Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Česká moderna a italská klasika

Záměrně v jedné podkapitolce. Italská opera nikdy nepřestane bezpečně plnit divadelní hlediště – a není divu: velké city, velká dramata, krásné melodie… Ale není na čase českou modernu vnímat též už jako „klasiku“? A zbavit se předsudků, že snad jde o něco pro „náročné“ diváky?

JULIETTE

Michel, knihkupec z Paříže, přijíždí do malého přístavního městečka – hledat dívku, která ho kdysi očarovala, jak za otevřeným oknem zpívala milostnou píseň. Do městečka, kde všichni – jak se záhy ukáže – ztratili paměť. A tak se Michel proplétá absurdními situacemi, aby se nakonec ocitl v Kanceláři snů a zjistil, že vše, co prožil, byl jen sen. Je čas se probudit – anebo napořád uvíznout ve světě snů… Operu Juliette aneb Snář zkomponoval Bohuslav Martinů ve 30. letech v Paříži – a stejně jako její předloha od Georgese Neveuxe vyrůstá opera ze surrealistických vizí, z adorace snů, z konfrontace iluzí a reality, z pochybností o důvěryhodnosti naší paměti vůbec…

ŘECKÉ PAŠIJE

Rada starších v bohaté řecké vesnici vybrala občany, kteří mají příští rok hrát v pašijových hrách – po celý rok by měli vést ctnostný život. A právě teď přichází zástup lidí prchajících před Turky, vyčerpaných, prosících o pomoc, hledajících nový domov.… Jak se zachová místní kněz, bohatí vesničané – a jak vybraní protagonisté pašijí, v čele s Manoliem, vyvoleným hrát Ježíše? Operní drama Bohuslava Martinů podle románu řeckého spisovatele Nikose Kazantzakise Kristus znovu ukřižovaný v Moravském divadle Olomouc nastudoval režisér Jan Antonín Pitínský.

MACBETH

Nejtemnější a nejkrvavější tragédie Williama Shakespeara předlohou Verdiho hudebního dramatu. Osud, jenž nelze změnit, zvrácená touha po moci – a odplata, která nakonec potrestá zlé činy. V roli Lady Macbeth jedna z nejlepších operních hereček působících u nás – Katarína Jorda (Kramolišová).

MADAMA BUTTERFLY

Jedna z divácky nejúspěšnějších oper všech dob – komorní příběh mladičké Japonky Čo Čo San, její lásky k americkému důstojníku Pinkertonovi, jejího střetu se západní civilizací. V pozoruhodné inscenaci jevištního mága Jiřího Heřmana.

TRIPTYCH

Plášť – tragický příběh surové vraždy ze žárlivosti v prostředí chudých lodníků na pařížské scéně. Sestra Angelika – ve zdech kláštera zápasí s osudem mladá šlechtična, matka nemanželského dítěte. Gianni Schicchi – komický příběh o umírajícím zámožném šlechtici, okolo kterého krouží příbuzenstvo toužící po dědictví. Tři kontrastní díla, která spojuje Pucciniho neomylná hudebně-dramatická intuice. Slovenské národné divadlo opět v Praze.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 06. září 2017

Komentáře k článku: Česká moderna a italská klasika

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 15/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


19. 9.–2. 10. 2017

Číslo 15/2017 (19. 9.–2. 10. 2017)

Obsah čísla 15/2017

Slovo ...

Kazatelna jevištěm

Jest jeden divadelní prostor, u...

Sukces měsíce

Collectif Malunés: Forever,...

Belgie, Francie. Režijní dohled...

K věci

O návštěvě ministra...

Ve čtvrtek 7. září přijel do...

Fejeton

Tři a

Když mě redakce těchto novin...

Názor

Otevřené dopisy ministru...

V Praze 11. září 2017 Vážený pane...

Kritika

Není co vzkázat, ale je o...

Jak vývoj divadelního jazyka na...

Ovčáček se vrací

Když v listopadu loňského roku...

Všelidové divadlo – Cirkus...

Divadelní avantgardy 20. století snily...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 15/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Lenka Dombrovská...

Starý operní kritik Josef Herman se...

Kauza

Kontext

Burza

Zemřeli

Obrazem

Ako to bolo za komunizmu

Letos 7. listopadu uplyne sto let od...

Fagi a divadlo

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 15/2017



Obsah,