Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Bohdana Pavlíková

(1976) Herečka. Absolventka SŠDU v Šumperku u profesora Václava Martince (1997). Už jako studentka spolupracovala s Divadlem Šumperk, kam po škole nastoupila do angažmá. Při něm spolupracovala s Divadelním studiem D 123, kde působila jako režisérka. Ještě jako členka Divadla Šumperk získala v roce 2012 nominaci na cenu Thálie za roli Nory v inscenaci Ondřeje Elbla Domeček pro panenky. V současné době je v angažmá ve Švandově divadle v Praze. S kolegou Jiřím Š. Hájkem vedla ročník na VOŠ herecké v Praze.

Co vás přivedlo k divadlu

Jedno povinné školní představení v Krušnohorském divadle v Teplicích a následná platonická láska k jednomu z protagonistů. Touha být mu blíž, tak, aby nás nedělil zátylek dirigenta.

Největší divadelní zážitek

Dvě noci s dívkou v šumperském divadle. Já jako studentka 1. ročníku herecké školy, řádně oblečená a načesaná, fandící při premiéře z hlediště budoucím kolegům. Vše bylo nové, zvláštně voňavé, cizí, a přesto lákavé…

Osobnost minulosti nebo přítomnosti, se kterou byste ráda zašla na kus řeči

Bez zaváhání bych ráda šla na dvě deci bílého vína se Staškem Waniekem. Nejvtipnějším kolegou – bardem – s tisíci čertíky v očích, který mě provázel šumperskou štací. V jeho přítomnosti se i Marie Stuartovna proplakala ke gilotině smíchem. (Snad to diváci nepoznali!)

Hra/námět, který vás přitahuje a který byste chtěla zpracovat

Zajímá mě jak současnost, tak doby dávno minulé. Ale nejvíc osudy českých herců a hereček první republiky a jejich život v poválečné době. Tuhle „exkurzi“ mám už částečně splněnou díky představení Pankrác 45‘ ve Švandově divadle.

Umělecké disciplíny, žánry či formy (výtvarné, literatura, film, divadlo, hudba…), které máte ráda a kterým se naopak vyhýbáte

Fandím operetě, protože to bylo mé první setkání s divadlem. Navzdory jejímu zatracovaní a jisté vyčpělosti mě před pár lety několik představení v Ostravě přesvědčilo, že tomu tak není. Václav Morys mi „dal své srdce“ a i dnes bych za ním běžela do Země úsměvů. Nevyhýbám se ale žádnému uměleckému žánru ani formě. Neodmítnu zajímavou výstavu ani koncert. Jen toho času kdyby bylo o trochu víc.

Historická či současná osobnost, divadelní/filmová/literární či reálná postava, která je vám citově nejblíže, a – naopak – která je vám vzdálená

Jak už jsem řekla – nejbližší jsou mi ženy-herečky – Mandlová, Baarová, Gollová… Bulvár předválečné, válečné a poválečné doby. Vina, nevina, náhoda, kalkul? Jak bych jednala já, mí blízcí? Opravdu byl Goebbels tak uhrančivý? A měl Frank jiskru v oku? Naopak se smutnou slzou v obou očích pozoruji současné reálné ne-osobnosti rozhodující o kultuře, o grantech. To je veliká moderní tragédie s ryze původní kompoziční výstavbou.

Rostlina/zvíře/kámen/planeta, které máte v oblibě či obdivujete

Obdivuju vlčáka rodičů. Jak dlouho dokáže sedět pod poličkou s piškoty. Já bych to vzdala…

Etické či jiné hranice, za které byste nešla

Nešla bych především za své fyzické hranice a mantinely. Znám se natolik dobře, že už snad vím, co můžu a co je pro mě tabu. Baletní špičky neobuji, tříčárkované c nevyzpívám.

Umělecký/divadelní sen

Splnil se mi 11. září 2004 v šumperském divadle. Ovlivněna filmovým zpracováním, hudbou, příběhem, stala jsem se i já Sally Bowles v muzikálu Cabaret. A byl tam i Stašek Waniek, dojemně držící maketu dvouplošníku při závěrečném finále grande. Kolikrát se vlasec, který měl ono letadlo ze Staškových rukou odnést, přetrhl…

Kým/čím byste byla, kdybyste se nevěnovala divadlu

Ať bych byla čímkoli, doufám, že bych byla pravidelným divákem nejbližšího divadla s předplaceným abonmá. Řádně oblečená a načesaná.

Plus: Zajímá vás umělecká kritika?

Navážu na předchozí odpověď: Nebo bych byla kritičkou. Takovou, která všechny zajímá!

  • Autor: DN
  • Publikováno: 28. listopadu 2017

Komentáře k článku: Bohdana Pavlíková

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,