Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

Studio Hrdinů zve na svou 6. sezonu

Studio Hrdinů nabídne v sezoně 2017/18 čtyři premiéry, o které se postarají dvě kmenové režisérské osobnosti a dva hosté. K práci ve Studiu Hrdinů se vrací Kamila Polívková, Katharina Schmitt a Kai Ohrem. Českým hostujícím režisérem v této sezóně bude Eva Rysová. V nadcházející divadelní sezóně klade Studio Hrdinů především důraz na téma ženské hrdinky, a to v kontextu, který je dramaturgickým leitmotivem Studia Hrdinů, tedy v důrazu na téma individuality, většinou pak umělce v mezních situacích a jeho role ve společnosti, říká k šesté sezoně této scény její umělecký ředitel a režisér Jan Horák.

Začátek sezóny bude patřit koprodukčnímu projektu Studia Hrdinů a HaDivadla, kterým je premiéra adaptace novely Petry Hůlové Macocha v režii Kamily Polívkové. Na adaptaci literární předlohy se podílely jak autorka, tak režisérka. Svou hrdinku pojmenovávají jako „Elfriede Jelinek červené knihovny“, která stojí v noci na balkóně a shlíží dolů na lidi. Na dně které lahve se ztratilo dítě, kde vyprchala láska k muži? Jeden Jarda, mlčky stínující v obrazech z minulosti, a před ním pět hereckých hlasů – pět fází života rozpité identity! Revize feministické touhy po nezávislosti, po individuálním právu organizovat si svůj životní monolog, ovšem bez zábran a vědomí následků? Režisérka, která naposledy ve Studiu Hrdinů nastudovala monodrama Herec a truhlář Majer mluví o stavu své domoviny, divadelní debut Davida Zábranského, o své práci se současnými prozaiky říká: Petra Hůlová i David Zábranský jsou nejen vynikající autoři, ale angažují se ve veřejném životě a jejich názory či postoje jsou často kontroverzní a vyvolávají vášnivé diskuze. Nebojí se jít proti proudu a připomínají existenci jiných světů – jsou takovými „průvodci nebezpečným územím“. A pro mě osobně je přesně toto smyslem divadla – zkoumat, angažovat se, sdílet a především komunikovat. Inscenace se bude pravidelně reprízovat jak v Praze, tak v Brně. Pražská premiéra se uskuteční 9. září 2017.

Na adaptaci literární předlohy Macochy se podílely jak autorka Petra Hůlová, tak režisérka Kamila Polívková. FOTO MARTA SOBOTKOVÁ

V říjnu bude mít premiéru inscenace textu Ondřeje Novotného Série bezdůvodných aktů v režii Evy Rysové. Eva Rysová režíruje převážně v Polsku, kde vytvořila řadu velmi zajímavých a precizních inscenací, nebojí se experimentu a důležitý je pro ni také důraz na výtvarnou stránku. Série bezdůvodných aktů navazuje ve svých východiscích na předchozí projekt tvůrčího týmu Rysová–Novotný Šest miliard Sluncí. Inscenace Série bezdůvodných aktů si klade otázku, co může člověk postavit proti všeobklopující „nicotě“ současnosti. A především snad nicotě uvnitř sebe samého. Režisérka do tvůrčího týmu přizvala hudebníky Zuzannu a Antonise Skoliasovy, kteří jsou potomky řeckých emigrantů do Polska. Intenzivní spolupráce na hudební složce dává tušit, že bude pro inscenaci zásadní. Premiéra se uskuteční 10. Října 2017. Divadelní hra Ondřeje Novotného Série bezdůvodných aktů bude dalším titulem, který vydá Studio Hrdinů ve své publikační řadě.

Kmenová režisérka Studia Hrdinů Katharina Schmitt ve své adaptaci povídky Franze Kafky Zpráva pro jistou Akademii nezapře svou oblibu v temných a do jisté míry až perverzních hrdinech. V Kafkově povídce je tím hrdinou opice a její řešení humanity jakožto vyprázdněného a až agresivního konformizmu. Hlavní a zároveň jedinou roli ztvární Zuzana Stivínová. Kafkova Zpráva pro jistou Akademii je pro mě zásadní; téma vztahu racia a těla mě fascinuje a už delší dobu jsem text chtěla adaptovat pro divadlo. Inscenovat ho dnes ve Studiu Hrdinů, ve městě, kde před 100 lety vznikl, je skvělá příležitost podívat se na momentální stav civilizačního vývoje. Zuzanu Stivínovou jsem poznala před několika lety v New Yorku, přišla se podívat do Watermill Center, kde jsem v roce 2012 s americkými kolegy pracovala na prezentaci své hry SAM. Když jsem se dozvěděla, že se Zuzana vrátila do Čech, oslovila jsem ji s nabídkou hrát hlavní roli v Kafkově Zprávě – přijala… Těším se na spolupráci s ní, říká o připravovaném titulu režisérka. Premiéra se uskuteční v druhé polovině února 2018.

Poslední premiérou sezóny bude v dubnu 2018 autorský projekt Studia Hrdinů a německého režiséra Kaie Ohrema s pracovním názvem V Anně. V březnu roku 2008 ruská feministka, básnířka, kurátorka a členka opozice Anna Altšuková zmizela v Berlíně, kam po soudním procesu emigrovala. V dubnu téhož roku byla nalezena utopená v řece Spree. Její manžel, ruský filosof Michail Ryklin, napsal knihu o ztrátě své ženy, partnerky a přítelkyně. Je to hluboká a přesná analýza putinovského Ruska, jehož realita jednoznačně není stejná pro všechny. V Anně je divadelní zápas o různých realitách v Rusku, v Evropě, v nás, v ženách, v mužích…

Unikátní velkoformátová „galerie“ v kavárně U Hrdinů představí v září obraz výtvarníka Tomáše Bambuška s názvem Růžová žíža.

Již tradiční místo mají v činnosti Studia Hrdinů výstavy reflektující inscenace této scény. Výstavní činnost opět zahájíme v říjnu, a to jubilejní 20. výstavou, kdy se uskuteční vernisáž obrazu Michala Vavrečky reagující na inscenaci Miroslava Bambuška Dílo. Textově výstavu obstará Jiří Ptáček. Od září 2017 ukončí Studio Hrdinů v kavárně U Hrdinů zkušební provoz a spustí celodenní provoz se snídaněmi a polední nabídkou. Studio Hrdinů tu bude systematičtěji připravovat kulturní program, a tak kromě stabilní prodejní expozice otevřeného cyklu sérigrafií Michala Pěchoučka a objektů Pavla Havrdy, se v kavárně bude pravidelně obměňovat vystavený obraz nad schodištěm. Unikátní velkoformátová „galerie“ představí velká plátna několika tvůrců. Prvním z nich bude obraz výtvarníka Tomáše Bambuška s názvem Růžová žíža, který odhalíme v září. K programu v kavárně dále přibydou promítání artových filmů, komorní koncerty, literární večery a besedy, které budou mnohdy navázané na tvůrce spojené se Studiem Hrdinů; budou se tak mnohdy představovat v jiných rolích, než jsou diváci obyčejně zvyklí je na jevišti či v zákulisí vídat.

Na listopad připravuje Studio Hrdinů společně s galerií Plato již třetí ročník festivalu autorského divadla a současného umění Norma v Ostravě. Letošní ročník bude zaměřený na přesahy do hudby a tance. V pátek 3. 11. 2017 se v prostorách Dolu Hlubina představí brněnské HaDivadlo s inscenací Jana Horáka a Michala Pěchoučka Síla zvyku, Teater Dramatyczny z Walbrzychu s hudební performancí Schubert, Tereza Hradilková přiveze své taneční sólo Švihla a Jan Bárta performance Pitch. Natálie Pleváková a Vladimíra Večeřová připravují hudební performance a DJské sety přímo pro festival. Celodenní permanentka je již v prodeji.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 06. září 2017

Komentáře k článku: Studio Hrdinů zve na svou 6. sezonu

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 15/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


19. 9.–2. 10. 2017

Číslo 15/2017 (19. 9.–2. 10. 2017)

Obsah čísla 15/2017

Slovo ...

Kazatelna jevištěm

Jest jeden divadelní prostor, u...

Sukces měsíce

Collectif Malunés: Forever,...

Belgie, Francie. Režijní dohled...

K věci

O návštěvě ministra...

Ve čtvrtek 7. září přijel do...

Fejeton

Tři a

Když mě redakce těchto novin...

Názor

Otevřené dopisy ministru...

V Praze 11. září 2017 Vážený pane...

Kritika

Není co vzkázat, ale je o...

Jak vývoj divadelního jazyka na...

Ovčáček se vrací

Když v listopadu loňského roku...

Všelidové divadlo – Cirkus...

Divadelní avantgardy 20. století snily...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 15/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Lenka Dombrovská...

Starý operní kritik Josef Herman se...

Kauza

Kontext

Burza

Zemřeli

Obrazem

Ako to bolo za komunizmu

Letos 7. listopadu uplyne sto let od...

Fagi a divadlo

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 15/2017



Obsah,