Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Havlův odkaz vlámským pohledem

Když se světoznámý vlámský spisovatel rozhodne napsat a režírovat hru s výsostně českým tématem, předpokládá se, že pro to má dobrý důvod. Jistě, odkaz Havla je živý nejen u nás, ale přesto snaha ho komentovat v českém prostředí – konkrétně v pražském Divadle Archa – vyvolává mnohé otázky i očekávání. Když je pak výsledkem inscenace nepřesahující rámec zběžného povědomí o geopolitických reáliích, musí zaznít otázka – proč tady a teď?

Vladimír Javorský v roli hradního ceremoniáře a Christelle Cornil coby úřednice EU FOTO HERMAN SORGELOOS

Formálně hra Afterparty Pietera De Buyssera odpovídá definici politické satiry a neusiluje o žánrový experiment. Nechybí zde karikování nejvyšších evropských politických činitelů a jejich provázanosti s finančním sektorem či jejich střet s obyčejnými obyvateli, kteří musí pro udržování jejich vznešené bubliny otročit. Realistický rámec se prolíná s hyperbolou (třeba opilá velvyslankyně spící pod stolem), ale i zcela absurdními a pohádkovými motivy (kouzelný prezidentův knír, který nutí říkat pravdu). Všechno se navíc odehrává na Pražském hradě ráno po důležitém eurosummitu.

Tyto výchozí situace by mohly být dobrým základem pro skutečně útočný příběh, který by divákům předal impulz něco změnit, či alespoň se o politickou situaci více zajímat. Bohužel se ale zde tlumočí jen známá fakta a základní teze liberálnědemokratického spektra, které svou samozřejmostí nemají potenciál vstupovat do konfrontace.

V anotaci k inscenaci se skloňuje Havlův odkaz, dobro a zlo, či tzv. alternativní fakta v postpravdivé společnosti. Afterparty je dle autora nejen odkazem na Havlovu Zahradní slavnost, ale především metaforou velkého večírku svobody a demokracie, který je u konce. Kromě pár poměrně bezzubých apokalyptických vizí, narážek na nevůli Evropanů přijmout utečence či Zemanovu kocovinu hra ale tento svůj ambiciózní záměr splňuje spíše zkratkovitě – k hlubším analýzám či překvapivým souvislostem se nedostane.

Na jevišti se představili Vladimír Javorský v roli hradního ceremoniáře a Christelle Cornil coby úřednice EU – mluví česky a francouzsky (překlad je promítán na plátno na jevišti) a nutno říci, že jejich herecké výkony jsou nejsilnější stránkou inscenace. Přes fraškovitý charakter předlohy se oba herci často drží realistické interpretace, což vůbec není na škodu. Především Javorský dokáže svou nenucenou upřímností a jakousi vznešeností „obyčejného člověka“ vnést do inscenace závan opravdovosti.

Divák tak může svou pozornost koncentrovat spíš na člověka uvízlého ve složité politické mašinerii nežli na onu mašinerii samotnou, která je předmětem karikování. Paradoxem tedy je, že tuto politickou satiru lze nejlépe vnímat jako psychologicko-realistický exkurz do světa dnešního člověka.

Divadlo Archa – Pieter De Buysser: Afterparty. Režie Pieter De Buysser, dramaturgie Esther Severi, scéna Herman Sorgeloos, kostýmy Anne-Catherine Kunz, video David de los Santos Gil. Premiéra 22. března 2017.

  • Autor: Tatiana Brederová
  • Publikováno: 17. dubna 2017

Komentáře k článku: Havlův odkaz vlámským pohledem

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 8/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


18. 4.–1. 5. 2017

Číslo 8/2017 (18. 4.–1. 5. 2017)

Obsah čísla 8/2017

Slovo ...

Běloruské divadlo ve...

Vždycky mě fascinuje, když se...

Sukces měsíce

Sousoší J. V. Stalina opět...

Letenské sousoší k poctě J. V....

Dotazník

Filip Huml Král

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

O koprodukcích v opeře

V zásadě lze rozlišit dva typy...

Fejeton

Hejt od dědka

Sere mě, že mi mladý hezký holky...

Názor

O čem (ne)vypověděla ...

Program festivalu zahrnoval tři sóla,...

Kronika

Jednou větou

V sobotu 25. března se v Jihočeském...

Kritika

Havlův odkaz vlámským...

Když se světoznámý vlámský...

Zamiloval se v Ostravě

Ostravské Národní divadlo...

Ti hoši docela zlobí, ale ne...

A skutečně: v Synáčcích jsme hozeni...

Dvě sestry

Nuselská Fidlovačka se od počátku...

Zatím spíš dobrý nápad

Je, myslím, sehrát se všemi soubory...

Hvězdný prach jsi a v...

Choreograf Michal Záhora, estét s...

Španělské rytmy obrazy...

Inscenace Krvavá svatba dua SKUTR a...

Mezi pobřežími plují naše...

Operu Láska na dálku lze považovat za...

Život jako bezvýznamná hra

Divadlo na Vinohradech slaví...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 8/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Divadelní mládí v Brně

Ani letošnímu festivalu divadelních...

Rozhovor

Milan Kňažko: Některé...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Miroslav Bambušek: Není...

Rozhovor o Pustině, divadle a filmu

Kontext

Krajiny zjizvených duší

Stručný obsah příspěvku zde není...

Pérák mezi námi

Je pozdní říjnový večer roku 1837....

Burza

Poděbradské dny poezie po...

Herecká asociace informuje

Podoby

Stručný obsah příspěvku zde není...

Městské divadlo Mladá...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Sergej Fedotov: Navazujeme...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Mezi sněním, politikou a...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Věra Špinarová (22. 12. 1951...

Výročí

Výročí 1.−15. května

Barušová Marie, herečka (1. 5. 1932)...

Paměti, záznamy, deníky

Jan Skopeček: Má poslední...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Jára Cimrman dobývá...

Járy Cimrmana se poprvé vydal dobýt...

Fagi a divadlo

Expert – manželská etuda

Příloha

Divadelní svět Brno 2017

Program Divadelní svět Brno 2017...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 8/2017



Obsah,