Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

3MIS3

Snad celá země sleduje v přímém přenosu Kriminálku Rath. K jaké divadelní postavě byste exhejtmana Davida Ratha, obviněného z převzetí sedmimilionového úplatku, přirovnali? Nebo je to zcela nový dramatický typus?

David Drábek

Já teď chystám u nás v divadle Richada III., takže tahle paralela by vcelku seděla. Kdo sleduje od počátku vzestup (a doufejme že i pád) doktora Ratha, vidí, že jeho kariéra je od počátku vedena přímočarou touhou po moci a manipulaci, po osobním profitu. Rathovi je ukradená pravicová partaj, levicová partaj, lékařská komora – to jsou jen různobarevné žebříky k moci, ovládání, bohatnutí – a k pomstě. Už na škole byl prý tenhle hoch vcelku paranoidní a mstivé stvoření, co to hodlalo všem ukázat. A taky teď ten jeho hrb na charakteru všude ukazují a vystavují ho na lidových poutích. Přišel mi tenhle Rath od počátku nebezpečný a záludný, protože cynicky využíval vliv, neohrabanosti v ústavě – a dokázal si díky svému průraznému intelektu osedlat užitečné blbce. Takže Rath asi Richard, nu a vbrzku se má prý navrátit do éteru Vladimír Železný – a to je ukázkový Faust. A stejně tak se do veřejného prostoru může za pár let vrátit Rath. Že má z ostudy kabát? To je putna, to není podstatné. Důležité je, že je to CELEBRITA. A ty nás tak fascinují, že nějaká záporná či kladná znamínka před jejich jmény nejsou podstatná, nejsou sexy. A v tom je potíž. Janoušek si mne pařátky, že ho zastínil Rath. A Voloďu Železného šťouchnul Mefisto do ramene a povídá: Neboj, běž si znova zařádit, ta česká pakáž je tumpachová a toleruje bezobratlé.

Ve slušné a zásadové obci by lidem jako jsou Rath, Janoušek, Dalík, Řebíček, Bém, Dlouhý apod. nikdo ani ruku nepodal, byli by za své darebáctví umístěni VNĚ slušné společnosti. Minimálně pro špatný příklad našim dětem. Co ale naděláte ve světě, kde by za pózování Brevika ve dvoudílných dámských plavkách zaplatila většina médií té norské svini miliony zlatých?

Pavel Kohout

Je to týpek, jakých je v literatuře popsáno bezpočet, a naše drahá vlast se jimi opět zahemžila zásluhou kuponové privatizace neomezené potřebnými zákony, jakož i četných prohlášení Václava Klause, který jako Mistr kázal svým učedlníkům nerozlišovat peníze čisté a špinavé, když prachy jsou prostě prachy a mají zůstat bez přívlastků.

V případě D. R. však nejspíš zdaleka nejsme u konce, zdá se, že to bude další nekonečný příběh podobný onomu, jímž vešel v předminulém a minulém století do dějin kouzelník Houdini, génius v úniku z pout, svěracích kazajek a policejních cel, což zvládal jednak pomocí úžasného IQ, jednak s podporou podobně úžasných úplatků. U nás tvoří už známí následníci celý ansámbl, lze pro ně bez produkčního rizika vyhlásit soutěž „Česko-Slovensko má kriminální talent“. Mezi prvními aspiranty jsou páni Janoušek, Bárta, Škárka, Kocourek, Kindl, další jistě povzbudí úspěch Davida Ratha, jehož vystoupení ve sněmovně mělo špičkovou kvótu sledovanosti.

Karel Steigerwald

On začíná, teprve se vyvine. Hodně záleží na tom, jak se mu podaří jeho proces. Hnout se může mnoha směry. Zajímavý rozpor této figury je v dvojakosti. Strašně rád nabubřele moralizuje a staví se do role strážce pravdy a poctivosti. Sráží se to ale s chutí krást. Co z tohoto napětí vykrystalizuje, nelze předvídat. Za jakýsi pravzor bych považoval některé tragikomické figury důstojníků v Haškově Švejkovi. Má s nimi společnou malost a vážnost, s jakou sebe vidí. Proto se také hodil do politiky, tam se tyto vlastnosti cení. Je škoda, že si to zkazil.

Žádný dramatický typus to ale zatím není a kdo ví, jestli bude. Pokud jste měli na mysli něco jako Richard nebo Macbeth, je to omyl. Tento exhejtman je z kategorie figurek, ne figur. Není to tak, že když někdo něco ukradne, nebo lže, nebo je nabubřelý, že se z něj hned stane dramatická postava. Nestane.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 25. června 2012

Komentáře k článku: 3MIS3

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 13/2016

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


21. 6.-1. 9. 2016

Číslo 13/2016 (21. 6.-1. 9. 2016)

Obsah čísla 13/2016

Sloupek

Poslední sloupek

Setkal jsem se nedávno v kavárně s...

Komentář

Sukces měsíce

Ch. W. Gluck: Orfeus a...

Koprodukce Hudební fakulty a Divadelní...

Dotazník

Vladimír Marek

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Zrušit, nebo novelizovat?

Podle legislativního plánu vlády má...

Názor

Glosa

Ediční čin, nebo...

Bezmála sedmisetstránková kniha...

Anketa

Po sezoně a před...

Konec divadelní sezony si zaslouží...

Reportáž

Kritika

Depresivní děti dospěle

Ve stísněném předsálí Venuše ve...

Žádná luza, perfektní...

Poslechnout si zase jednou operu...

Doba ledová v Čechii

Poslední premiérou sezony v...

Mezi minulostí a...

Jako poslední činoherní premiéru...

Vyhaslý rocker Oblomov

Po Haně Burešové a Štěpánu...

Při mém zeleném ptáku, to...

Do poměrně zkostnatělého prostředí...

Evžen Oněgin za železnou...

Puškinův Evžen Oněgin jako příběh...

Pochybnost anglicky zvaná...

Když v roce 2012 uvedlo Dejvické...

Mlč a tanči!

Po osmdesáti letech se na scénu...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 13/2016...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Tomáš Dianiška: Láká mě...

Stručný obsah příspěvku zde není...

SKUTR: Bystrouška je...

Rozhovor s režijním tandemem

Kauza

Kontext

Hrdinové a padouši po...

Úvahy filmové

Důlní divadlo

Letošní osmý ročník festivalu Dream...

Divadelní svět Brno o...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Fagi a divadlo

Podoby – Co se stalo U...

Žena Marie se vracela z venčení psa v...

Došlo do redakce

Jan V. Kratochvíl: Básník okamžiku...

Muzeum české loutky a...

Národní muzeum informuje

Prázdninové spočinutí

Herecká asociace informuje

Divadlo na cucky Olomouc

Místa pro „nová“ divadla

Levínský píše Uhdemu

Když už se nedostanu do Berlína a po...

NA LETNÍ LETNÉ

V polovině srpna začíná festival...

Zahraničí

Divadelní Oscaři – Tony...

V neděli 12. června byly v newyorském...

Divadlo nesené vánkem

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Adolf Born (12. 6. 1930 České Velenice...

Paměti, záznamy, deníky

Divadla v lesích a na...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Příloha

Česko-polsko-slovenské...

První ročník mezinárodního...

Jan Klata: Nebojte se

Už třetí sezonu je režisér Jan...

Krystian Lupa: Politika je...

Práce polského režiséra, scénografa...

Setkání divadel střední...

V Divadle pod Palmovkou na přelomu...

Dnes o všem pochybuji –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 13/2016



Obsah,