8/2024

16. 4. 2024

Maňásci na útěku

Nejenom na prknech mladoboleslavského divadla se v posledních dnech objevil Charlie Chaplin (viz minulé číslo DN). Věčný tulák v maňáskové podobě – spolu s Frigem a tandemem Laurel–Hardy – vystupuje i v novince plzeňské Alfy Cha Cha cha (rozuměj Charlie Chaplin a jiná cháska). Hold klasikům filmové grotesky vzdávají tvůrci Vítek Peřina, Tomáš Dvořák (je režisérem kusu) a Ivan Nesveda (ten půvabný odér pionýrských filmových let v Americe jako výtvarník stvořil). Trochu rozbíhavý příběh konfrontuje různá nedorozumění maňáskových protagonistů a keystonských strážníků s příjezdem „talijánského“ cirkusu do Los Angeles. Policisté dramaticky pronásledují budoucí hvězdy filmového plátna (ve vydařené nadsázce některé i přes celou Ameriku, jejíž krajiny se na horizontu v hutné zkratce odvíjejí), Laurel s Hardym, kteří uprchli z vězení, se schovají do cirkusu jako jeho zřízenci.

CHA CHA CHA aneb CHArlie CHAplin

Chaplin byl velkým svůdcem žen FOTO JOSEF PTÁČEK

V řadě detailů narazíme na lásky­plné citace z těch nejznámějších grotesek. Jako diváci také absolvujeme vydařenou cirkusovou show, potom opět „naváže“ honička, ve finále se pronásledovaní skryjí (a patrně zůstanou) ve filmových ateliérech Macka Sennetta. Výsledek šťastného pobytu v tomto útočišti pak zhlédneme ve filmovém sestřihu, zachycujícím především pro americkou filmovou grotesku erbovní šlehačkové orgie. Promítání v biografu překvapí (a snad pobaví) i keystonské strážníky. Atmosféru prezentace němých filmů doprovází stylově po celou dobu inscenace Daniel Čámský za honky tonk pianem a občas připojí i některá verbální vysvětlení.

Jestliže se může fabule plzeňské novinky jevit jako poněkud nekonzistentní, všechno vynahradí stylově čistá výtvarná stránka i půvabná loutkářská „kouzla“ (v rámci cirkusové podívané špičkový akrobat při gymnastické sestavě na hrazdě či muskulaturní žena schopná vyzdvihnout slona). Je třeba připomenout i živé divadelní momenty, při nichž maňásci fungují „herecky“, to když probíhá téměř ri­tuál­ní předávání strážnických povelů od nejvyšší šarže po tu nejnižší nebo když protagonisté němého filmu zkoušejí v ateliéru (ještě než se podle tohoto příběhu zrodí ty nejslavnější grotesky) vášnivou milostnou scénu.

Alfa Plzeň – Vítek Peřina, Tomáš Dvořák, Ivan Nesveda: CHA CHA CHA aneb CHArlie CHAplin a jiná CHÁska. Režie Tomáš Dvořák, výprava Ivan Nesveda, hudba Daniel Čámský, dramaturgie Pavel Vašíček. Česká premiéra 1. června 2015.

• Publikováno: 24. června 2015