Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Alternativní soubory

Některé existují již přes dvě desetiletí, jiné vznikly teprve před nedávnem. Spojuje je touha dělat operní divadlo po svém, hledat nové hudební a divadelní formy.

ČARODĚJ A JEHO SLUHA

Tajemný a napínavý příběh o jhu, závazcích a spletitém mezilidském předivu našeho života vyprávěný a hraný v bezprostřední blízkosti diváků. Pátá komorní celovečerní opera dvorního skladatele Ensemble Opera Diversa Ondřeje Kyase na libreto Pavla Drábka vychází z keltského pohádkového mýtu a byla napsaná na míru třem protagonistům, kteří odehrají všechny postavy: Lucii Kašpárkové, Janu Šťávovi a Ondřeji Koplíkovi. „Tři herci jsou vrženi do arény, kde se doslova na dosah diváků potýkají s příběhem i svými rolemi – těmi divadelními i těmi v příběhu. V Čaroději a jeho sluhovi se bojuje o duši, a to až do temných hlubin pekel – podobně na kost a dřeň odehrává se i divadelní zápas v aréně mezi diváky: bez opory, bez pomoci, bez možnosti se skrýt a vydechnout…“

LA SEMELE

Od prvního veřejného vystoupení v roce 1995 se Ensemble Damian zaměřuje téměř výhradně na autentickou interpretaci barokní a soudobé hudby. Partituru neapolské serenaty Johanna Adolpha Hasseho (1699–1793) nalezl umělecký vedoucí souboru Tomáš Hanzlík ve sbírce hraběte Questenberga v Jaroměřicích nad Rokytnou. Milostný příběh královské dcery Semelé a boha Jupitera, pronásledovaných žárlivou bohyní Júnó, vychází z Ovidiových proměn a nabízí originální způsob, jak úspěšně vyřešit milostný trojúhelník. Rozverné představení je vhodné pro diváky starší 12 let…

ECHO – METAMORPHOSES II

Opera jako interdisciplinární multimediální umělecká forma. Výzkumně-experimentální projekt spolku Opera povera navazuje na operní instalaci ECHO – METAMORPHOSES I z roku 2015 a vychází z teze, že jako opera může být interpretováno vše, co jakýmkoli způsobem propojuje zvuk a prostor. Inspirací skladateli Vítu Zouharovi a režiséru Roccovi byl antický příběh o horské nymfě Echó a mladíkovi Narkissovi, jak ho zachytil Ovidius ve svých Proměnách. Z Echó, která se utrápila hořem nad Narkissovou smrtí, zbyl do dnešních dnů jenom hlas, který v horách, lesích i propastech opakuje jako ozvěna, co zaslechne od lidí…

ANNE, BEZE STRACHU HLEDĚT NA NEBE

Netradiční interpretace jednoaktové opery Grigorije Frida Deník Anny Frankové (1969) ve spojení s kontrastním dílem Bohuslava Martinů Kuchyňská revue (1927). Láskyplný vztah hrnce a pokličky, narušený svůdnou kvedlačkou, se v závěru začíná prolínat s příběhem mladičké dívky, která touží psát – Annou Frankovou, která se za II. světové války se svou rodinou ukrývala před nacisty. Do svého deníku s překvapivým optimismem zaznamenává prožitky běžného života mladé dívky i válečnou realitu. První projekt Operního studia Praha s ambicí předat poselství, že vždy má smysl bojovat – za statečnost a radost ze života, za štěstí a lásku, proti nenávisti a zlu, proti zaslepenosti a hlouposti, a to i tedy, kdy už síly a vůle ubývají. Vznikl pod vedením švýcarského herce, tanečníka, režiséra a pedagoga Amanda Deladoëye, v roli titulní hrdinky Anita Jirovská.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 06. září 2017

Komentáře k článku: Alternativní soubory

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


14. 11.–27. 11. 2017

Číslo 19/2017 (14. 11.–27. 11. 2017)

Obsah čísla 19/2017

Slovo ...

Ministerstvo mrtvé kultury

Bonviván a scénograf Daniel Dvořák...

Sukces měsíce

Prokletí v Praze

Teatr Powszechny, Varšava (Polsko) –...

Dotazník

Marwan Alsolaiman

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Co stojí Plácido Domingo

Zhruba dva roky vyjednávali nejprve...

Fejeton

Tragédi

Josífek nikdy nezvedá oči od...

Kronika

Jednou větou

Vítězi letošního ročníku ankety...

Kritika

Vládci ve spodním prádle

Hra Jamese Goldmana Lev v zimě měla...

Rozmohl se nám tu takový...

Je mi to nepříjemné – ale prostě...

Tato hra není v pohodě

Inscenace Jsme v pohodě reprezentuje v...

Pět sester, Antone...

Požehnáním pro každý soubor je...

Postaru, ale působivě

Původní operní novinka v...

Amazonky – podvratný sen...

Amazonky, které měly premiéru v...

Ženy a muži klasicky i...

Dlouho očekávaná premiéra Baletu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 19/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Abychom neztratili úplně...

Palm Off Fest již druhým rokem...

Hubu mu zacpeme přesvatým...

V českých katolických kruzích koluje...

Vzhůru na barikády!

V Divadle pod Palmovkou se letos...

Rozhovor

Jiří Josek: Překlad je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jitka Jílková: Letos...

Rozhovor s ředitelkou Pražského...

Kauza

Kontext

Růžové zahrady na Kavčích...

Ne, nebudu krtincům z Kavčích hor,...

Lekce flamenka

Díky Magdaleně Kožené a jejímu...

Sympozium jako prostor k...

Původní význam řeckého slova z...

Burza

Na místě předmluvy

Národní muzeum informuje

Psáno o letošních...

Herecká asociace informuje

Podoby – Kdyby odpůrci…

Stručný obsah příspěvku zde není...

Severočeské divadlo opery a...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Oliver Frljić: Skutečný...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kultura v zajetí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Otto Šujan (2. 6. 1930 Zvolen,...

Výročí

Výročí 15.–30. listopadu

Rozmus Andrzej, herec (16. 11. 1967) △...

Paměti, záznamy, deníky

Zábradlí ve skle

Jednou z událostí divadelní sezony...

Knihovnička

Došlo do redakce

Helena Albertová: Karel Zmrzlý...

Tradiční divadlo radikálně...

Asi málokdo si ve světové teatrologii...

Obrazem

Fagi a divadlo

Plakát je poselství

Ve středu 25. října začala ve foyer...

Pan Papírek… (V)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2017



Obsah,