8/2024

16. 4. 2024

Sex, drogy a dabing

Dabing Street v Dejvickém divadle jistě je a dlouho bude diváckou vábničkou. Dramatik, scenárista a režisér Petr Zelenka se totiž vrací do divadla, ve kterém již vytvořil dvě veleúspěšné inscenace – Příběhy obyčejného šílenství a Teremina. I potřetí je autorem textu a režisérem. Kultovní inscenace však nyní nevznikla.

Dabing Street

Zhrzený Karel (Hynek Čermák) „potrestal“ spasitele Michala (Martin Myšička) FOTO HYNEK GLOS

Dabing Street je hrou o nesnázích a krásách dabingu, alkoholismu a především pak o opravdu napjatých mezilidských vztazích. Poměrně originální tematické východisko ale autor smršťuje na zbytečně zamotaný příběh, jenž nakonec nabízí pouze ironické (někdy rádoby vtipné) pohledy na sbírku zoufalců, kteří řeší především sexuální frustrace, rozličné úchylky, problémy s alkoholem a nedostatek peněz samozřejmě.

V minulém čísle DN spisovatelka Kateřina Tučková o inscenaci mimo jiné napsala: Tuším, že se recenzenti budou zmiňovat i o nápadité, účelné a přitom esteticky provedené scénografii. A jistě neopomenou nadstandardní výkony herců. A měla svatou pravdu – zmínit to musíme, protože propracovaná scéna Nikola Tempíra, jež naprosto věrně kopíruje malé, otlučené dabingové studio, a herci inscenaci učinili nadprůměrnou. Abych nebyla nespravedlivá, v Zelenkově hře nalezneme několik opravdu dobrých nápadů – např. citaci z Marberovy hry Na dotek (jež se později dočkala i filmového uvedení a tedy i českého dabingu). Jedná se o hádku bývalých partnerů, během které má Eva (Klára Melíšková) Pavlovi (Václav Neužil) do detailu popsat průběh sexu s milencem Michalem (Martin Myšička). Tento odkaz je navíc „na druhou“, jelikož v Dejvicích uvádějí Marberovu hru Dealer’s Choice. Je to vrchol první části a vlastně i celé inscenace, protože po přestávce se už diváci dočkají pouze dosti zauzlovaného rozřešení.

Při premiérovém uvedení se však publikum poměrně dobře bavilo po celou délku představení a záleží asi spíše na citlivosti či možná smyslu pro jadrnost a základní lidské potřeby diváka. Mnohým jistě bude připadat vtipné vidět na živo, jak se dabuje vyprazdňování střev na toaletě… Zvláště, když tak činí stále preciznější komediální hvězda Václav Neužil. Nejvíce však zazářil Martin Myšička coby spasitel, později tedy zatratitel a zatracenec, a je chvályhodné, že mu režisér dopřál, aby se po delší době opět probojoval na dejvické výsluní.

Dabing Street v mnohém až nezdravě připomíná úspěšnou, dle anotace nejsprostší inscenaci v historii DD, Ucpanej systém. Jenže drsnost je v Zelenkově případě příliš vymodlená a nemá protipól či snad existenciální rozměr v Trojanově postavě Boha ze Systému.

Dejvické divadlo – Petr Zelenka: Dabing Street. Režie: Petr Zelenka, dramaturgie Karel František Tománek, scéna Nikola Tempír, kostýmy Vladimíra Fomínová, hudební spolupráce Marek Doubrava. Premiéra 1. prosince 2012.