Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Dědova mísa

Nerad se pletu do řemesla, jež není moje. Ale přece: ta pražská komedie na pokračování, dějství nemají pointu, závěr marně čeká na katarzi! Divadla jsou se stavem dramatiky tak úzce svázána, že citlivější ucho musí zaslechnout umíráček. Nejsou silná dramata. Viděl však někdy někdo, že by vznikala za psacím stolem? Neprozíravé rozhodování o pražských divadlech nedolehne jenom na budovy, soubory a diváky, ale na pomíjený jejich obsah: na drama. Ostatně, nekoncepčnost – je to bolest jen divadelní? Myslí tu někdo s dlouhodobou společenskou perspektivou? Samé příštipkářství s myšlenkou malá domů (pravda, někdy větší než velká), ale dnes úpadek, zítra potopa. Divadlo je institucí s nejširším snad množstvím funkcí. Nelze nepostřehnout, že společenským propadem do konzumu, chtivostí okamžitě vyhovět bezduchou zábavou úniku před všedními dny, divadlo ničíme a udržujeme zatuchlé společenské klima – v lhostejném přítmí se pak daří šejdířům. Jenom neprovokovat a pokud možná nemyslet.

Nejenom pronikání politických čachrů do systému divadla mě hněte. Též samo divadlo, jež často nedovede anebo nechce přečíst to, co dramatik napsal. I Samuel Becket tím zřejmě trpěl, proč by Václavu Havlovi připisoval aktovku o zvůli režisérů? (Včera jsem vyslechl na to téma varovnou úvahu Miloše Štědroně: kdože se v inscenacích střídá co vládce nad operou? Dirigent, anebo režisér, pro, anebo proti skladateli?) Jsem primitiv, zajímá mě, zda v textu něco je pak hrát, nebo není, tedy odložit, a ne na něm příštipkařit a opentlovat, aby se inscenátor nad autorem zdostatek vynatřásal, aby se divák zasmál, či otřásl. Na Becketa Havlovi jsem si nevzpomenul náhodou. Jak inscenovat text? Přidávat mu něco z jiné, cizí imaginace, slovně aktualizovat? Ale proč? Buď v něm ta potencionalita aktuálního vnímání je, anebo není. Mé největší zážitky z Havlových dramat jsou dva: když v hloučku pozorných posluchačů nevzrušeně četl své dva texty sám: přesně vyjádřené významy, dokonalé aktuální členění větné. Při Pokoušení jsme se v malém pokoji bavili ani nedutali, jenom Vlasta Chramostová rušila hlasitým smíchem. Inu, herečka. Vlastně ani ona nepotřebovala víc než esenci textu.

  • Autor: Vladimír Karfík
  • Publikováno: 7. Únor, 2012

Komentáře k článku: Dědova mísa

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 6/2015

Vychází za finanční podpory Ministerstva kultury ČR a Nadace Českého literáního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


18. 3.-31. 3. 2015

Číslo 6/2015 (18. 3.-31. 3. 2015)

Obsah čísla 6/2015

Komentář

Snad nám čtenáři odpustí,

že je v tomto čísle trochu moc...

Sukces měsíce

Klicperovo divadlo: Evžen...

A. S. Puškin: Evžen Oněgin

Jak já to vidím

Lenka Kniha Bartůňková

Dotazník aneb Hledání divadelního...

Anketa

Kronika

Bylo & bude 6/2015

Bylo PŘÍJEMNÉ ABRAHÁMOVINY Přesně...

Kritika

Bůh, či Nebůh?

Fjodor Michajlovič Dostojevskij na...

Fassbinderovy ženy

V únoru měly premiéru dvě inscenace...

Medvědi ve vlakovém kupé

Jednou ze zřetelných dramaturgických...

Pravdivě falešný muzikál

Česká premiéra muzikálu Andrewa...

Kdo je v Ústí nežádoucí?

Cyklus Tři podoby svobody ústeckého...

Plzeňská cesta za komedií

Socialistickou nostalgii na bulharský...

Bod na ploše

Studio Hrdinů se věnuje inscenacím...

Podivné obrázky

Vzkřísit princip Laterny magiky se...

Puzzle ze starých časů

Inscenace Podivuhodné cesty Julese...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 6/2015...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Rozhovor

Stanislav Zindulka: Lepší je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kauza

Kontext

Vladimír Procházka: Ode mě...

Rozhovor s ředitelem a dramaturgem ...

Živá, nebo mrtvá tradice...

Legendární scéna Ve Smečkách...

Samospád Činoherního klubu

Toto není – a vzhledem k rozsahu...

Burza

Fagi a divadlo

Podoby (Jan Steklík – KŠ)

(KŠ = Křížovnická škola čistého...

Došlo do redakce

Jan Dvořák, Robert Hédervári a kol.:...

3LO3

V únoru se v Praze konala přehlídka...

Šmejdi na trhu práce

Herecká asociace informuje

Divadlo Ungelt

Divadla české Broadwaye

Just píše Rejžkovi

Milý Honzo, co se týče Kouzelné...

Ohrožený Činoherák Ústí

K věci

Zemřeli

Paměti, záznamy, deníky

Život třetí aneb Na...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 2 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 6/2015



Obsah,