Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Havlův odkaz vlámským pohledem

Když se světoznámý vlámský spisovatel rozhodne napsat a režírovat hru s výsostně českým tématem, předpokládá se, že pro to má dobrý důvod. Jistě, odkaz Havla je živý nejen u nás, ale přesto snaha ho komentovat v českém prostředí – konkrétně v pražském Divadle Archa – vyvolává mnohé otázky i očekávání. Když je pak výsledkem inscenace nepřesahující rámec zběžného povědomí o geopolitických reáliích, musí zaznít otázka – proč tady a teď?

Vladimír Javorský v roli hradního ceremoniáře a Christelle Cornil coby úřednice EU FOTO HERMAN SORGELOOS

Formálně hra Afterparty Pietera De Buyssera odpovídá definici politické satiry a neusiluje o žánrový experiment. Nechybí zde karikování nejvyšších evropských politických činitelů a jejich provázanosti s finančním sektorem či jejich střet s obyčejnými obyvateli, kteří musí pro udržování jejich vznešené bubliny otročit. Realistický rámec se prolíná s hyperbolou (třeba opilá velvyslankyně spící pod stolem), ale i zcela absurdními a pohádkovými motivy (kouzelný prezidentův knír, který nutí říkat pravdu). Všechno se navíc odehrává na Pražském hradě ráno po důležitém eurosummitu.

Tyto výchozí situace by mohly být dobrým základem pro skutečně útočný příběh, který by divákům předal impulz něco změnit, či alespoň se o politickou situaci více zajímat. Bohužel se ale zde tlumočí jen známá fakta a základní teze liberálnědemokratického spektra, které svou samozřejmostí nemají potenciál vstupovat do konfrontace.

V anotaci k inscenaci se skloňuje Havlův odkaz, dobro a zlo, či tzv. alternativní fakta v postpravdivé společnosti. Afterparty je dle autora nejen odkazem na Havlovu Zahradní slavnost, ale především metaforou velkého večírku svobody a demokracie, který je u konce. Kromě pár poměrně bezzubých apokalyptických vizí, narážek na nevůli Evropanů přijmout utečence či Zemanovu kocovinu hra ale tento svůj ambiciózní záměr splňuje spíše zkratkovitě – k hlubším analýzám či překvapivým souvislostem se nedostane.

Na jevišti se představili Vladimír Javorský v roli hradního ceremoniáře a Christelle Cornil coby úřednice EU – mluví česky a francouzsky (překlad je promítán na plátno na jevišti) a nutno říci, že jejich herecké výkony jsou nejsilnější stránkou inscenace. Přes fraškovitý charakter předlohy se oba herci často drží realistické interpretace, což vůbec není na škodu. Především Javorský dokáže svou nenucenou upřímností a jakousi vznešeností „obyčejného člověka“ vnést do inscenace závan opravdovosti.

Divák tak může svou pozornost koncentrovat spíš na člověka uvízlého ve složité politické mašinerii nežli na onu mašinerii samotnou, která je předmětem karikování. Paradoxem tedy je, že tuto politickou satiru lze nejlépe vnímat jako psychologicko-realistický exkurz do světa dnešního člověka.

Divadlo Archa – Pieter De Buysser: Afterparty. Režie Pieter De Buysser, dramaturgie Esther Severi, scéna Herman Sorgeloos, kostýmy Anne-Catherine Kunz, video David de los Santos Gil. Premiéra 22. března 2017.

  • Autor: Tatiana Brederová
  • Publikováno: 17. dubna 2017

Komentáře k článku: Havlův odkaz vlámským pohledem

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,