Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Čelákovické glosy (No. 6)

Největším úspěchem nejnovější pražské inscenace Pucciniho Tosky (premiéra 28. ledna, soubor SOP v budově ND) je fakt, že se o ní mluvilo v komentářích po hlavních zprávách v ČRo 1 v pátek večer 3. února. Pokud se nepletu, takové pozornosti se zatím žádné operní inscenaci nedostalo.

Upoutávkové foto k aktuálnímu uvedení Tosky v ND Praha. FOTO archiv ND

Po vstupní informaci o kritickém ohlasu  (mj. byl zmíněn titulek recenze Věry Drápelové v Mladé fronty Dnes Tosca se propadla do pekla a dobře jí tak) objasnila dramaturgyně souboru Státní opery Jitka Slavíková, že záměrem inscenátorů bylo ukázat boj s útlakem moci. Šéfdramaturg ND Ondřej Hučín pak informoval, že Tosca byla nově inscenována podle plánu obnovy základních repertoárových titulů (remake velmi dobré produkce Štros / Svoboda se přestal hrát loni v červnu). Reprezentantka kritiky Helena Havlíková stručně vytkla nedostatky hudebního nastudování a režie, ze sólistů kladně vyzdvihla výkon Petera Bergera v roli Cavaradossiho.

Barbara Haveman (Tosca) a Peter Berger (Mario Cavaradossi). FOTO PATRIK BORECKÝ

Je pochopitelné, že zástupci divadla obhajovali svůj „produkt“. Slavíková se omezila na dvě vysvětlující věty, Hučín hovořil velmi manažersky, skoro jako výrobní náměstek. (Ano, divadlo je také továrna – na výrobu iluzí, proto bych očekával aspoň špetku tvůrčího momentu v jeho projevu.) Na dotaz komentátora o negativních reakcích publika odpověděl, že v hledišti je vždy skupina diváků, která začne bučet a strhne ostatní, byl prý ovšem slyšet i potlesk. (Možná, ale intenzita zvířecích zvuků byla tentokrát mimořádná.) Reprízy jsou vyprodány či skoro obsazeny (aspoň bude mít kdo bučet, dodávám), pokračoval. Inscenace se stahovat nebude! (Bodejť – stála jistě mnohem víc než v roce 1993 stažený Zeyerův Radúz a Mahulena v režii Markéty Schartové; Jindřicha Černého to ovšem stálo místo ředitele Národního divadla!)

Barbara Haveman (Tosca) a Jiří Sulženko (Scarpia). FOTO PATRIK BORECKÝ

Výtka Heleny Havlíkové, že nová inscenace Tosky by měla smysl jedině s hvězdným obsazením, ukazuje, že si asi neuvědomila nutnou vysokou reprízovost „kasovního“ titulu, pro niž by bylo nejen organizačně, ale především finančně velmi náročné zajišťovat vystoupení mimořádných sólistů.

V předpremiérovém rozhovoru (v časopise Národní divadlo č. 5) řekla jedna z představitelek Tosky Anda-Louise Bogza, že vyloženě není proti modernizaci operních titulů: Musí se to ale dělat s citem a logicky. Pražské ND a podle jeho vzoru i většina českých operních scén to ale dělá jinak. Bohužel!

  • Autor: Jan Dehner
  • Publikováno: 07. února 2017

Komentáře k článku: Čelákovické glosy (No. 6)

  1. Jiřina Šulcová

    Pane Dehnere,
    trochu mi není zřejmé, co svou glosou chcete říct. Je snad jasné, že ČRo se ve Vámi citovaném příspěvku zabýval spíše informativními pohledy autorů a veřejně dostupným ohlasem, vždyť šlo o kulturní zpravodajství a je snad dobře, že se veřejnoprávní médium orientuje i na operu. Nebo se podivujete, proč právě na tuto? V tom případě se mýlíte, neb se kulturnímu dění (i opeře) publicistická zpravodajství ČRo – natož jiné k tomu zaměřené kulturní pořady – věnují pravidelně, což je snad dobře. I v minulosti přinášelo hlavní zpravodajství ČRo aktuální reportáže z operních premiér.
    Pokud chcete poukázat na to, že tato inscenace je omylem a nezasloužila si to, zajímal by mne od Vás přesnější důvod, proč si to myslíte.
    Neberte to, prosím, jako mou výtku, ale jako zvědavost.
    Děkuji a do Čelákovic zdravím.
    Jiřina Šulcová

    09.02.2017 (14.42), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

    • Jan Dehner

      Paní Šulcová,
      odpovídám opožděně, proto krátce: inscenace Tosky JE omylem (slušně řečeno), a proto se dostala do hlavních zpráv, na rozdíl od jiných premiér, o nichž se hovoří v pořadech zaměřených na kulturu.

      S pozdravem
      Jan Dehner

      16.04.2017 (9.15), Odpovědět, Trvalý odkaz komentáře,

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,