Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Alternativní soubory

Některé existují již přes dvě desetiletí, jiné vznikly teprve před nedávnem. Spojuje je touha dělat operní divadlo po svém, hledat nové hudební a divadelní formy.

ČARODĚJ A JEHO SLUHA

Tajemný a napínavý příběh o jhu, závazcích a spletitém mezilidském předivu našeho života vyprávěný a hraný v bezprostřední blízkosti diváků. Pátá komorní celovečerní opera dvorního skladatele Ensemble Opera Diversa Ondřeje Kyase na libreto Pavla Drábka vychází z keltského pohádkového mýtu a byla napsaná na míru třem protagonistům, kteří odehrají všechny postavy: Lucii Kašpárkové, Janu Šťávovi a Ondřeji Koplíkovi. „Tři herci jsou vrženi do arény, kde se doslova na dosah diváků potýkají s příběhem i svými rolemi – těmi divadelními i těmi v příběhu. V Čaroději a jeho sluhovi se bojuje o duši, a to až do temných hlubin pekel – podobně na kost a dřeň odehrává se i divadelní zápas v aréně mezi diváky: bez opory, bez pomoci, bez možnosti se skrýt a vydechnout…“

LA SEMELE

Od prvního veřejného vystoupení v roce 1995 se Ensemble Damian zaměřuje téměř výhradně na autentickou interpretaci barokní a soudobé hudby. Partituru neapolské serenaty Johanna Adolpha Hasseho (1699–1793) nalezl umělecký vedoucí souboru Tomáš Hanzlík ve sbírce hraběte Questenberga v Jaroměřicích nad Rokytnou. Milostný příběh královské dcery Semelé a boha Jupitera, pronásledovaných žárlivou bohyní Júnó, vychází z Ovidiových proměn a nabízí originální způsob, jak úspěšně vyřešit milostný trojúhelník. Rozverné představení je vhodné pro diváky starší 12 let…

ECHO – METAMORPHOSES II

Opera jako interdisciplinární multimediální umělecká forma. Výzkumně-experimentální projekt spolku Opera povera navazuje na operní instalaci ECHO – METAMORPHOSES I z roku 2015 a vychází z teze, že jako opera může být interpretováno vše, co jakýmkoli způsobem propojuje zvuk a prostor. Inspirací skladateli Vítu Zouharovi a režiséru Roccovi byl antický příběh o horské nymfě Echó a mladíkovi Narkissovi, jak ho zachytil Ovidius ve svých Proměnách. Z Echó, která se utrápila hořem nad Narkissovou smrtí, zbyl do dnešních dnů jenom hlas, který v horách, lesích i propastech opakuje jako ozvěna, co zaslechne od lidí…

ANNE, BEZE STRACHU HLEDĚT NA NEBE

Netradiční interpretace jednoaktové opery Grigorije Frida Deník Anny Frankové (1969) ve spojení s kontrastním dílem Bohuslava Martinů Kuchyňská revue (1927). Láskyplný vztah hrnce a pokličky, narušený svůdnou kvedlačkou, se v závěru začíná prolínat s příběhem mladičké dívky, která touží psát – Annou Frankovou, která se za II. světové války se svou rodinou ukrývala před nacisty. Do svého deníku s překvapivým optimismem zaznamenává prožitky běžného života mladé dívky i válečnou realitu. První projekt Operního studia Praha s ambicí předat poselství, že vždy má smysl bojovat – za statečnost a radost ze života, za štěstí a lásku, proti nenávisti a zlu, proti zaslepenosti a hlouposti, a to i tedy, kdy už síly a vůle ubývají. Vznikl pod vedením švýcarského herce, tanečníka, režiséra a pedagoga Amanda Deladoëye, v roli titulní hrdinky Anita Jirovská.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 06. září 2017

Komentáře k článku: Alternativní soubory

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 3/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


6. 2.–19. 2. 2018

Číslo 3/2018 (6. 2.–19. 2. 2018)

Obsah čísla 3/2018

Slovo ...

O pitomcích

Prezidentem České republiky se na...

Sukces měsíce

Benjamin Britten: Billy Budd

Státní opera v Národním divadle,...

Dotazník

Martina Kinská

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Trilobit

Vyhynulý mořský živočich jako by...

Fejeton

Povídka z Říma:...

Třetí Řím čeká, až se probudím,...

Glosa

Postarat se o nejmladší!

Kdykoli narazím na aktivity Nadačního...

Kronika

Jednou větou

Pražské Studio Alta oslaví v roce...

Kritika

Jak slunce stvořilo svět

Naivní divadlo uzavřelo svůj volný...

Zachraň strom!

Románová prvotina Timothée de...

Když vdovy hrají tenis

Operu Dvě vdovy napsal Bedřich Smetana...

Sestry na cestě od iluzí k...

Komorní scéna Aréna opět obrátila...

Cirkusový klaun Ernani

Po téměř sto sedmdesáti letech se...

A slova stékají jako med

Činoherní klub se otevírá...

Taškařice ze škamen

Komedie Úča musí pryč! dramatika...

Masky revolučního divadla

Bez roku čtyřicet let stará hra...

Billy Budd jako Špinarův...

I am an old man who has experienced...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Rozhovor

Vladimír Kratina: Jsem kluk z...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kateřina Bohadlová:...

Rozhovor s ŘEDITELKOU souboru Geisslers...

Kontext

Stopy Zorky Ságlové

Úvahy výtvarné

Od všeho něco

Po dvou pražských a jednom brněnském...

To snad ČT nemyslí...

Úvahy TELEVIZNÍ

Burza

Užší nominace Cen Thálie...

Činohra Tereza Dočkalová – Nora,...

Divadlo 1918–2018

Divadelní zákon 1948 Za počátek...

Podoby – U Růže

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

V domě plném vlasů a...

V Semperově opeře v Drážďanech se...

Lázně jako magický prostor...

Sdílení zážitku je důležité pro...

Skutečnost může být jen...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Oldřich Veselý (13. 11. 1948 Brno –...

Výročí

Výročí 1.−15. února

Haken Petr, herec (1. 2. 1963) △...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Ivan Martin Jirous: Ochranný dohled...

Nad největším melodramem

Věra Šustíková je velkým znalcem...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tylovo divadlo Kutná Hora

Do divadla zadním vchodem

Vlasta Fialová (1928–1998)

Moravské zemské muzeum v Brně...

Pan Papírek… (XII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 3/2018



Obsah,