8/2024

16. 4. 2024

Divadelní noviny > Burza

DIOD – Divadlo otevřených dveří Jihlava

Divadlo otevřených dveří, zkráceně DIOD, se začalo budovat před pěti lety v bývalých prostorách kina v budově TJ Sokol Jihlava, kterou je také provozováno. V té době krajské město disponovalo několika kulturními institucemi s divadelními sály, které však ve většině případů nabízely pouze prostor kukátkový. Kromě stálého profesionálního repertoárového Horáckého divadla a jeho Malé scény měla Jihlava k dispozici sál Divadla Na kopečku a malý a velký sál Domu kultury a odborů. Díky aktivitě několika lidí z TJ Sokol Jihlava se povedlo bývalé kino zrekonstruovat a mohl vzniknout nezávislý variabilní kulturní prostor.

DIOD disponuje variabilním sálem  FOTO ARCHIV DIOD

DIOD disponuje variabilním sálem FOTO ARCHIV DIOD

Projekt divadla DIOD se podařilo uskutečnit s finančním podílem Evropské unie čítajícím 92‚5 % celkových nákladů, příspěvek EU tedy byl 24 425 677 Kč. Na spolufinancování se podílely také ROP Jihovýchod a Kraj Vysočina. Rozsáhlá rekonstrukce a technické vybavení DIOD byly dokončeny v roce 2011 a nový divadelní prostor byl 1. dubna otevřen veřejnosti. V současné době má DIOD vybudovanou výjimečnou a – dá se říci – i neotřesitelnou pozici ve městě, potažmo v kraji.

Obsah programu i skladba dramaturgie jsou už od počátku fungování různorodé. Divadlo spolupracuje se školami a dává prostor studentským i žákovským souborům k vlastní prezentaci. Ať už v rámci festivalů, které spolupořádá, nebo v podobě jednotlivých vystoupení například základní umělecké školy či středoškolských divadelních souborů. Své projekty zde realizují poloprofesionální či amatérské soubory z Jihlavy i okolí. Jednou z hlavních linií je hostování profe­sio­nál­ních divadel českých, ale také zahraničních. Ať už se jedná o pražské Studio Hrdinů, brněnský BuranTeatr, HaDivadlo, ostravské Divadlo Petra Bezruče, nebo ústecký Činoherák. Výraznou dramaturgickou linii tvoří vystoupení akrobatických souborů, nový cirkus, artisté či taneční a pohybové divadlo. Právě pohybová činnost – akrobacie na šálách – je vlajkovou lodí kurzů a workshopů, které DIOD nabízí. Divadlo otevřených dveří je také jedním z míst, kde každoročně probíhá část programu festivalu Tanec Praha. I díky němu se diváci naučili taneční představení navštěvovat, a divadlo tak má po pětiletém působení početnou diváckou základnu.

Technicky velmi dobře vybavený a variabilní black box ovšem neslouží pouze kulturním a uměleckým účelům. Kromě již zmíněných kurzů, workshopů a letních škol DIOD hostí i zasedání veřejnosti se zastupiteli města. Takzvané kulaté stoly se staly vyhledávaným způsobem diskuse o problémech obyvatel Jihlavy. Pravidelně se v DIOD konají rovněž trhy, jarmarky, přednášky, promítání či akce pro maminky s dětmi na mateřské dovolené. Už druhou sezonu také DIOD nabízí předplatné sestavené z hostujících inscenací.

Do šesté sezony DIOD vstupuje s Adamem Hruškou v pozici vedoucího produkce. Ten loni vystřídal Karolínu Koubovou, která DIOD doposud vedla a nyní je na rodičovské dovolené. Celých pět let ovšem v jiných pozicích ve vedení DIOD stál, tudíž změna postu pro něj nebyla nic nového.

Adam Hruška

Rozhovor s Adamem Hruškou

S jakými cíli jste DIOD před pěti lety otevírali?

Zřizovatelem a provozovatelem DIOD je TJ Sokol Jihlava a prvotní nápad přišel od tehdejšího vedení této organizace. Měli v krásné funkcionalistické budově od architekta Fuchse zastaralé kino a chtěli s ním něco udělat. Nakonec se prosadil nápad na multifunkční sál a právě do této situace přišla naše bývalá šéfka Karolína Koubová (tehdy ještě Zmeková), která zrovna absolvovala brněnskou JAMU. Hned po škole se zapojila do projektu a vznikl DIOD. Když tehdejší plány hodně zjednoduším, tak šlo hlavně o to, aby se podařilo do pěti let potvrdit potřebnost takového prostoru v krajském městě a „rozžít“ ho.

Právě letos v létě jste oslavili pětileté výročí. Nastala v DIOD nějaká významná změna?

Skončila nám pětiletá lhůta daná Evropskou unií, potažmo ROP Jihovýchod, kdy jsme nemohli konkurovat okolí a také dělat vyloženě komerční akce. Co se týče programu, tak v praxi to v podstatě žádné změny nepřináší. Stále chceme jít cestou „jiné“ dramaturgie. Rádi bychom do projektu více zapojili komerční sektor a zbavili se alespoň částečně závislosti na grantech, ale to je spíš hudba budoucnosti.

Již druhý rok nabízíte divákům předplatné složené z inscenací divadel celé republiky. Podle čeho inscenace do předplatného vybíráte? Je náročné tato divadla získat k hostování do Jihlavy?

Naše „černá krabice“ má rozměry 12 × 17 metrů a nemáme klasické divadelní tahy, takže hraje ten, kdo se k nám vejde a nemá náročnou scénu. Ne, teď vážně. Snažíme se hledat úspěšné inscenace s přesahem do společenských témat a občas i trochu potrápit diváky. Sledujeme udílení cen, čteme kritiky a rádi si necháme i doporučit od spřátelených produkčních. Když to jen trochu jde, tak si předem inscenaci omrknu. Pracujeme s publikem, které částečně saturuje místní Horácké divadlo, takže je pro nás důležité, aby návštěvníci věděli, že u nás najdou spíše alternativnější inscenace.

Jak vzniká váš dramaturgický plán? Máte nějaké osobní preference, co byste rád do programu zařadil?

Dramaturgický plán, nebo spíš takovou vizi či směr, máme daný už od začátku DIOD, ale snažíme se pružně reagovat na aktuální trendy. Činohru, i vzhledem k ročnímu předplatnému, plánujeme hodně dopředu, ale naopak třeba taneční řadu se snažíme dělat co nejvíce aktuální a občas se nám povede i nějaká ta premiéra. S nastaveným směrem se ztotožňuji, takže vlastně všechen náš program je moje osobní preference. V posledních letech se snažíme více propojovat s dalšími místními subjekty a institucemi a vytvářet netypické koprodukční projekty komunitního charakteru.

Jaké jsou vaše plány do budoucna a kde vidíte DIOD za dalších pět let?

Bylo by skvělé, kdyby se ustálilo financování DIOD a my měli větší jistotu, že náš rozpočet nebude každý rok závislý na jednoletých grantech. Co se týká diváků a dramaturgie, tak bych si přál, aby byl DIOD stále tak otevřený a aby k nám chodilo co nejširší publikum. Přál bych si, aby se ještě více stal inkubátorem pro umění rozličných forem a aby stále podporoval celospolečenskou debatu.

• Publikováno: 22. září 2016