Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

3MIS3

Snad celá země sleduje v přímém přenosu Kriminálku Rath. K jaké divadelní postavě byste exhejtmana Davida Ratha, obviněného z převzetí sedmimilionového úplatku, přirovnali? Nebo je to zcela nový dramatický typus?

David Drábek

Já teď chystám u nás v divadle Richada III., takže tahle paralela by vcelku seděla. Kdo sleduje od počátku vzestup (a doufejme že i pád) doktora Ratha, vidí, že jeho kariéra je od počátku vedena přímočarou touhou po moci a manipulaci, po osobním profitu. Rathovi je ukradená pravicová partaj, levicová partaj, lékařská komora – to jsou jen různobarevné žebříky k moci, ovládání, bohatnutí – a k pomstě. Už na škole byl prý tenhle hoch vcelku paranoidní a mstivé stvoření, co to hodlalo všem ukázat. A taky teď ten jeho hrb na charakteru všude ukazují a vystavují ho na lidových poutích. Přišel mi tenhle Rath od počátku nebezpečný a záludný, protože cynicky využíval vliv, neohrabanosti v ústavě – a dokázal si díky svému průraznému intelektu osedlat užitečné blbce. Takže Rath asi Richard, nu a vbrzku se má prý navrátit do éteru Vladimír Železný – a to je ukázkový Faust. A stejně tak se do veřejného prostoru může za pár let vrátit Rath. Že má z ostudy kabát? To je putna, to není podstatné. Důležité je, že je to CELEBRITA. A ty nás tak fascinují, že nějaká záporná či kladná znamínka před jejich jmény nejsou podstatná, nejsou sexy. A v tom je potíž. Janoušek si mne pařátky, že ho zastínil Rath. A Voloďu Železného šťouchnul Mefisto do ramene a povídá: Neboj, běž si znova zařádit, ta česká pakáž je tumpachová a toleruje bezobratlé.

Ve slušné a zásadové obci by lidem jako jsou Rath, Janoušek, Dalík, Řebíček, Bém, Dlouhý apod. nikdo ani ruku nepodal, byli by za své darebáctví umístěni VNĚ slušné společnosti. Minimálně pro špatný příklad našim dětem. Co ale naděláte ve světě, kde by za pózování Brevika ve dvoudílných dámských plavkách zaplatila většina médií té norské svini miliony zlatých?

Pavel Kohout

Je to týpek, jakých je v literatuře popsáno bezpočet, a naše drahá vlast se jimi opět zahemžila zásluhou kuponové privatizace neomezené potřebnými zákony, jakož i četných prohlášení Václava Klause, který jako Mistr kázal svým učedlníkům nerozlišovat peníze čisté a špinavé, když prachy jsou prostě prachy a mají zůstat bez přívlastků.

V případě D. R. však nejspíš zdaleka nejsme u konce, zdá se, že to bude další nekonečný příběh podobný onomu, jímž vešel v předminulém a minulém století do dějin kouzelník Houdini, génius v úniku z pout, svěracích kazajek a policejních cel, což zvládal jednak pomocí úžasného IQ, jednak s podporou podobně úžasných úplatků. U nás tvoří už známí následníci celý ansámbl, lze pro ně bez produkčního rizika vyhlásit soutěž „Česko-Slovensko má kriminální talent“. Mezi prvními aspiranty jsou páni Janoušek, Bárta, Škárka, Kocourek, Kindl, další jistě povzbudí úspěch Davida Ratha, jehož vystoupení ve sněmovně mělo špičkovou kvótu sledovanosti.

Karel Steigerwald

On začíná, teprve se vyvine. Hodně záleží na tom, jak se mu podaří jeho proces. Hnout se může mnoha směry. Zajímavý rozpor této figury je v dvojakosti. Strašně rád nabubřele moralizuje a staví se do role strážce pravdy a poctivosti. Sráží se to ale s chutí krást. Co z tohoto napětí vykrystalizuje, nelze předvídat. Za jakýsi pravzor bych považoval některé tragikomické figury důstojníků v Haškově Švejkovi. Má s nimi společnou malost a vážnost, s jakou sebe vidí. Proto se také hodil do politiky, tam se tyto vlastnosti cení. Je škoda, že si to zkazil.

Žádný dramatický typus to ale zatím není a kdo ví, jestli bude. Pokud jste měli na mysli něco jako Richard nebo Macbeth, je to omyl. Tento exhejtman je z kategorie figurek, ne figur. Není to tak, že když někdo něco ukradne, nebo lže, nebo je nabubřelý, že se z něj hned stane dramatická postava. Nestane.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 25. Červen, 2012

Komentáře k článku: 3MIS3

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 19/2014

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


11. 11.-24. 11. 2014

Číslo 19/2014 (11. 11.-24. 11. 2014)

Obsah čísla 19/2014

Komentář

Pomozme najít šéfa činohry...

Ředitel Národního divadla Jan Burian...

Osobnost měsíce

Miloslav Oswald

za nastudování opery Viktora Ullmanna...

Jak já to vidím

Lucie Juřičková, herečka

Dotazník aneb Hledání divadelního...

Inspirace divadlem

Kouzlo nechtěného

Jsme příliš zatíženi vnějším...

Kronika

Bylo & bude

Bylo Vedení Českého rozhlasu rozhodlo...

Kritika

Tělo zuřivě toužící...

Dvakrát jsme se nyní setkali s tvorbou...

Chaos v chaosu

Projekt Divadla VOSTO5, VerTeDance a...

Tajemství Václaváku

Druhé město – společný projekt...

Odvrácená strana konzumu

Klicperovo divadlo v Hradci Králové...

Historky z kanclu

Sklepní prostor Márnice v Divadle...

Semafor, kritika a pan...

Po premiéře svého Prstenu pana...

Příběh z předměstí s...

Většina z nás patrně netušila, že...

Tabori v zajetí jevištní...

Komorní scéna Aréna uvedla jako...

Hřebec s nejistým jezdcem

Inscenace Othella v režii Michala Langa...

Oněgin v ornamentech...

Není divu, že Puškinův veršovaný...

Šosák kvete v každém věku

S operou Výlety páně Broučkovy byly...

Nesnesitelná lehkost smrti

Chápu postřeh tvůrců inscenace...

Výkřik týrané dívčí...

Kdyby někdo změřil ty veletoky krve...

Učebnice loutkářství aneb...

Naivní divadlo letos slaví 65....

Kritický žebříček 19/2014...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Naháči, skákači a mluvič

Festival 4+4 dny je hodně speciální...

Tělo zuřivě toužící...

Dvakrát jsme se nyní setkali s tvorbou...

Chaos v chaosu

Projekt Divadla VOSTO5, VerTeDance a...

Tajemství Václaváku

Druhé město – společný projekt...

Rozhovor

Daniel Špinar: Nemám rád...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kauza

Kontext

Než čas pohádky přebere

Když sáhnou dnešní děti po...

Vivat Homeland, Lundová a...

Úvahy posttelevizní

Zemřel Lanďák! Hrál ve...

Pavel Landovský (11. září 1936...

Ve Vídni šly hodiny jinak

To, že zemřel Pavel Landovský, jsem...

De Paulus Landyus nil nisi...

Pavel Landovský (dál jen PL)...

Burza

Fagi a divadlo

Vy jste skladatel?

Dva skladatelé, dva Magoři

Došlo do redakce

Gabriel Chevallier: Zvonokosy (3CD,...

3LO3

V říjnu se konaly volby, listopad je...

Členství v HA

Herecká asociace informuje

Východočeské divadlo...

Divadla regionů

Rejžek píše Justovi

Střihnu jinam. Po Petru Skoumalovi...

Zahraničí

Ljubimov? Ljubimov!

Stručný obsah příspěvku zde není...

Paralelní otázky aneb...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Brookův koberec v Turecku

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Výročí

Výročí 16.–30. listopadu

Malík Jan, sólista opery (16. 11....

Paměti, záznamy, deníky

Bylo nás pět a půl –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 2 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 19/2014



Obsah,