Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Čelákovické glosy (No. 9)

Die Rache, pod tímto hrůzyplným názvem představil spolek Handa Gote Research&Development v pražském Studiu Alta další svoji práci, v podtitulu označenou jako psychedelický western z česko-německého pomezí.

Jde o temnou baladu ze Šumavy, jejíž děj by se dal charakterizovat kriminalistickým žargonem „domácí zabijačka“. První mrtvý je chlap, který zřejmě zanášel – žena ho praští lopatou (hned od začátku bylo jasné, že lopata, ležící na zemi, bude vražedný nástroj). Pak posype „mrtvého“ čímsi bílým – jako by ho pohřbila. Jeho milá ho jde hledat, „vyhrabe ho“ (sní trochu té „hlíny“) a odtáhne si ho domů, kde mu omyje ránu a vyspí se s ním. On pak obživne a jde strašit svoji ženu, svlečený do trika a jégrovek. Následuje náznak polních prací s využitím ženy jako tažné síly. Také uvidíme, že obě dvojice mají schované peníze ve starých knížkách (asi modlitebních); možná jsou motivem „zabijačky“ i tyhle směšné sumy. Nakonec se podváděná žena otráví a pro jistotu se obě ženy navzájem zastřelí. To už je skoro konec příběhu. Jen ještě zazní druhá německá píseň za doprovodu citery.

V porovnání s předchozí produkcí spolku Eleusia je balada o pomstě mnohem čistší tvar. FOTO archiv Handa Gote

V porovnání s předchozí produkcí spolku Eleusis (viz Čelákovické glosy No. 4) je balada o pomstě mnohem čistší tvar, dobře provedený. Hudební složka (dvě písně, jednoduchá elektronika, pracující také se zvukem citery, a kvílení větru) podporuje temnou atmosféru balady. (V těchto souvislostech je ještě nepochopitelnější hlupácký smích, který se ozval při prvním výstupu muže s citerou – naštěstí se mi jeho původce podařilo polohlasně zakřiknout!)

V programovém letáku uvedená proklamace o smyslu/cíli přestavení, jímž má být zamýšlení se nad tenkou vrstvou, která odděluje civilizační slupku od animálního jádra, zůstává naštěstí jen na papíře a do scénického tvaru se nepromítá.

Handa Gote Research&DevelopmentDie Rache. Připravili: Procházka, Mäkelä, Švábová, Kalivodová, Smolík, Housková, Dörner, Hybler, Svatoš, Skála, Kropáček. Premiéra 30. 3. 2017, Studio Alta, Praha.

  • Autor: Jan Dehner
  • Publikováno: 03. dubna 2017

Komentáře k článku: Čelákovické glosy (No. 9)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


27. 6.–4. 9. 2017

Číslo 13/2017 (27. 6.–4. 9. 2017)

Obsah čísla 13/2017

Slovo ...

Divadelní sezona končí

Divadlům i Divadelním novinám, které...

Sukces měsíce

Lazebník sevillský

Hudba Gioacchino Rossini, libreto Cesare...

Dotazník

Mathias Straub

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Praha je nejvýznamnějším...

Hlavní město Praha (HMP) je už...

Fejeton

Plavba na vlnách imaginace

Liberec, 14. června, devět hodin...

Názor

Glosa

Ke grantové politice

V 10. čísle Divadelních novin mne...

Anketa

Cena Josefa Balvína za sezonu...

Cenu Josefa Balvína za sezonu 2016/2017...

Kritika

Kapitálová škola hrou

Michal Dočekal, ředitel Činohry...

Žižkovy voči…

Proč jsem se jen, já osel, nevymlouval...

Život toužících žen

Protože Petru Hůlovou soustavně čtu,...

Nesnesitelná přesycenost...

Ve čtvrtém patře Divadla pod...

Calembour natřikrát

Znáte čokoládu Studentská pečeť?...

Když Čapek potkal Havla

Výrazné didaktické úmysly...

Kouzelný cirkus bratří...

Nejnovější inscenace Deadtown je v...

Dělat operní legraci je...

A pořádná dřina, protože se...

Kar za bolavé duše

První hru Natalie Kocab můžeme číst...

Jen panda je černá a bílá...

Režisér Michal Hába miluje...

Inspirativní střípky z...

Už je to dvacet let, co Arnošt...

Bayreuthský Lohengrin v...

Dílo Richarda Wagnera je velkolepé,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Bouřlivá divadelní Ostrava

V moravskoslezské metropoli proběhl na...

Rozhovor

Miroslav Hanuš: Ptali se mě,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Filip Nuckolls: Ztratili jsme...

Rozhovor s režisérem a scenáristou...

Kauza

Kontext

Koncepce kulturní politiky...

Pražští zastupitelé schválili...

Pokus o dada 21. století...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vybočení z řady aneb...

Úvahy rozhlasové

Burza

Vážení kolegové, milí...

Herecká asociace informuje

Podoby – Jak přeříznout...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Studio Ypsilon Praha

Do divadla zadním vchodem

Divadelní tipy redaktorů DN...

Josef Herman O prázdninách se hraje...

Zahraničí

Mozart v bažinách

Únos ze serailu je na jevišti...

Mezi elegancí a barbarstvím

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kam kráčíš, Polsko?

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Eduard Dřízga / Andrej Maťašík /...

Za Pavlem Kohnem

(14. října 1929 Praha – 18. června...

Výročí

Výročí 16. července –...

Novák Josef, režisér (16. 7. 1942)...

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Jiří Suchý & Jiří Šlitr:...

Skripta, paměti, či sumář...

Když se kniha jmenuje prostě O...

Obrazem

Stimulovat pouliční scénu

Snímek Zdeňka Velena pochází ze...

Fagi a divadlo

Expert – nadějné vyhlídky

Příloha

Když máš v ruce...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2017



Obsah,