Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Čestný doktorát opernímu režiséru Otto Schenkovi

Rakouskému herci a režisérovi Otto Schenkovi udělí Janáčkova akademie múzických umění v Brně 6. listopadu čestný doktorát. Mimořádný akt se uskuteční v Divadle na Orlí. Slavnostní shromáždění na této školní scéně brněnské akademie začne v 11 hodin a je součástí letošních celoročních oslav 70. výročí založení JAMU.

Otto Schenk v roce 2010 ve vídeňském Burgtheateru. FOTO WIKI

Rakouský umělec Otto Schenk převezme titul Doctor Honorius Causa jako patnáctá osobnost, které JAMU udělí své nejvyšší ocenění. Schenk čestný doktorát na brněnské akademii získá za jeho přínos české hudbě. Je mi zvláštním potěšením přijmout čestný doktorát Janáčkovy akademie múzických umění v Brně; tato neobyčejná radost přišla od instituce, od níž jsem absolutně nic nečekal, ani nemohl očekávat, uvedl Schenk. Jeho inscenace českých operních děl tvořily stálý repertoár zahraničních operních scén a pomohly prosazovat českou hudbu v zahraničí.

Janáčkova akademie múzických umění v Brně uděluje titul Doctor honoris causa od roku 1993. Vesměs celosvětově proslulí čestní doktoři povyšují nejen tuzemskou image, ale také mezinárodní prestiž akademie. V dosavadní řadě šlo vždy o mimořádné divadelníky či hudebníky. Jsme přesvědčeni, že nejvyšší hodnost, jakou můžeme na naší Alma Mater udělit, Otto Schenkovi plným právem náleží, uvedl rektor JAMU profesor Ivo Medek.

Otto Schenk s manželkou Renée. FOTO archiv JAMU

Sedmaosmdesátiletý Schenk je legendou operní režie. Záhy po rozjezdu své bohaté a mimořádné kariéry začal inscenovat opery Leoše Janáčka. Jako první z jeho děl režíroval v roce 1964 Její pastorkyňu, která zároveň byla jeho první inscenací ve Vídeňské státní opeře. Od té doby se ke tvorbě skladatele rád vracel. Otto Schenk a Leoš Janáček si navzájem dali velmi mnoho. A ještě více toho dali nám, poznamenal děkan Hudební fakulty JAMU, profesor Jindřich Petráš. Dosud posledním českým titulem Otto Schenka byly Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky ve Vídeňské státní opeře v roce 2014. Na inscenaci, vysoce ceněnou odborníky i laiky, režisér vzpomněl slovy: Janáček pro mne byl vždy jako otec. S ním jsem ve vídeňské Státní opeře začínal a taky končil.

Otto Schenk. FOTO archiv

Kromě Janáčka Schenk režíroval například Smetanovu Prodanou nevěstu (1982). Jeho legendární, velice úspěšné nastudování Dvořákovy Rusalky (1987) s českým týmem, v němž excelovali dirigent Václav Neumann, Gabriela Beňačková jako Rusalka či Peter Dvorský v roli Prince, bylo v roce 2014 přeneseno do Metropolitní opery v New Yorku. Obsazeny v něm byly světové hvězdy jako Renée Fleming či Piotr Beczala. Otto Schenk působil na nejprestižnějších světových scénách, jako jsou Bavorská Státní opera v Mnichově, Hamburská Státní opera, Deutsche Oper Berlin, milánské Teatro alla Scala, londýnská Royal Opera House Covent Garden, či Metropolitan Opera v New Yorku. K patronu brněnské JAMU dodává, že Janáčka si nejde nezamilovat.

P. S. Janáčkova akademie múzických umění v Brně slaví v roce 2017 sedmdesát let od svého založení. Slavnostní akce se konají během celého kalendářního roku. Vedle udělení čestného doktorátu se od pátku 3. do soboty 4. listopadu koná mezinárodní doktorandská konference Divadelní fakulty JAMU pod názvem Politics and Community Engagement in Doctoral Theatre Studies. Oslavy 70. výročí založení JAMU završí v neděli 17. prosince slavnostní galakoncert, který začne v 19.30 hodin v brněnském Besedním domě v Brně.

///

Více na i-DN:

Divadlo a politika na konferenci DIFA JAMU

 

 

  • Autor: Luboš Mareček
  • Publikováno: 02. listopadu 2017

Komentáře k článku: Čestný doktorát opernímu režiséru Otto Schenkovi

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 2/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


23. 1.–5. 2. 2018

Číslo 2/2018 (23. 1.–5. 2. 2018)

Obsah čísla 2/2018

Slovo ...

Kultura buranství

Jelikož přelom roku je celkově na...

Sukces měsíce

Charles Gounod: Faust a...

Janáčkova opera Národního divadla v...

Dotazník

Ivan Pinkava

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Kolik stojí Velké divadlo?

Velké divadlo, historická scéna...

Fejeton

Už jim zase hráblo aneb Jak...

Povídka divadelní

Kronika

Jednou větou

1 Horácké divadlo Jihlava má od...

Kritika

Potkali se v Pardubicích

Režisér Michael Tarant má zálibu v...

Porušení mravního i...

Břetislav Rychlík se jako režisér...

Strašlivý vztek?

České divadlo vzalo Caryl Churchill na...

Když člověku rupnou...

Výraznou linii tvorby Divadla Tramtarie...

Šest žen znovuzrozených

Šest žen (původně Šest žen...

Dobře vržené kostky

Inscenací s poněkud dlouhým názvem...

Znepokojivý obraz minulosti i...

Když na počátku padesátých let...

Fikce, historie, nebo...

Dystopický román Kaspara Collinga...

Studený ohňostroj, či...

Na mnoha místech českých zemí byl...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 2/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Jana Burkiewiczová: Baví mě...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Dominika Špalková: Divadlo...

Rozhovor s uměleckou šéfkou Divadla...

Kontext

Tři billboardy skeptických...

Úvahy filmové

Svobodný v nezavedených...

Začátkem roku po těžké nemoci...

DAMU potemněla

Aby ne – je sobotní pozdní večer...

Moc sladkého škodí! Momenty...

Na tradičním loutkářském festivalu...

Burza

Podoby – Přebytek

Stručný obsah příspěvku zde není...

Divadlo v Dlouhé Praha

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Inspirující outsider

Stručný obsah příspěvku zde není...

Bill C. Davis: Každá hra si...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Ohlasy

Oprava

V popiscích k Velkému rozhovoru se...

Zemřeli

Byla to přísná ženská,...

(30. května 1944 Český Brod – 10....

Zemřeli

Marián Labuda (28. 10. 1944 Hontianske...

Výročí

Výročí 15.−31. ledna

Mikšaník Vratislav, sólista baletu...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ajrin Zlámalová: Nebyla jsem vždycky...

Služebník slova rekapituluje

Přednáším poezii více než 40 let....

Obrazem

Divadlo 1918–2018

České divadlo se přirozeně prolíná...

Zákulisí Baletu ND

Balet Národního divadla nabídl při...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 2/2018



Obsah,