Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Česká moderna a italská klasika

Záměrně v jedné podkapitolce. Italská opera nikdy nepřestane bezpečně plnit divadelní hlediště – a není divu: velké city, velká dramata, krásné melodie… Ale není na čase českou modernu vnímat též už jako „klasiku“? A zbavit se předsudků, že snad jde o něco pro „náročné“ diváky?

JULIETTE

Michel, knihkupec z Paříže, přijíždí do malého přístavního městečka – hledat dívku, která ho kdysi očarovala, jak za otevřeným oknem zpívala milostnou píseň. Do městečka, kde všichni – jak se záhy ukáže – ztratili paměť. A tak se Michel proplétá absurdními situacemi, aby se nakonec ocitl v Kanceláři snů a zjistil, že vše, co prožil, byl jen sen. Je čas se probudit – anebo napořád uvíznout ve světě snů… Operu Juliette aneb Snář zkomponoval Bohuslav Martinů ve 30. letech v Paříži – a stejně jako její předloha od Georgese Neveuxe vyrůstá opera ze surrealistických vizí, z adorace snů, z konfrontace iluzí a reality, z pochybností o důvěryhodnosti naší paměti vůbec…

ŘECKÉ PAŠIJE

Rada starších v bohaté řecké vesnici vybrala občany, kteří mají příští rok hrát v pašijových hrách – po celý rok by měli vést ctnostný život. A právě teď přichází zástup lidí prchajících před Turky, vyčerpaných, prosících o pomoc, hledajících nový domov.… Jak se zachová místní kněz, bohatí vesničané – a jak vybraní protagonisté pašijí, v čele s Manoliem, vyvoleným hrát Ježíše? Operní drama Bohuslava Martinů podle románu řeckého spisovatele Nikose Kazantzakise Kristus znovu ukřižovaný v Moravském divadle Olomouc nastudoval režisér Jan Antonín Pitínský.

MACBETH

Nejtemnější a nejkrvavější tragédie Williama Shakespeara předlohou Verdiho hudebního dramatu. Osud, jenž nelze změnit, zvrácená touha po moci – a odplata, která nakonec potrestá zlé činy. V roli Lady Macbeth jedna z nejlepších operních hereček působících u nás – Katarína Jorda (Kramolišová).

MADAMA BUTTERFLY

Jedna z divácky nejúspěšnějších oper všech dob – komorní příběh mladičké Japonky Čo Čo San, její lásky k americkému důstojníku Pinkertonovi, jejího střetu se západní civilizací. V pozoruhodné inscenaci jevištního mága Jiřího Heřmana.

TRIPTYCH

Plášť – tragický příběh surové vraždy ze žárlivosti v prostředí chudých lodníků na pařížské scéně. Sestra Angelika – ve zdech kláštera zápasí s osudem mladá šlechtična, matka nemanželského dítěte. Gianni Schicchi – komický příběh o umírajícím zámožném šlechtici, okolo kterého krouží příbuzenstvo toužící po dědictví. Tři kontrastní díla, která spojuje Pucciniho neomylná hudebně-dramatická intuice. Slovenské národné divadlo opět v Praze.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 06. září 2017

Komentáře k článku: Česká moderna a italská klasika

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,