Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    9.—19. února

    9. února

    Pracovní tým ministerstva kultury, jenž má za úkol projednat podobu opery v Praze, bude tvořit pět lidí. Kromě náměstka ministra kultury Radka Zdráhala to bude koordinátorka projektu a Zdráhalova poradkyně Daniela Gadasová, ministerský právník Jiří Klusoň, ředitel odboru vnitřní správy a investic ministerstva Miloš Pilip ŠtrajtGalina Fiačanová, vedoucí oddělení příspěvkových organizací. Práci skupiny doplní čtyři experti – teatrolog Josef Herman, personální ředitelka firmy Reader’s Digest Anne-Marie Nedoma, ředitel agentury Dilia Jiří Srstka a dirigent Leoš Svárovský. Nejsme členy komise, budeme odpovídat na otázky jako odborníci. Odpovědnost má pouze ministerstvo kultury, řekl Srstka.

    10. února

    Šestistá publikace Divadelní ústav vydal kompletní dramatické dílo Thomase Bernharda ve čtyřech dílech (Hry I – IV), mimo tuto edici v jednom svazku samostatně též texty Ritter, Dene, Voss, Jednoduše komplikovaně a Alžběta II. „Trojka“ a „čtyřka“ se objevily na knihkupeckých pultech nedávno a byly pokřtěny v budově Rakouského kulturního fóra. Třetí díl her se stal zároveň už šestistou publikací úctyhodné ediční aktivity Divadelního ústavu. Na malé slavnosti promluvila o Bernhardovi jako dramatikovi teatroložka Zuzana Augustová, z autorových her Pouštní růže, Ignorant a šílenec a Nad vrcholky strání a výš přečetli ukázky herci Eva SalzmannováJiří Štrébl. br

    11. února

    Jedovatý had na syrovo
    Agilní hudební nakladatelství X Production, zaměřené na – se zvukem a hudebními kompozicemi experimentující – rockovou, vesměs elektronickou hudbu vydalo nové – v pořadí druhé (počítáme-li EP z r. 2006, tak třetí) CD pražské skupiny FDK (Fuck da Karot) nazvané Earthlinked. Svými agresivními, chvílemi však i vysoce lyrickými kytarovými stěnami, valivými rytmy a drsným vokálem patří skupina mezi vrcholné představitele současné české hardcoreové hudby, což svým novým albem potvrzuje. Zvukově pečlivě připravená (Ecson Waldes), kompozičně sjednocená, razantní nahrávka posouvá českou rockovou scénu na (přinejmenším) evropskou úroveň. Skupina chystá na duben turné na Moravu a do Švýcarska. hul

    Městské divadlo v Mostě vyhlásilo výsledky divácké anekty Cena diváka 2010. Nejlepší ženský herecký výkon předvedla Martina Šimíčková v roli Bess v inscenaci Prolomit vlny, mužský herecký výkon Jiří Kraus v roli Davea v inscenaci Do naha!. Nejlepší inscenací byla inscenace Do naha! režiséra Radka Balaše.

    Při obnovené premiéře pohádky Jak Mařenka a Boženka koukaly aneb Pohádka mládí v Divadle Minor pokřtili tvůrci stejnojmennou knihu, která právě vyšla v nakladatelství Albatros. Pohádku původně napsal Michal Čunderle v roce 1998 pro děti ze ZUŠ v Prostějově.

    12. února

    Herečka Jiřina Jirásková oslavila osmdesáté narozeniny na jevišti pražského Divadla U Hasičů v přímém přenosu rozhlasového pořadu Tobogan.

    Městském divadle v Brně oslavila patnáctileté jubileum inscenace muzikálu Leonarda Bernsteina West Side Story. Od premiéry 23. února 1996 v režii Stanislava Moši zaznamenala přes 600 repríz na domácí scéně a další desítky repríz na evropských turné (Holandsko, Belgie, Dánsko, Německo, Rakousko, Slovinsko, Itálie, Slovensko, Švýcarsko, Portugalsko, Španělsko).

    her

    13. února

    Cyklus netradičního scénického čtení LiStOVáNí, ve kterém pravidelně vystupují brněnští herci Lukáš Hejlík a Alan Novotný, pokračoval v HaDivadle v Brně knižním rozhovorem novináře Karla Hvížďaly s bývalým prezidentem Václavem Havlem Prosím stručně. Literární koláž, která poprvé vyšla knižně před pěti lety, je volným pokračováním Dálkového výslechu.

    14. února

    Šéfem opery Národního divadla Praha bude od 1. ledna příštího roku slovinský režisér a scénograf Rok Rappl, uměleckým jménem Rocc.

    Doteky tance Pražské Divadlo Ponec představilo – za účasti tvůrců – filmový dokument Veroniky Liškové Doteky tance vzniklý v koprodukci FAMU a ČT. Je věnován dvěma z nejpozoruhodnějších současných tanečních souborů u nás – Nanohach a VerTeDance. Snímek je nejen dokumentárním portrétem těchto dvou předních českých uskupení, ale zároveň si všímá základních principů fungování domácí taneční scény a zajímá se i o obecné otázky současného tance. Součástí večera byl i minimalistický projekt Tour du Café au Lait, situovaný do prostředí divadelního baru, který vznikl ve spolupráci obou souborů. Na ČT bude dokument vysílán hul

    15. února

    Divadlo Cejl Část bývalé věznice v Cejlu nedaleko centra Brna se možná stane útočištěm umělců. Na brněnské radnici se rodí plán přebudování zadního traktu káznice, který přiléhá k Soudní a Bratislavské ulici. Vzniknout by mělo kreativní centrum, jakýsi „tvůrčí inkubátor“ s prostory pro performery a divadelníky a s ateliéry pro výtvarníky, obdobný pražské MeetFactory. Zatím je to jen myšlenka, která je dobře přijímaná, a hledáme způsob, jak ji uskutečnit, řekl náměstek primátora Daniel Rychnovský (KDU-ČSL). Chladný, středověce působící objekt bývalého kláštera (založen v 70. letech 18. století) a od roku 1854 na základě dekretů Josefa II. až do konce 50. let minulého století vězení (od r. 1918 ženské) s 343 celami byl brněnskými radními poprvé představen odborné a kulturní veřejnosti k informativní návštěvě. Za první světové války v něm byl vězněn i Petr Bezruč, v době druhé světové války odtud byly vypravovány brněnské transporty do Terezína a od roku 1948 zde bylo vězení především pro politické odpůrce. Od 60. let až do roku 1989 v něm bylo vojenské vězení a vězeňský archiv policie. Duch temnoty a krutosti dodnes v útrobách budovy, jež je v tom stavu, jak ji policie po roce 1989 opustila, zůstal. Fascinující byl například prostor bývalé kaple pomalovaný motivy sovětských vojáků na tanku. Bylo by myslím dobré tyto „artefakty minulosti“ zachovat pro historickou paměť. Není takových už mnoho. hul

    16. února

    Výbor pro kulturu hl. města Prahy pozval ředitele pražských divadel – příspěvkových organizací a vedení někdejšího Poradního sboru primátora pro kulturu na seminář k transformaci divadel. Cílem jednání bylo seznámit nové členy výboru s různými aspekty chystané transformace divadel a znovu dát slovo těm divadelníkům, jichž se transformace týká. Tedy navázat s novou politickou reprezentací volbami přetrženou nit transformace pražského divadelního života. Seznamovací odpoledne, na němž se s divadelníky a jejich problémy poznal také nový pražský radní pro kulturu Lukáš Kaucký. her

    17. února

    Filmaři v Národním Na čtyřech scénách Národního divadla bude v příští sezoně uvedeno 14 premiér. Tou první bude zároveň devátý český titul na aktuálním repertoáru opery ND – Jakobín Antonína Dvořáka. Vedle světové premiéry díla Čarokraj Marka Ivanoviće, které se ujal tým Petra a Matěje Formanových, představí ND také Glorianu skladatele Benjamina Brittena či nové pojetí Mozartova Dona Giovanniho. O znovunastudování díla se postará významný anglický režisér David Pountney.

    Titul Moonshine představí baletní umělecký soubor. Komponovaný večer slavného britského choreografa Christophera Bruce doplní „retro“ pop-folk-rocková hudební scéna. Na Nové scéně se objeví světová premiéra inscenace Obrazy, kde bude účinkovat nejen baletní soubor ND, ale i Jan Budař, Tomáš Klus nebo Boris Hybner. Balet nabídne divákům také festival Petr Zuska Gala X, který bude retrospektivou všech děl uměleckého šéfa Petra Zusky za celou jeho dekádu v čele souboru.

    Činohra vedle své první premiéry Shakespearova Krále Leara představí adaptaci filmu Deváté srdce Juraje Herze v jeho režii. Osobnost tohoto klasika českého filmu zaručuje dechberoucí podívanou. Stejně jako u Jana Švankmajera, spolužáka Herze, kterého bych časem také rád přizval ke spolupráci, řekl umělecký šéf Michal Dočekal. Dalším filmařem hostujícím v roli režiséra bude Petr Zelenka se svou autorskou hrou Ohrožený druh. Na Nové scéně činohra uvede též hru francouzského modernisty Bernarda-Marie Koltése Přístav západ a Ionescova Nosorožce. Poslední premiéra sezony, hra Karla Martina Františáka, míří na jeviště Divadla Kolowrat.

    Zdeňka Brychtová

    Ředitel Státní opery Radim Dolanský navrhuje ve své koncepci, kterou předložil ministrovi kultury, zachovat Státní operu jako samostatné divadlo. Jak uvedl, má prý pro svou představu podporu pražského primátora Bohuslava Svobody, ale jednání jsou na počátku a nemůže být proto konkrétnější. Ve své koncepci počítá jako s šéfdirigentem s Janem Latham-Koenigem, předběžnou spolupráci mu prý přislíbila i Elaine Padmore – ředitelka Královské opery Covent Garden v Londýně. V prvé řadě je třeba zajistit finance. Jednám se sponzory, kteří by pokryli finanční požadavky obou navrhovaných osobností … Prosadí-li MK rekonkurzy a sloučení ND se SOP, pan Koenig ani paní Padmore do Prahy nepřijedou, řekl Dolanský.

    Bratři JiříOndřej Adámkové jsou podepsáni pod novým česko-německým projektem Changemakers, který měl premiéru v berlínské Neuköllnské opeře. Objevili jsme obrovské množství různých webových stránek, vizí, nápadů, poselství, peticí na téma „jak změnit svět“. A mě na tom zaujalo, že se ukázalo, že existuje neuvěřitelné množství hnutí a lidí, kteří chtějí měnit svět jako takový, což vlastně nejde, uvedl Jiří Adámek.

    18. února

    Přístavbu Divadla loutek v Ostravě ozdobil originální loutkový orloj. Autorem šesti 180 centimetrů vysokých loutek je řezbář Pavel Skorkovský, hudbu složil na míru skladatel Vlastimil Ondruška. Král s Královnou představují princip muže a ženy, Anděl a Čert princip dobra a zla, Kašpárek se stále někomu vysmívá – jako partnera jsme pro něj hledali postavu, která by se vůči němu vyhraňovala. Vybral jsem Smrtku, vysvětlil výtvarník Tomáš Volkmer, který je autorem návrhu orloje.

    TV Koně se vracejí
    Úspěšný a politicky nijak neiritující seriál Dobrá voda z normalizačního období (ostatně čas od času na obrazovkách reprízovaný) našel pokračovatele v rozvíjení „koňského“ tématu, třináctidílné sáze s explicitním titulem Znamení koně. Okusil jsem novinku veřejnoprávní televize (režie Milan Cieslar, pod scénářem podepsáni M. Kopecká a R. Kopřivík) při druhém pokračování. Podle tohoto dílu se jeví, že seriál bude sčítat oběti dravého kapitalismu v podnikání i sázení, týkající se ušlechtilých zvířat. I když dějové peripetie nepůsobí zvlášť překvapivě, nutno přiznat zhlédnuté hodince solidní dramatický spád, uvěřitelné dialogy a kvalitní herecké výkony (Vilma Cibulková, Richard Krajčo, Jiří Mádl). Omezený počet dílů snad přece jenom na vypravěče působí pozitivně svými přirozenými limity. br

    O tajemství a údivu Supraphon vydal další, dosud zasuté nahrávky s Janem Werichem – Poklady z archivu. Řada z nich je z anonymních zdrojů, jiné jsou naopak velmi přesně označeny. CD „vévodí“ 18minutová Werichova řeč k výstavě Milenium Judaicum Bohemicum z 29. dubna 1968 z archivu Jindřicha Kučery. Dále je zde několik málo známých – nedatovaných – záznamů z archivu Ondřeje Suchého (O přírodě, O štěstí, O hercích Vydrovi a Vojtovi, O tajemství a údivu). Z rozhlasového Gramotingltanglu 14. 12. 1966 pochází přemítání O kontrašpionáži a supraphonské fondy se přidaly úvahou o básníku Villonovi a písní Hej, pane králi z r. 1952. Album končí „bonusovou“ nahrávkou Jiřího Voskovce, jíž v listopadu 1968 odpovídal na již zmíněný Werichův proslov k tisíciletí judaismu v Čechách.

    hul

    19. února

    Větrná Odyssea a loseři
    na pláži Pohybovost, názornost, choreografičnost je pro prosazující se generaci českých režisérů příznačná. Zřejmá převaha vizuálního nad mluveným v inscenaci studia Ypsilon Kam vítr, tam pláž zcela odpovídá trendu doby. Přínos Havelkovy inscenace je v prezentaci čisté divadelní formy nehledání, nedění, zamrzlého neklidu loserů, kteří nenajdou cestu, ať už nefouká nebo fučí vichřice. Přínos je v určité symetrii rozvoje ne-děje, jako by tvůrci viděli svoji inscenaci jako rýmovanou bajku… Jednotlivé postavy neučinily sebemenší krůček na cestě od typu k charakteru a stále se chovají takřka roboticky, celé je to à la these. Znovu se ukázalo, jak je obtížné, aby na divadle ožila sebeinteligentnější či sebesprávnější teze jen tak, že se zvizualizuje a zestetizuje divadelními prostředky. Úvahu nad derniérou inscenace Kam vítr, tam pláž čtěte na webových stránkách DN v oddíle iDN. Tomáš Hájek

    Alternativa a mladá scéna se
    zbarvila do modra Předposlední únorový víkend proběhla na turnovských jevištích již po šestnácté postupová přehlídka amatérského divadla Modrý kocour. Jejím duchovním otcem a hlavním průvodcem je Petr Haken. Letos se festivalu zúčastnili například členové Rádobydivadla Klapý, Nejhodnějších Medvídků, J.S.T.E a D.R.E.D. Kladsko, Divadla Vosto5, Oldstars Praha, Černých šviháků z Kostelce a dalších. Kritickým okem přispěli Vladimír Hulec, Petr Lanta, Petr Christov či Radvan Pácl. A jak zněl jejich závěrečný verdikt? Alternativní sekci bude na národní přehlídce Šrámkův písek reprezentovat vizuálně – zvukový projekt Otec čísel souboru Rituál jeleního muže Jeřice, za nejlepší inscenaci mladé scény čili studentského divadla byl vybrán Williame: Shakespeare pražských Oldstars. Recenzi čtěte na webových stránkách v oddíle iDN. Marcela Magdová

    • Autor:
    • Publikováno: 7. března 2011

    Komentáře k článku: 9.—19. února

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,