Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Alternativní soubory

Některé existují již přes dvě desetiletí, jiné vznikly teprve před nedávnem. Spojuje je touha dělat operní divadlo po svém, hledat nové hudební a divadelní formy.

ČARODĚJ A JEHO SLUHA

Tajemný a napínavý příběh o jhu, závazcích a spletitém mezilidském předivu našeho života vyprávěný a hraný v bezprostřední blízkosti diváků. Pátá komorní celovečerní opera dvorního skladatele Ensemble Opera Diversa Ondřeje Kyase na libreto Pavla Drábka vychází z keltského pohádkového mýtu a byla napsaná na míru třem protagonistům, kteří odehrají všechny postavy: Lucii Kašpárkové, Janu Šťávovi a Ondřeji Koplíkovi. „Tři herci jsou vrženi do arény, kde se doslova na dosah diváků potýkají s příběhem i svými rolemi – těmi divadelními i těmi v příběhu. V Čaroději a jeho sluhovi se bojuje o duši, a to až do temných hlubin pekel – podobně na kost a dřeň odehrává se i divadelní zápas v aréně mezi diváky: bez opory, bez pomoci, bez možnosti se skrýt a vydechnout…“

LA SEMELE

Od prvního veřejného vystoupení v roce 1995 se Ensemble Damian zaměřuje téměř výhradně na autentickou interpretaci barokní a soudobé hudby. Partituru neapolské serenaty Johanna Adolpha Hasseho (1699–1793) nalezl umělecký vedoucí souboru Tomáš Hanzlík ve sbírce hraběte Questenberga v Jaroměřicích nad Rokytnou. Milostný příběh královské dcery Semelé a boha Jupitera, pronásledovaných žárlivou bohyní Júnó, vychází z Ovidiových proměn a nabízí originální způsob, jak úspěšně vyřešit milostný trojúhelník. Rozverné představení je vhodné pro diváky starší 12 let…

ECHO – METAMORPHOSES II

Opera jako interdisciplinární multimediální umělecká forma. Výzkumně-experimentální projekt spolku Opera povera navazuje na operní instalaci ECHO – METAMORPHOSES I z roku 2015 a vychází z teze, že jako opera může být interpretováno vše, co jakýmkoli způsobem propojuje zvuk a prostor. Inspirací skladateli Vítu Zouharovi a režiséru Roccovi byl antický příběh o horské nymfě Echó a mladíkovi Narkissovi, jak ho zachytil Ovidius ve svých Proměnách. Z Echó, která se utrápila hořem nad Narkissovou smrtí, zbyl do dnešních dnů jenom hlas, který v horách, lesích i propastech opakuje jako ozvěna, co zaslechne od lidí…

ANNE, BEZE STRACHU HLEDĚT NA NEBE

Netradiční interpretace jednoaktové opery Grigorije Frida Deník Anny Frankové (1969) ve spojení s kontrastním dílem Bohuslava Martinů Kuchyňská revue (1927). Láskyplný vztah hrnce a pokličky, narušený svůdnou kvedlačkou, se v závěru začíná prolínat s příběhem mladičké dívky, která touží psát – Annou Frankovou, která se za II. světové války se svou rodinou ukrývala před nacisty. Do svého deníku s překvapivým optimismem zaznamenává prožitky běžného života mladé dívky i válečnou realitu. První projekt Operního studia Praha s ambicí předat poselství, že vždy má smysl bojovat – za statečnost a radost ze života, za štěstí a lásku, proti nenávisti a zlu, proti zaslepenosti a hlouposti, a to i tedy, kdy už síly a vůle ubývají. Vznikl pod vedením švýcarského herce, tanečníka, režiséra a pedagoga Amanda Deladoëye, v roli titulní hrdinky Anita Jirovská.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 06. září 2017

Komentáře k článku: Alternativní soubory

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 15/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


19. 9.–2. 10. 2017

Číslo 15/2017 (19. 9.–2. 10. 2017)

Obsah čísla 15/2017

Slovo ...

Kazatelna jevištěm

Jest jeden divadelní prostor, u...

Sukces měsíce

Collectif Malunés: Forever,...

Belgie, Francie. Režijní dohled...

K věci

O návštěvě ministra...

Ve čtvrtek 7. září přijel do...

Fejeton

Tři a

Když mě redakce těchto novin...

Názor

Otevřené dopisy ministru...

V Praze 11. září 2017 Vážený pane...

Kritika

Není co vzkázat, ale je o...

Jak vývoj divadelního jazyka na...

Ovčáček se vrací

Když v listopadu loňského roku...

Všelidové divadlo – Cirkus...

Divadelní avantgardy 20. století snily...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 15/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Lenka Dombrovská...

Starý operní kritik Josef Herman se...

Kauza

Kontext

Burza

Zemřeli

Obrazem

Ako to bolo za komunizmu

Letos 7. listopadu uplyne sto let od...

Fagi a divadlo

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 15/2017



Obsah,