Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Česká moderna a italská klasika

Záměrně v jedné podkapitolce. Italská opera nikdy nepřestane bezpečně plnit divadelní hlediště – a není divu: velké city, velká dramata, krásné melodie… Ale není na čase českou modernu vnímat též už jako „klasiku“? A zbavit se předsudků, že snad jde o něco pro „náročné“ diváky?

JULIETTE

Michel, knihkupec z Paříže, přijíždí do malého přístavního městečka – hledat dívku, která ho kdysi očarovala, jak za otevřeným oknem zpívala milostnou píseň. Do městečka, kde všichni – jak se záhy ukáže – ztratili paměť. A tak se Michel proplétá absurdními situacemi, aby se nakonec ocitl v Kanceláři snů a zjistil, že vše, co prožil, byl jen sen. Je čas se probudit – anebo napořád uvíznout ve světě snů… Operu Juliette aneb Snář zkomponoval Bohuslav Martinů ve 30. letech v Paříži – a stejně jako její předloha od Georgese Neveuxe vyrůstá opera ze surrealistických vizí, z adorace snů, z konfrontace iluzí a reality, z pochybností o důvěryhodnosti naší paměti vůbec…

ŘECKÉ PAŠIJE

Rada starších v bohaté řecké vesnici vybrala občany, kteří mají příští rok hrát v pašijových hrách – po celý rok by měli vést ctnostný život. A právě teď přichází zástup lidí prchajících před Turky, vyčerpaných, prosících o pomoc, hledajících nový domov.… Jak se zachová místní kněz, bohatí vesničané – a jak vybraní protagonisté pašijí, v čele s Manoliem, vyvoleným hrát Ježíše? Operní drama Bohuslava Martinů podle románu řeckého spisovatele Nikose Kazantzakise Kristus znovu ukřižovaný v Moravském divadle Olomouc nastudoval režisér Jan Antonín Pitínský.

MACBETH

Nejtemnější a nejkrvavější tragédie Williama Shakespeara předlohou Verdiho hudebního dramatu. Osud, jenž nelze změnit, zvrácená touha po moci – a odplata, která nakonec potrestá zlé činy. V roli Lady Macbeth jedna z nejlepších operních hereček působících u nás – Katarína Jorda (Kramolišová).

MADAMA BUTTERFLY

Jedna z divácky nejúspěšnějších oper všech dob – komorní příběh mladičké Japonky Čo Čo San, její lásky k americkému důstojníku Pinkertonovi, jejího střetu se západní civilizací. V pozoruhodné inscenaci jevištního mága Jiřího Heřmana.

TRIPTYCH

Plášť – tragický příběh surové vraždy ze žárlivosti v prostředí chudých lodníků na pařížské scéně. Sestra Angelika – ve zdech kláštera zápasí s osudem mladá šlechtična, matka nemanželského dítěte. Gianni Schicchi – komický příběh o umírajícím zámožném šlechtici, okolo kterého krouží příbuzenstvo toužící po dědictví. Tři kontrastní díla, která spojuje Pucciniho neomylná hudebně-dramatická intuice. Slovenské národné divadlo opět v Praze.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 06. září 2017

Komentáře k článku: Česká moderna a italská klasika

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,