Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Čelákovické glosy (No. 10)

Rukopis partitury Dvořákovy opery se poprvé v moderní době vydal na dalekou cestu – do New Yorku. U příležitosti nového nastudování díla v Metropolitní opeře (hráno od 2. února do 2. března, režie Mary Zimmerman, dirigent Sir Mark Elder) byla partitura vystavena v newyorském Českém domě. Pro české publikum je rukopis od 10. do 17. dubna k vidění v Českém muzeu hudby.

Koncepce výstavky příznačně nazvané Rusalka neodpovídá mimořádné možnosti zhlédnout originál. Především, jak je bohužel dnes časté, je to „expozice pro čtenáře“, zahlcená množstvím textu na panelech. Není nutno ukázat, kolik toho víme, ale podtrhnout jedinečnost: centrálně umístěnou partituru doplnit jen několika informacemi. Rozhodně ne těmi o Mahlerovu odmítnutí díla pro vídeňskou operu nebo vstupenkou na provedení v Leningradě (navíc s ahistorickým popiskem – použito tehdy neužívané, dnes obnovené jméno města Petrohrad).

Z nové inscenace Rusalky v Metropolitní opeře (titulní role Kristine Opolais, režie Mary Zimmerman). FOTO archiv MET

Téma, které se nabízelo, totiž Rusalka v New Yorku, zřejmě nikoho nenapadlo. Návštěvník se mohl dozvědět, jak partitura cestovala, jak probíhala instalace výstavy, jak velký byl zájem o expozici. Měla být také přiblížena obrazem i zvukem nová inscenace (na základě bohaté dokumentace na webové stránce Metropolitní opery: zde). Byly by to nové a nepochybně zajímavé informace!

  • Autor: Jan Dehner
  • Publikováno: 15. dubna 2017

Komentáře k článku: Čelákovické glosy (No. 10)

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 15/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


19. 9.–2. 10. 2017

Číslo 15/2017 (19. 9.–2. 10. 2017)

Obsah čísla 15/2017

Slovo ...

Kazatelna jevištěm

Jest jeden divadelní prostor, u...

Sukces měsíce

Collectif Malunés: Forever,...

Belgie, Francie. Režijní dohled...

K věci

O návštěvě ministra...

Ve čtvrtek 7. září přijel do...

Fejeton

Tři a

Když mě redakce těchto novin...

Názor

Otevřené dopisy ministru...

V Praze 11. září 2017 Vážený pane...

Anketa

Kritika

Absurdní cesta k domácímu...

Make no Noise je paradoxní název pro...

Z borůvčí do hrobky

Několik glos k Theatrum Kuks, 23.–27....

Ach, ti muži

Odumírání vztahu v manželství má...

Cosi shnilého ve městě...

Jako poslední premiéru minulé sezony...

Není co vzkázat, ale je o...

Jak vývoj divadelního jazyka na...

Ovčáček se vrací

Když v listopadu loňského roku...

Všelidové divadlo – Cirkus...

Divadelní avantgardy 20. století snily...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 15/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Lenka Dombrovská...

Starý operní kritik Josef Herman se...

Kauza

Kontext

Burza

Zemřeli

Obrazem

Ako to bolo za komunizmu

Letos 7. listopadu uplyne sto let od...

Fagi a divadlo

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 15/2017



Obsah,