Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Čelákovické glosy (No. 9)

Die Rache, pod tímto hrůzyplným názvem představil spolek Handa Gote Research&Development v pražském Studiu Alta další svoji práci, v podtitulu označenou jako psychedelický western z česko-německého pomezí.

Jde o temnou baladu ze Šumavy, jejíž děj by se dal charakterizovat kriminalistickým žargonem „domácí zabijačka“. První mrtvý je chlap, který zřejmě zanášel – žena ho praští lopatou (hned od začátku bylo jasné, že lopata, ležící na zemi, bude vražedný nástroj). Pak posype „mrtvého“ čímsi bílým – jako by ho pohřbila. Jeho milá ho jde hledat, „vyhrabe ho“ (sní trochu té „hlíny“) a odtáhne si ho domů, kde mu omyje ránu a vyspí se s ním. On pak obživne a jde strašit svoji ženu, svlečený do trika a jégrovek. Následuje náznak polních prací s využitím ženy jako tažné síly. Také uvidíme, že obě dvojice mají schované peníze ve starých knížkách (asi modlitebních); možná jsou motivem „zabijačky“ i tyhle směšné sumy. Nakonec se podváděná žena otráví a pro jistotu se obě ženy navzájem zastřelí. To už je skoro konec příběhu. Jen ještě zazní druhá německá píseň za doprovodu citery.

V porovnání s předchozí produkcí spolku Eleusia je balada o pomstě mnohem čistší tvar. FOTO archiv Handa Gote

V porovnání s předchozí produkcí spolku Eleusis (viz Čelákovické glosy No. 4) je balada o pomstě mnohem čistší tvar, dobře provedený. Hudební složka (dvě písně, jednoduchá elektronika, pracující také se zvukem citery, a kvílení větru) podporuje temnou atmosféru balady. (V těchto souvislostech je ještě nepochopitelnější hlupácký smích, který se ozval při prvním výstupu muže s citerou – naštěstí se mi jeho původce podařilo polohlasně zakřiknout!)

V programovém letáku uvedená proklamace o smyslu/cíli přestavení, jímž má být zamýšlení se nad tenkou vrstvou, která odděluje civilizační slupku od animálního jádra, zůstává naštěstí jen na papíře a do scénického tvaru se nepromítá.

Handa Gote Research&DevelopmentDie Rache. Připravili: Procházka, Mäkelä, Švábová, Kalivodová, Smolík, Housková, Dörner, Hybler, Svatoš, Skála, Kropáček. Premiéra 30. 3. 2017, Studio Alta, Praha.

  • Autor: Jan Dehner
  • Publikováno: 03. dubna 2017

Komentáře k článku: Čelákovické glosy (No. 9)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 15/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


19. 9.–2. 10. 2017

Číslo 15/2017 (19. 9.–2. 10. 2017)

Obsah čísla 15/2017

Slovo ...

Kazatelna jevištěm

Jest jeden divadelní prostor, u...

Sukces měsíce

Collectif Malunés: Forever,...

Belgie, Francie. Režijní dohled...

K věci

O návštěvě ministra...

Ve čtvrtek 7. září přijel do...

Fejeton

Tři a

Když mě redakce těchto novin...

Názor

Otevřené dopisy ministru...

V Praze 11. září 2017 Vážený pane...

Anketa

Kritika

Absurdní cesta k domácímu...

Make no Noise je paradoxní název pro...

Z borůvčí do hrobky

Několik glos k Theatrum Kuks, 23.–27....

Ach, ti muži

Odumírání vztahu v manželství má...

Cosi shnilého ve městě...

Jako poslední premiéru minulé sezony...

Není co vzkázat, ale je o...

Jak vývoj divadelního jazyka na...

Ovčáček se vrací

Když v listopadu loňského roku...

Všelidové divadlo – Cirkus...

Divadelní avantgardy 20. století snily...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 15/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Lenka Dombrovská...

Starý operní kritik Josef Herman se...

Kauza

Kontext

Burza

Zemřeli

Obrazem

Ako to bolo za komunizmu

Letos 7. listopadu uplyne sto let od...

Fagi a divadlo

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 15/2017



Obsah,