Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Čelákovické glosy (No. 9)

Die Rache, pod tímto hrůzyplným názvem představil spolek Handa Gote Research&Development v pražském Studiu Alta další svoji práci, v podtitulu označenou jako psychedelický western z česko-německého pomezí.

Jde o temnou baladu ze Šumavy, jejíž děj by se dal charakterizovat kriminalistickým žargonem „domácí zabijačka“. První mrtvý je chlap, který zřejmě zanášel – žena ho praští lopatou (hned od začátku bylo jasné, že lopata, ležící na zemi, bude vražedný nástroj). Pak posype „mrtvého“ čímsi bílým – jako by ho pohřbila. Jeho milá ho jde hledat, „vyhrabe ho“ (sní trochu té „hlíny“) a odtáhne si ho domů, kde mu omyje ránu a vyspí se s ním. On pak obživne a jde strašit svoji ženu, svlečený do trika a jégrovek. Následuje náznak polních prací s využitím ženy jako tažné síly. Také uvidíme, že obě dvojice mají schované peníze ve starých knížkách (asi modlitebních); možná jsou motivem „zabijačky“ i tyhle směšné sumy. Nakonec se podváděná žena otráví a pro jistotu se obě ženy navzájem zastřelí. To už je skoro konec příběhu. Jen ještě zazní druhá německá píseň za doprovodu citery.

V porovnání s předchozí produkcí spolku Eleusia je balada o pomstě mnohem čistší tvar. FOTO archiv Handa Gote

V porovnání s předchozí produkcí spolku Eleusis (viz Čelákovické glosy No. 4) je balada o pomstě mnohem čistší tvar, dobře provedený. Hudební složka (dvě písně, jednoduchá elektronika, pracující také se zvukem citery, a kvílení větru) podporuje temnou atmosféru balady. (V těchto souvislostech je ještě nepochopitelnější hlupácký smích, který se ozval při prvním výstupu muže s citerou – naštěstí se mi jeho původce podařilo polohlasně zakřiknout!)

V programovém letáku uvedená proklamace o smyslu/cíli přestavení, jímž má být zamýšlení se nad tenkou vrstvou, která odděluje civilizační slupku od animálního jádra, zůstává naštěstí jen na papíře a do scénického tvaru se nepromítá.

Handa Gote Research&DevelopmentDie Rache. Připravili: Procházka, Mäkelä, Švábová, Kalivodová, Smolík, Housková, Dörner, Hybler, Svatoš, Skála, Kropáček. Premiéra 30. 3. 2017, Studio Alta, Praha.

  • Autor: Jan Dehner
  • Publikováno: 03. dubna 2017

Komentáře k článku: Čelákovické glosy (No. 9)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,