Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Havlův odkaz vlámským pohledem

Když se světoznámý vlámský spisovatel rozhodne napsat a režírovat hru s výsostně českým tématem, předpokládá se, že pro to má dobrý důvod. Jistě, odkaz Havla je živý nejen u nás, ale přesto snaha ho komentovat v českém prostředí – konkrétně v pražském Divadle Archa – vyvolává mnohé otázky i očekávání. Když je pak výsledkem inscenace nepřesahující rámec zběžného povědomí o geopolitických reáliích, musí zaznít otázka – proč tady a teď?

Vladimír Javorský v roli hradního ceremoniáře a Christelle Cornil coby úřednice EU FOTO HERMAN SORGELOOS

Formálně hra Afterparty Pietera De Buyssera odpovídá definici politické satiry a neusiluje o žánrový experiment. Nechybí zde karikování nejvyšších evropských politických činitelů a jejich provázanosti s finančním sektorem či jejich střet s obyčejnými obyvateli, kteří musí pro udržování jejich vznešené bubliny otročit. Realistický rámec se prolíná s hyperbolou (třeba opilá velvyslankyně spící pod stolem), ale i zcela absurdními a pohádkovými motivy (kouzelný prezidentův knír, který nutí říkat pravdu). Všechno se navíc odehrává na Pražském hradě ráno po důležitém eurosummitu.

Tyto výchozí situace by mohly být dobrým základem pro skutečně útočný příběh, který by divákům předal impulz něco změnit, či alespoň se o politickou situaci více zajímat. Bohužel se ale zde tlumočí jen známá fakta a základní teze liberálnědemokratického spektra, které svou samozřejmostí nemají potenciál vstupovat do konfrontace.

V anotaci k inscenaci se skloňuje Havlův odkaz, dobro a zlo, či tzv. alternativní fakta v postpravdivé společnosti. Afterparty je dle autora nejen odkazem na Havlovu Zahradní slavnost, ale především metaforou velkého večírku svobody a demokracie, který je u konce. Kromě pár poměrně bezzubých apokalyptických vizí, narážek na nevůli Evropanů přijmout utečence či Zemanovu kocovinu hra ale tento svůj ambiciózní záměr splňuje spíše zkratkovitě – k hlubším analýzám či překvapivým souvislostem se nedostane.

Na jevišti se představili Vladimír Javorský v roli hradního ceremoniáře a Christelle Cornil coby úřednice EU – mluví česky a francouzsky (překlad je promítán na plátno na jevišti) a nutno říci, že jejich herecké výkony jsou nejsilnější stránkou inscenace. Přes fraškovitý charakter předlohy se oba herci často drží realistické interpretace, což vůbec není na škodu. Především Javorský dokáže svou nenucenou upřímností a jakousi vznešeností „obyčejného člověka“ vnést do inscenace závan opravdovosti.

Divák tak může svou pozornost koncentrovat spíš na člověka uvízlého ve složité politické mašinerii nežli na onu mašinerii samotnou, která je předmětem karikování. Paradoxem tedy je, že tuto politickou satiru lze nejlépe vnímat jako psychologicko-realistický exkurz do světa dnešního člověka.

Divadlo Archa – Pieter De Buysser: Afterparty. Režie Pieter De Buysser, dramaturgie Esther Severi, scéna Herman Sorgeloos, kostýmy Anne-Catherine Kunz, video David de los Santos Gil. Premiéra 22. března 2017.

  • Autor: Tatiana Brederová
  • Publikováno: 17. dubna 2017

Komentáře k článku: Havlův odkaz vlámským pohledem

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 10/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


16. 5.–29. 5. 2017

Číslo 10/2017 (16. 5.–29. 5. 2017)

Obsah čísla 10/2017

Slovo ...

Náš dialog, naše...

Byl to Václav Havel, který...

Osobnost měsíce

Martin Finger

jako Walter v inscenaci Homo Faber v...

K věci

Internetová kasička

Na Hithitu byly donedávna aktivní hned...

Názor

Grantová výhybka aneb K...

Pamětníci si možná vzpomenou na...

Glosa

Zašel jsem na kávu

V Brně, do kavárny Spolek, v Orlí,...

Bez pravidel se žít nedá

Podivení Marie Reslové nad...

Kritika

Kdo neskáče není My

Položil bys život za svou vlast? S tou...

Jaj, ty Nevěsty…

Sdružení Masopust uvedlo pět let...

Fraška o revoluci, která se...

Když Národní divadlo uvedlo 1....

Don Juan bez vášně

Co je za boomem uvádění Molièrova...

A nejste vy takový ten...

Don Juan se hraje v pražském Divadle...

Člověk strůjce na cestě

Poslední premiéra v ústeckém...

Tradičně, nebo moderně?

Režisér Tomáš Pilař v rozhovoru ke...

Byla, nebyla… eine kleine...

Petr Bláha jako přepjatý kabaretiér...

Prosím, jen si sáhněte!

Inscenace Prosíme nesahat! je třetím...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 10/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Pavla Vykopalová: Na kurtu i...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Miřenka Čechová: Prožít...

Rozhovor s tanečnicí, choreografkou a...

Burza

Zahraničí

Obrazem

O tanci i bez něj

Ve foyeru Jihočeského divadla v...

Fagi a divadlo

Expert – splněný sen II

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 10/2017



Obsah,