Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Bohdana Pavlíková

(1976) Herečka. Absolventka SŠDU v Šumperku u profesora Václava Martince (1997). Už jako studentka spolupracovala s Divadlem Šumperk, kam po škole nastoupila do angažmá. Při něm spolupracovala s Divadelním studiem D 123, kde působila jako režisérka. Ještě jako členka Divadla Šumperk získala v roce 2012 nominaci na cenu Thálie za roli Nory v inscenaci Ondřeje Elbla Domeček pro panenky. V současné době je v angažmá ve Švandově divadle v Praze. S kolegou Jiřím Š. Hájkem vedla ročník na VOŠ herecké v Praze.

Co vás přivedlo k divadlu

Jedno povinné školní představení v Krušnohorském divadle v Teplicích a následná platonická láska k jednomu z protagonistů. Touha být mu blíž, tak, aby nás nedělil zátylek dirigenta.

Největší divadelní zážitek

Dvě noci s dívkou v šumperském divadle. Já jako studentka 1. ročníku herecké školy, řádně oblečená a načesaná, fandící při premiéře z hlediště budoucím kolegům. Vše bylo nové, zvláštně voňavé, cizí, a přesto lákavé…

Osobnost minulosti nebo přítomnosti, se kterou byste ráda zašla na kus řeči

Bez zaváhání bych ráda šla na dvě deci bílého vína se Staškem Waniekem. Nejvtipnějším kolegou – bardem – s tisíci čertíky v očích, který mě provázel šumperskou štací. V jeho přítomnosti se i Marie Stuartovna proplakala ke gilotině smíchem. (Snad to diváci nepoznali!)

Hra/námět, který vás přitahuje a který byste chtěla zpracovat

Zajímá mě jak současnost, tak doby dávno minulé. Ale nejvíc osudy českých herců a hereček první republiky a jejich život v poválečné době. Tuhle „exkurzi“ mám už částečně splněnou díky představení Pankrác 45‘ ve Švandově divadle.

Umělecké disciplíny, žánry či formy (výtvarné, literatura, film, divadlo, hudba…), které máte ráda a kterým se naopak vyhýbáte

Fandím operetě, protože to bylo mé první setkání s divadlem. Navzdory jejímu zatracovaní a jisté vyčpělosti mě před pár lety několik představení v Ostravě přesvědčilo, že tomu tak není. Václav Morys mi „dal své srdce“ a i dnes bych za ním běžela do Země úsměvů. Nevyhýbám se ale žádnému uměleckému žánru ani formě. Neodmítnu zajímavou výstavu ani koncert. Jen toho času kdyby bylo o trochu víc.

Historická či současná osobnost, divadelní/filmová/literární či reálná postava, která je vám citově nejblíže, a – naopak – která je vám vzdálená

Jak už jsem řekla – nejbližší jsou mi ženy-herečky – Mandlová, Baarová, Gollová… Bulvár předválečné, válečné a poválečné doby. Vina, nevina, náhoda, kalkul? Jak bych jednala já, mí blízcí? Opravdu byl Goebbels tak uhrančivý? A měl Frank jiskru v oku? Naopak se smutnou slzou v obou očích pozoruji současné reálné ne-osobnosti rozhodující o kultuře, o grantech. To je veliká moderní tragédie s ryze původní kompoziční výstavbou.

Rostlina/zvíře/kámen/planeta, které máte v oblibě či obdivujete

Obdivuju vlčáka rodičů. Jak dlouho dokáže sedět pod poličkou s piškoty. Já bych to vzdala…

Etické či jiné hranice, za které byste nešla

Nešla bych především za své fyzické hranice a mantinely. Znám se natolik dobře, že už snad vím, co můžu a co je pro mě tabu. Baletní špičky neobuji, tříčárkované c nevyzpívám.

Umělecký/divadelní sen

Splnil se mi 11. září 2004 v šumperském divadle. Ovlivněna filmovým zpracováním, hudbou, příběhem, stala jsem se i já Sally Bowles v muzikálu Cabaret. A byl tam i Stašek Waniek, dojemně držící maketu dvouplošníku při závěrečném finále grande. Kolikrát se vlasec, který měl ono letadlo ze Staškových rukou odnést, přetrhl…

Kým/čím byste byla, kdybyste se nevěnovala divadlu

Ať bych byla čímkoli, doufám, že bych byla pravidelným divákem nejbližšího divadla s předplaceným abonmá. Řádně oblečená a načesaná.

Plus: Zajímá vás umělecká kritika?

Navážu na předchozí odpověď: Nebo bych byla kritičkou. Takovou, která všechny zajímá!

  • Autor: DN
  • Publikováno: 28. listopadu 2017

Komentáře k článku: Bohdana Pavlíková

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,