Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Kritika

    Blesky v kalifornské mlze

    Spor mezi odkvétající „hippiesačkou“ a egoistickým znalcem výtvarného umění o pravost obrazu malíře Paula Jacksona Pollocka – taková je hlavní zápletka Kalifornské mlhy (Bakersfield Mist). Komorní drama amerického dramatika, režiséra a spoluzakladatele losangeleského Fountain Theatre Stephena Sachse se v USA stalo nejlepší hrou a inscenací roku 2009, značného ohlasu se dočkalo v Londýně. V Divadle v Řeznické tuto hru v překladu Pavla Dominika režírovala Vilma Cibulková. Obdobně jako inscenace Červená (o Markovi Rothkovi)  zasvěcuje diváka do tvorby jednoho z nejuznávanějších abstraktních expresionistů.

    DSC_3038

    Vilma Cibulková a Lubor Šplíchal bojují o svou pravdu v Kalifornské mlze FOTO ALENA HRBKOVÁ

    „Kerouac na plátně“ se sklony k alkoholismu maloval v extázi. Plátno pokládal na zem, barvy na něj vrhal přímo z tuby, rozmazával je rukama. Akt malování považoval za jistý způsob konfrontace s existenciální krizí. Duševní zápas, z něhož vznikalo Pollockovo dílo, transformoval autor do souboje dvou „sběratelů“. Ti se podobají kontrastním barvám jediné malby, jen extáze chybí – tedy v případě Řeznické, kde inscenaci definují jako střet nezaměstnané „zemité barmanky se suchoprdským expertem“.

    Maude, vymetačka vetešnictví, se do Pollockova díla vciťuje instinktivně. K mrtvému malíři má bytostně blízko nevázaným způsobem života a osudovou životní událostí. Přední kunsthistorik Lionel Percy, který má rozhodnout o pravosti nesignovaného obrazu, vnímá umělce prizmatem vášnivého akademika. V těsném karavanu à la přeplácaná cirkusová maringotka Maude a Lionel bojují nejen o dokazování autenticity obrazu, ale také o právo na subjektivní vnímání, jež znemožňuje stanovení objektivní hranice mezi „velkým uměním“ a kýčem. Během kroužení kolem argumentů a kompetentnosti toho kterého soudu strhávají jeden druhému masku, odhalují bolestné osobní příběhy a zároveň s nimi i motivaci své neústupnosti.

    Cibulkové Maude je zpočátku vkusu prostá, jednoduchá ženská. Někdejší květinové dítě v džínách a pestrobarevných tunikách s copánky, cigaretou v koutku úst a bezednou lahví alkoholu trochu připomíná čarodějnici. Sem tam přemístí nějaký předmět, jakoby mimovolně vykonávala drobné rituály, a jen pozvolna odhaluje neomylný instinkt dítěte přírody a selský rozum. Nervozita a respekt před Percym coby velkou osobností ustupuje snaze o pochopení toho, proč ten muž hájí svou pravdu i za cenu ztráty životního ideálu. Nakonec Maude s odhodláním zoufalé lvice obnaží svou duši, aby expertovo raněné zatvrzelé ego obměkčila.

    Lubor Šplíchal se vzhledově na roli váženého kunsthistorika hodí výborně a zprvu to samo o sobě stačí. Monologem o Pollockovi dokáže strhnout, nicméně na premiéře se mu nedařilo modelovat postavu dál v souladu s gradací děje, což vedlo k jisté disharmonii a opakované ztrátě napětí mezi oběma herci. Jeho Percy si ponechával prvotní masku i v momentech, kdy ji text už popíral.

    Cibulková si ve svém režijním debutu poradila s malým prostorem vcelku dobře. Střídání poloh a stran ve vzájemném dialogu udržuje pohybovou dynamiku, stejnou by si ovšem zasloužilo i tempo inscenace. Načasování nabourávaly zbytečné pauzy i občasná rozpačitost herců. Obojí ovlivnilo jak nadsázku některých situací, tak vyvrcholení a působivost závěrečného efektu, kdy se díky změně nasvícení zjeví skryté kouzlo do té doby nevzhledného obrazu. Inscenace od diváka vyžaduje velkou míru soustředění na jemné signály. Naštěstí nechybí potenciál k tomu, aby se Kalifornská mlha stala intenzivnějším zážitkem.

    Divadlo v Řeznické – StephenSachs: Kalifornská mlha. Překlad Pavel Dominik. Režie Vilma Cibulková, dramaturgie Yvetta Srbová, výprava Vilma Cibulková, hudba Pavel J. Ryba.  Premiéra 26. března 2015.


    Komentáře k článku: Blesky v kalifornské mlze

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,