Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve Gabriela Boháčová a posléze i Radek Hrabě způsob, jakým do Prahy přivést Plácida Dominga, jemuž se bezmezně obdivují. Až prý sám Domingo navrhl dvě slavnostní představení k 230. výročí prvního uvedení Mozartova Dona Giovanniho ve Stavovském divadle – on bude dirigovat a jako sólisty přivede vítěze své proslulé pěvecké soutěže Operalia. Nechme stranou problematický umělecký výsledek, i když i jeho analýza by byla poučná – na jednu zkoušku se prostě operní umění nedělá. Tady se však podívejme, jak akce vznikla a kolik stála.

V září 2016 Radek Hrabě s Gabrielou Boháčovou založili zapsaný spolek Domingo-Mozart-Prague, jehož členy jsou pouze oni dva a jehož cílem je zajistit pořádání projektu Domingo-Mozart-Prague v rámci oslavy výročí premiéry opery Don Giovanni W. A. Mozarta pod vedením Mistra Plácida Dominga a případných dalších souvisejících uměleckých produkcí. Spolek umožnil požádat o grantovou podporu Ministerstvo kultury ČR v oblasti klasické hudby, v oddílu Koncertní akce výjimečné dramaturgické objevnosti. Grantová komise však žádost o 8 milionů korun z celkového plánovaného rozpočtu akce 19 924 926 Kč jednoznačně zamítla. Za projekt se však postavil ministr kultury Daniel Herman a přidělil mu na základě svého osobního rozhodnutí 6‚5 milionu z programu Kulturní aktivity. Považuji to za rozhodnutí na hranici ministrových pravomocí a daleko za hranicí jeho odborných kompetencí. Spolek získal dalších 0‚5 milionu Kč z rozpočtu hl. města Prahy.

K tomu je třeba přičíst vklad koprodukujícího Národního divadla, který ozřejmila, ale nevyčíslila ředitelka Opery Národního divadla a Státní opery Silvia Hroncová: Národní divadlo v rámci koprodukčního vztahu poskytuje prostor – jeviště a zázemí Stavovského divadla, orchestr ND, sbor ND, tři sólisty (Kateřina Kněžíková, Jiří Brückler a Jan Šťáva), dále inscenační tým ve složení Jiří Nekvasil a Daniel Dvořák. ND také hradí licence k dekoraci a kostýmům a techniku. Národní divadlo rovněž participuje na propagačních a marketingových aktivitách a hradí část licencí spojených se snímáním inscenace.

Poslední věta je záludná, protože s návštěvou Plácida Dominga byly spojeny zčásti marketingové, zčásti dokumentární a umělecké aktivity realizované prostřednictvím České televize. Radek Hrabě Divadelním novinám potvrdil, že do natáčení spotů s Plácidem Domingem, dokumentu o jeho pobytu v Praze a do pořízení záznamu inscenace, který by se měl dostat do vánoční televizní nabídky, vložila Česká televize, jako obvykle, pouze svou techniku a její obsluhu. Přitom se v té souvislosti musela mimo jiné vyplatit autorská práva Dominga a jeho sólistů k užití výkonu a jména osobnosti – „tvář“ Plácida Dominga je velmi drahá. Hrabě odhadl jen tyto náklady na nejméně 5 milionů Kč a je otázkou, jak se na nich tedy podílel rozpočet Národního divadla.

Soupis dalších položek hrazených spolkem Domingo-Mozart-Prague je dlouhý. Zahrnuje především vysoké honoráře zahraničních umělců (Plácido Domingo, Julia Novikova, Adrian Sampetrean, Dmitry Korchak, Simone Alberghini a Irina Lungu), jejich First Class mezinárodní a mezikontinentální dopravu, luxusní ubytování (až deset dnů v pětihvězdičkovém hotelu), limuzíny k dopravě po Praze. Je třeba připomenout, že tyto „hvězdy“ ani nemohou slevit ze svého obvyklého standardu, pokud nemá klesnout jejich hodnota na uměleckém trhu.

Samozřejmě dlouhý je soupis propagačních položek, včetně stafáže v historických kostýmech při představení. Gala recepce v Karolinu pro 300 účastníků. Pojištění všeho možného, zvláště vystavené původní Mozartovy partitury. Pronájmy a provoz kanceláří. Atd. atd.

Radek Hrabě také zásadně přecenil soukromopodnikatelský sponzoring, inu, kdo u nás chce vrážet peníze do vysokého umění, když Domingo odmítá sponzory odměňovat třeba jen zmínkou o nich. Z toho hlediska byla nakonec nejspokojenější pražská primátorka Adriana Krnáčová, město by spot, v němž Domingo zve návštěvníky do Prahy, za půl milionu sotva pořídilo. Naivní velikášskou aktivitu dvou nadšenců, v opeře laiků, lze pochopit. Měli ji usměrnit profesionálové z Národního divadla, když bylo zřejmé, že oslava mozartovského výročí hrála jen podružnou zprostředkující roli. Ministr kultury měl věřit svým odborníkům a nevyhazovat velké peníze oknem – kolik kvalitních projektů se za ně dalo pořídit?

Podíl veřejných dotací dokonce pravděpodobně přesáhne polovinu rozpočtu, který, podle posledního sdělení Hraběte, zřejmě nakonec bude jen něco přes 11 milionů Kč.

Zisky? Příslib Plácida Dominga, že uskuteční jeden z nejbližších ročníků pěvecké soutěže Operalia v Praze.

  • Autor: Josef Herman
  • Publikováno: 14. listopadu 2017

Komentáře k článku: Co stojí Plácido Domingo

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,