Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Dědova mísa

Nerad se pletu do řemesla, jež není moje. Ale přece: ta pražská komedie na pokračování, dějství nemají pointu, závěr marně čeká na katarzi! Divadla jsou se stavem dramatiky tak úzce svázána, že citlivější ucho musí zaslechnout umíráček. Nejsou silná dramata. Viděl však někdy někdo, že by vznikala za psacím stolem? Neprozíravé rozhodování o pražských divadlech nedolehne jenom na budovy, soubory a diváky, ale na pomíjený jejich obsah: na drama. Ostatně, nekoncepčnost – je to bolest jen divadelní? Myslí tu někdo s dlouhodobou společenskou perspektivou? Samé příštipkářství s myšlenkou malá domů (pravda, někdy větší než velká), ale dnes úpadek, zítra potopa. Divadlo je institucí s nejširším snad množstvím funkcí. Nelze nepostřehnout, že společenským propadem do konzumu, chtivostí okamžitě vyhovět bezduchou zábavou úniku před všedními dny, divadlo ničíme a udržujeme zatuchlé společenské klima – v lhostejném přítmí se pak daří šejdířům. Jenom neprovokovat a pokud možná nemyslet.

Nejenom pronikání politických čachrů do systému divadla mě hněte. Též samo divadlo, jež často nedovede anebo nechce přečíst to, co dramatik napsal. I Samuel Becket tím zřejmě trpěl, proč by Václavu Havlovi připisoval aktovku o zvůli režisérů? (Včera jsem vyslechl na to téma varovnou úvahu Miloše Štědroně: kdože se v inscenacích střídá co vládce nad operou? Dirigent, anebo režisér, pro, anebo proti skladateli?) Jsem primitiv, zajímá mě, zda v textu něco je pak hrát, nebo není, tedy odložit, a ne na něm příštipkařit a opentlovat, aby se inscenátor nad autorem zdostatek vynatřásal, aby se divák zasmál, či otřásl. Na Becketa Havlovi jsem si nevzpomenul náhodou. Jak inscenovat text? Přidávat mu něco z jiné, cizí imaginace, slovně aktualizovat? Ale proč? Buď v něm ta potencionalita aktuálního vnímání je, anebo není. Mé největší zážitky z Havlových dramat jsou dva: když v hloučku pozorných posluchačů nevzrušeně četl své dva texty sám: přesně vyjádřené významy, dokonalé aktuální členění větné. Při Pokoušení jsme se v malém pokoji bavili ani nedutali, jenom Vlasta Chramostová rušila hlasitým smíchem. Inu, herečka. Vlastně ani ona nepotřebovala víc než esenci textu.

  • Autor: Vladimír Karfík
  • Publikováno: 7. Únor, 2012

Komentáře k článku: Dědova mísa

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 9/2015

Vychází za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a Nadace Českého literáního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 4.-11. 5. 2015

Číslo 9/2015 (28. 4.-11. 5. 2015)

Obsah čísla 9/2015

Komentář

Výběrové pasti

Rozhodnutí o změně na postu ředitele...

Sukces měsíce

Bohuslav Martinů: Hry o Marii

Národní divadlo v Brně, hudební...

Dotazník

Lucia Kašiarová

Slovenská umělkyně pohybující se v...

K věci

Neradostné hledání...

Brněnská radnice, v čele s novým...

Kronika

Bylo & bude 9/2015

Bylo PUCCINI V RYTMU AFRIKY Mezi filmy,...

Kritika

Někdy ani Čubka nepomůže

Při četbě Příběhů nečekaných...

Osm žen za omšelými dveřmi

Francouzský dramatik Robert Thomas se...

Na onkologickém oddělení

Prezentovat jako hlavní téma...

Principálovo divadlo

Divadelní hit Ronalda Harwooda...

Banalita o mrkvi

Na vizuálu k inscenaci Penis pravdy z...

Pláč na špatném hrobě

Během Camusova Caliguly v Divadle J. K....

Mýdlový princ dodá radost a...

Mýdlový princ je z mnoha hledisek...

O tlustých, blbých, ...

Nejnovější inscenace Divadla Letí 8...

Martinů z kůrů andělských

Opera Bohuslava Martinů Hry o Marii se...

Lehkonohá apokalypsa

Bartlettova Zemětřesení v Londýně...

Těla ve smrtelném ohrožení

Jedna z nejvýraznějších skupin...

Kritický žebříček 9/2015...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 9/2015...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Rozhovor

Ladislav Hampl: Neumím hned...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kauza

Kontext

Když odcházejí svědci...

V jistém věku vás stále častěji...

Sotva držím se na nohou aneb...

Firma Supraphon má obrovské archivy,...

Hra na smích a vzpomínání

Režisér Petr Nikolaev (Příběh...

Muzikál už není, když…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Fagi a divadlo

Podoby

Stručný obsah příspěvku zde není...

Odpověď Jiřímu Hanákovi

Vysvětlujete, proč odbory nemohou...

Herecká asociace informuje

Zastupuji Hereckou asociaci v evropské...

3LO3

Pomalu odcházejí na Jiný břeh...

Došlo do redakce

Josef Topol: Jitřní flétna (Torst...

Divadlo Kalich

Divadla české Broadwaye

Rejžek píše Justovi

Nakladatelství Mladá fronta totiž...

Zahraničí

Žádné kulisy, ale je to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

DDP v cizích službách (I)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Bedřich Šetena (9. 4. 1939 Praha –...

Výročí

Výročí 1.–15. května

Vodička Vladimír, ředitel (1. 5....

Paměti, záznamy, deníky

Život šestý aneb Hledali...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 2 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 9/2015



Obsah,