Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Černobílá pravda

Na premiéru hry Bílí psi a černý kočky jsem šel do Studia Hrdinů s očekáváním velkého divadelního zážitku. Pod textem a režií je totiž podepsán David Jařab, ještě nedávno jedinečný režisér HaDivadla a Divadla Komedie (nezapomenutelné Utrpení knížete Sternenhocha), autor pozoruhodného surrealistického filmu Vaterland, člen Surrealistické skupiny.

Maxime Mededa jako obviněný Akim, Martin Pechlát jako vyšetřovatel a zavražděná dívka v podání Jindřišky Křivánkové FOTO JAN DVOŘÁK

Maxime Mededa jako obviněný Akim, Martin Pechlát jako vyšetřovatel a zavražděná dívka v podání Jindřišky Křivánkové FOTO JAN DVOŘÁK

Oč větší bylo mé očekávání, o to větší bylo překvapení, že tvůrce tak talentovaný je s to nasadit si ideo­logické brýle mámení a vytvořit černobílé schéma, ne nepodobné socrealistickým hrám sedmdesátých let minulého století. (Jen dobové kulisy, etika a reálie jsou jiné, tendenčnost a tzv. stranickost jsou tytéž.) Snad je jej v současné společenské atmosféře rozjitřené uprchlickou krizí zapotřebí, s uměním ale má společného velmi málo.

Osou Jařabovy hry a inscenace je kriminální historka. Dva policisté vyšetřují černošského imigranta (Maxime Mededa) podezřelého z vraždy své české přítelkyně. Tenké dějové předivo výslechu doplňují ještě imigrantovy „imaginární“ hovory s bývalou, už mrtvou africkou manželkou (Eliška Boušková), jež muži zazlívá, že zpřetrhal vazby s domovinou.

Jak jinak, ukáže se, že obviněný Akim se vraždy nedopustil, tak je alespoň vyhoštěn z republiky za to, že se, vlastně neohrabaně, bránil fyzickému napadení ze strany policistů.

Oba vyšetřovatelé (Martin Pechlát a Tomáš Jeřábek) jsou čítankoví rasističtí surovci, jimž žádná sprostota není cizí. Neustále Akima ponižují a napadají, a aby od počátku bylo zřejmé, jací že jsou to nemorální padouši, už v expozici se první z nich chlubí sexuálními úspěchy, druhý obdivně přitakává. Zato Akim je kladný hrdina se vším všudy, zoufalý, něžný, bezradný, vystudoval literaturu, miluje Balzaca, čte Kafku a Sartra, a snad jenom to, že nepřijel do Afriky na pohřeb své matky, vrhá na jeho ryzí lidství stín.

Klad versus zápor, lidskost versus zlo, skoro jako v novodobé červené knihovně nebo v těch výše zmíněných normalizačních dramatech. Pouze v jediné sekvenci autor a režisér opouští černobílé, schematické vidění zvoleného tématu: oběma policistům nasazuje zvířecí masky – jelena a králíka – a nechává je sadisticky líčit popravu škůdce, smrdutého tchoře. A pouze těchto několik minut má intenzitu divadelní metafory, jež téma rasismu a xenofobie nenabízí publiku jako primitivní plakát, nýbrž jako složitě komponovaný obraz. Žel vzápětí inscenace opět padá do hrubého „televizního“ civilismu, korunovaného finále, v němž zavražděná dívka vstane z mrtvých a držíc se s Akimem za ruce, oba sdělují divákům své zoufalství.

Pravda, na rozdíl od červené knihovny, i těch socrealistických her, nekončí Bílí psi a černý kočky happy endem.

Studio Hrdinů, Praha – David Jařab: Bílí psi a černý kočky. Režie a scéna David Jařab, hudba Jakub Kudláč, kostýmy Zuzana Formánková. Premiéra 19. března 2016.

  • Autor: Jan Kolář
  • Publikováno: 11. dubna 2016

Komentáře k článku: Černobílá pravda

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,