8/2024

16. 4. 2024

Zabouchnuté dveře

Herečka Jana Paulová, před lety přesvědčivě ztvárňující role v náročných opusech Eugena O’Neilla (Smutek sluší Elektře) či Harolda Pintera (Zrada), už léta s úspěchem vystupuje v lehkých konverzačkách, v těch určených jenom pro dva především s Pavlem Zedníčkem jako sparingpartnerem. V daném žánru čerstvě představila v Divadle Kalich novou komedii, kterou objevila v Paříži. Autorem je Fabrice Roger-Lacan (narozen 1966) a český překlad nese název Ani spolu, ani bez sebe. Za partnera si protagonistka tentokrát zvolila Davida Suchařípu, oba herce vedla jistou rukou režisérka Lída Engelová.

Ani spolu, ani bez sebe

Sousedi k sobě hledají cestu v inscenaci Ani spolu, ani bez sebe FOTO RICHARD KOCOUREK

Dva sousedé si k sobě ne úplně snadno hledají vztah, i když je zřejmé, že se navzájem přitahují. Pracovník v reklamě na mléčné výrobky s psycholožkou vedou nervózní debaty, v nichž chtějí přesvědčit o své pravdě toho druhého. Diskusemi prosvítá i jejich kultivovaný kulturní background – tématem jiskřivých hádek jsou například Hitlerova obliba symfonií Antona Bruknera či bonmoty spisovatelky Marguerite Durasové o bezbřehé lidské sexualitě. Opakovanou dramatickou zápletku odstartovávají zabouchnuté dveře (s klíčem uvnitř), poněkud zdlouhavě pak působí snaha upéci rybu – před příjezdem psycholožčiny autoritativní matky – v sousedově troubě, která však kupodivu také nefunguje. Výtka však nemíří k realizátorům, ale k autorovi. Živě a z hlediska dramatického vývoje hybněji působí naopak úderné „hlášky“ při pokusech o milostné chatování, pravda, v poslední době využívají tuto aktivitu autoři divadelních her poměrně často.

Jana Paulová s Davidem Suchařípou vytvářejí pod taktovkou režisérky přehledné, temporytmicky dobře fungující situace, oba rovněž mírně koketují s publikem (předpokládám, že lehce zcizující momenty přidělil aktérům už autor). Podotknu-li, že obě postavy poněkud nervózních singles k sobě cestu nakonec naleznou, nic podstatného nevyzrazuji, už z expozice je to patrné. Inscenace není vlastně ničím mimořádná, jde však o vkusnou a profesionálně zvládnutou zábavu.

Divadlo Kalich – Fabrice Roger-Lacan: Ani spolu, ani bez sebe. Překlad Anežka Svobodová. Režie Lída Engelová, výprava Ivo Žídek, hudba Milan Svoboda. Česká premiéra 27. ledna 2015.

• Publikováno: 18. února 2015