Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Civilizace ohrožuje civilizáciu (No. 2)

Čtvrteční program festivalu Eurokontext.sk nabídl nejprve panelovou diskuzi, během které přizvaní hosté s diváky diskutovali o současném stavu divadla, jeho snaze a potřebě reflektovat dění ve světě a ve společnosti, odpoledne byla uvedena Túžba po nepriateľovi činoherního souboru Slovenského národního divadla a den završilo představení Stretnutie budapešťského divadla Vígszínház z Maďarska.

Hosty panelové diskuze, která se konala v hlavním foyer nové budovy SND, byli Jana Binder (ředitelka Goethe Institutu), Enikő Eszenyi (režisérka a ředitelka Divadla Vígszinház), Michal Vašečka (sociolog Masarykovy univerzity), Ján Šimko (dramaturg RTVS a divadelní teoretik) a Roman Polák (režisér a ředitel činohry SND). Každý měl vyhrazených několik minut pro vlastní příspěvek (na místě nechyběli tlumočníci) a po tomto úvodu následovala diskuze. Kvůli odlišným profesním zaměřením a zkušenostem panelistů se jednalo o podnětnou debatu, která se kromě tématu civilizace ohrožující civilizaci, tj. tématu, které provází celý festival, dotkla i politiky a jejího vlivu na chod divadel (současné Maďarsko) či německé uprchlické krize a jejích dopadů na tamější kulturní dění.

Inscenace Túžba po nepriateľovi, která je postavena na řetězících se situacích a má jakýsi kruhový půdorys, působí na diváka velmi silně. Tento příběh jedné noci napsal pro Slovenské národní divadlo rakouský dramatik Bernhard Studlar a režíroval ho Ján Luterán.

V prvním výstupu sledujeme unavenou a nervózní ženu, která vyzvedává pozdě svého syna ze školky a debatuje s nepříjemnou učitelkou. Scéna se mění a mynyní sledujeme ženu-matku z prvního vstupu, která se snaží přimět svého manžela, aby si našel práci a mohl tak zaplatit dluhy… Tento řetěz pokračuje, vstupy (každý je uveden krátkou formulí, která vystihuje jeho podstatu) se mění a postavy přibývají, až se v posledním vstupu dostaneme nazpět k učitelce z mateřské školy a vidíme, že i její nepříjemné chování má opodstatnění.

Velkou zásluhu na vyznění inscenace mají scénograf Juraj Poliak a autor hudby Daniel Fischer. Plexisklové  bariéry, které jsou mezi jednotlivými scénami přestavovány a na které je psáno a kresleno, vytváří prostor, ve kterém se odehrávají příběhy obyčejných lidí – tragické, ale přesto tak běžné. A možná právě proto působivé. Bezvýchodnost situací dokresluje souzvuk (nebo disharmonie) varhanních píšťal, které složí také jako rekvizity a na které po čas hry hrají herci, kteří, jakmile jednou vkročí na jeviště, už jej neopustí. Moment, kdy na jeviště vpadne extrémista s výbušnou vestou, je spolu s okamžikem, kdy je jedna z varhanních píšťal za zvuků dětských říkanek naaranžována do podoby rakety, nejpůsobivějším místem této emociální inscenace, která diváka nutí k zamyšlení nad každodenním jednáním.

Stretnutie budapešťského divadla začalo s menším zpožděním, které, jak publiku vysvětlila ředitelka divadla Vígszínház a režisérka inscenace Enikő Eszenyi, bylo způsobeno technickými potížemi. Není se čemu divit, vždyť inscenace, během které na pódiu spatříme jenom dva herce (vynikající Enikő Börcsök jako Máriu a Dániela Királyho v roli mladého muže), byť jich zde hraje víc, využívá kromě jeviště i model náměstí s kostelíkem, který je umístěn v předsálí, prostor předsálí i venkovní prostor před budovou divadla. Všechna tato místa jsou snímána kamerou a obraz je přenášen do sálu. Scéna je pak jako oponou rozdělena bílým plátnem, ve kterém jsou otvory a herci jím mohou procházet do zadní části jeviště. Na bílou oponu je promítán živý přenos a inscenaci provází hra tří hudebníků usazených v orchestřišti, která výborně dokresluje napjatou atmosféru.

Oba herci modelu i zadních prostor jeviště hojně využívají, často mezi nimi přechází a divákovi se tak dostává netradičního zážitku, kdy sleduje jak jeviště, na kterém se hraje, tak plátno, na které se promítá.

Příběh konfrontuje minulost a současnost, je to také příběh lásky, utrpení a odpuštění. Publikum musí být neustále ve střehu, aby se neztratilo ve složitém ději, ve kterém se střetávají vzpomínky obou postav (projekce) a jejich současnost (dění na jevišti).

///

Více na i-DN:

Civilizace ohrožuje civilizáciu (No. 1)

Civilizace ohrožuje civilizáciu (No. 3)

Civilizace ohrožuje civilizáciu (No. 4)

 

  • Autor: Zuzana Hrubá
  • Publikováno: 18. června 2017

Komentáře k článku: Civilizace ohrožuje civilizáciu (No. 2)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,