8/2024

16. 4. 2024

Bezradná skládačka trapných citátů

Fučíkově osobnosti, po její obludné mytizaci a dnešním takřka zapomnění, dlužíme mnoho. Hlavně střízlivě kritický, ideologicky nepředpojatý pohled na celý ten humbuk kolem něho i na něho samotného. Vtipný kritik i okouzlující společník, kterému ovšem vůbec nebylo zatěžko ve svobodných časech záměrně lhát ve službách cizí mocnosti a mlžit o jejích zločinech (viz „případ Mejerchold“ – trapnější o to, že perzekvovaný a posléze umučený režisér, jehož likvidaci doma Fučíkpopíral jako výmysl „pražské kavárny“, patřil k jeho přátelům). Jenže v čase nesvobody tentýž Fučík‚vzdorvšem zakolísáním a selháním, nakonec reálně obětoval pro naši svobodu život. Proto jsem byl zvědav, jak s rozporuplným fenoménem naloží ve Studiu Hrdinů.

Citový komediant

Stanislav Majer jako urostlý Julius Fučík obklopený svými příznivci FOTO DOMINK GAJARSKÝ

Byl jsem příznivě naladěn už předchozím, invencí hýřícím Dnem opričníka, jakož i programem (autorům jde o to, ukázat konkrétního člověka s konkrétním temperamentem, odpolitizovaného Fučíka), byť něco znělo podezřele nadneseně (o Fučíkovi lze bez nadsázky říct, že byl jediným českým mučedníkem 20. století, „glorifikovaným“ a nakonec i odvrženým). Zkrátka na málokteré divadlo jsem se letos těšil jako na toto; o to hlubší bylo rozčarování. Na počátku dvě bíle oděné herečky „angažovaně“ hledí do publika a publikum na ně a obě strany tak jako ve známé pohádce dlouhé minuty předstírají, že vidí císařovy nové šaty (ten pocit se mi vracel i později). Pak vypukne vtipuprostý, školsky odrecitovaný „osvětový“ dialog, v němž tytéž dámy láskyplně vzpomínají na Fučíka jakoby ústy V+W. I když se některé pasáže opravdu kryjí s autentickými výroky ze značně sentimentálního vídeňského vzpomínání V+W z října 1974 (jiné věty, které se nehodí do glorifikačního referenčního rámce, forbína vynechá, a další nevtipně zase přidá), dialog po smyslu je jedna faleš. Nemyslím tím jen ahistorickou etudu převleku do masky „profesora Horáka“, s níž samozřejmě neměli V+W nic společného, mám na mysli celkové vyznění: vztah V+W k Fučíkovi byl vše jiné než bezkonfliktní idyla, která se tu servíruje publiku – střídal chvíle souznění i tvrdých střetů (viz polemiky o ideologii a satiře v tisku z let 1928–1930, pak znovu rok 1934, kdy Fučík V+W napadl za popěvek o sovětském Dněprostroji atd.). Po tomto snaživém nepodaru se představení kvalitativně zvedne až s příchodem, vlastně vzhledem ke vstupní akci přílezem Stanislava Majera v titulní roli (klobouk dolů: uhrát na profesionální úrovni plytký text, šustící papírovými frázemi a krkolomnostmi, a vystavět s tímto závažím na noze dramatickou postavu, dosahující i několika spontánně vstřícných diváckých reakcí, to všechno vyžadovalo velké mistrovství). Zato nevkusná byla posunčina a ječení zkarikované Gusty Fučíkové v přehrávaném podání Dany Polákové. Ano, v představení jsou i okouzlující místa (vasareliovské scénografické efekty a hra se stíny), jež se ovšem Fučíka vůbec netýkala, mohla se odehrát v kterémkoli jiném příběhu. Představení jako celek je jen bezradnou skládačkou trapných citátů (ne všechny byly od Fučíka!), nemá názor, rytmus, pointu a, až na laciné výjimky, ani vtip.

Hodnocení: 1

Viz také Mučedník komunistické víry od Marie Reslové (hodnocení 4)

Studio Hrdinů – Michal Pěchouček, Jan Horák: Citový komediant. Režie Michal Pěchouček a Jan Horák, dramaturgie Jan Horák, výprava Michal Pěchouček, kostýmy AndrijanaTrpković, hudba Dominik Gajarský. Premiéra 2. října 2013 ve Veletržním paláci.