem bohužel musela vzdát a vrátit se do Prahy. Takže zase za rok v Olomouci.

///

O Divadelní Floře 2017 více na i-DN:

Rekordní Divadelní Flora

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 1)

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 2)

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 3)

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 4)

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 5)

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 6)

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 7)

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 8)

Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 9)

  • Autor: Veronika Boušová
  • Publikováno: 23. května 2017

Komentáře k článku: Divadelní Flora 2017: Jsme v tom spolu (No. 10)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,