Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Čelákovické glosy (No. 18)

V nové inscenaci Verdiho Maškarního plesu (premiéra ND Praha, 5. října) byla nejsilnějším zážitkem hudba. Orchestr zněl takřka ideálně (snad s výjimkou nesmělého začátku předehry), barevně, s širší škálou dynamiky, prakticky nekryjící zpěváky. Byli to více než z poloviny zahraniční hosté (Gustav, Renato, Amélie). Domácí síly provedly role Oscara, Ulriky a také epizody.

Od počátku suverénní byli král Gustav v podání Michala Lehotského, cizince ze Slovenska (jen kdyby byl větší a štíhlejší!) i páže Oskar Marie Fajtové. Stejně impozantní byl i vstup Amelie – Veronika Dzhioeva ji zpívala voluminozním hlasem schopným dramatických odstínů. Bez forze nasazovala extrémní vysoké i hluboké tóny svého obtížného partu. V hereckém projevu byla v konvenční režii naprosto přesvědčivá, zpřítomnila nejdůležitější momenty vývoje postavy. Stala se svý výkonem de facto protagonistkou díla.  Od prvního vstupu na scénu byla také Veronika Hajnová jako Ulrika přesvědčivou věštkyní-čarodějnicí s barevně bohatým hlasem. V rámci limitů, daných příliš polopatistickým kostýmem (černý pták s křídly), usilovala o vytvoření hrůzyplné postavy. Lehké pochybnosti, které vyvolaly první, až příliš vibrující fráze Michele Kalmandyho (Renato) se brzy rozptýlily; hlas se zpevnil a tlumočil přesvědčivě proměny postavy od králova blízkého přítele až k jeho vrahovi.

Michele Kalmandy (Renato) a Veronika Dzhioeva (Amélie). FOTO PATRIK BORECKÝ

Švédská verze opery se hrála v pompézní hale – při rozevření opony působila jako vstup do luxusního hotelu (také kvůli bočním dveřím). Masivní konstruktivistická stavba (nezbouratelná během přestávky) byla nejprve vcelku případná jako trůnní sál, už méně vhodná jako sluj věštkyně Ulriky. Zde měl ďábelské prostředí evokovat nařasený rudý závěs v pozadí a podobně barevně laděné lustry (můj dojem: spíše vstup do luxusního bordelu). Neumím ale vysvětlit, proč byly v prostoru mobilní stolky z herecké šatny, se zásuvkou (odkud se vytahovaly spálené papíry), zrcadlem a světly. Komnata-ložnice na začátku třetího dějství vznikla (opožděným) spuštěním závěsu a přidáním dvou postelí, velké a dětské.

Veronika Hajnová (Ulrica Ardvidson), Michal Lehotský (Gustav III.), Marie Fajtová (Oscar). FOTO PATRIK BORECKÝ

Podstatným rysem současné české operní režie, která chce být moderní, bývají někdy těžko vyložitelné symboly, většinou výtvarné. Pokud jde o vedení postav, bohatě se využívá tradiční starooperní gestiky i akcí, aby se aspoň trochu prezentovaly vztahy, na objasnění motivace jednání už nedojde. Režie Dominika Beneše patří do tohoto proudu: scénické dění obohacuje hned na počátku Gustavovým půjčováním královského žezla, odznaku moci, Renátovi a také pážeti. Zabíjelo se pistolí, nikoli bodnou zbraní. Dalším režijním nápadem je rozostření postavy Oskara, kterou Verdi komponoval pro soprán, tedy jako kalhotkovou roli, až do androgynnosti: v pážecím kostýmu s dominovým vzorem má zdůrazněný zadek, kterým vyzývavě vrtí, na plese je pak už zcela ženou, ve velké toaletě (ze stejného materiálu). Pokud bylo záměrem prezentovat homosexualitu či spíše bisexualitu historického švédského krále Gustava III., musely by být kostýmní proměny východiskem pro nějakou jevištní akci. Nic takového se ovšem nestalo, a dostali jsme tak domácí úkol přemýšlet…

Odnesl jsem si zážitek z hudebního provedení. FOTO PATRIK BORECKÝ

Spíše než tento domácí úkol jsem si odnesl zážitek z hudebního provedení, který přetrval i po návratu domů.

Národní divadlo, Praha – Giuseppe Verdi: Maškarní ples (Un ballo in maschera). Hudební nastudování: Jaroslav Kyzlink, dirigent: Jan Chalupecký, Jaroslav Kyzlink, režie: Dominik Beneš, výprava: Marek Cpin, sbormistr: Pavel Vaněk, pohybová spolupráce: Béla Kéri Nagy, dramaturgie: Beno Blachut. Sbor a Orchestr Národního divadla. Premiéry 5. a 7. října 2017.

  • Autor: Jan Dehner
  • Publikováno: 10. října 2017

Komentáře k článku: Čelákovické glosy (No. 18)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kauza

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,