Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

3MIS3

Snad celá země sleduje v přímém přenosu Kriminálku Rath. K jaké divadelní postavě byste exhejtmana Davida Ratha, obviněného z převzetí sedmimilionového úplatku, přirovnali? Nebo je to zcela nový dramatický typus?

David Drábek

Já teď chystám u nás v divadle Richada III., takže tahle paralela by vcelku seděla. Kdo sleduje od počátku vzestup (a doufejme že i pád) doktora Ratha, vidí, že jeho kariéra je od počátku vedena přímočarou touhou po moci a manipulaci, po osobním profitu. Rathovi je ukradená pravicová partaj, levicová partaj, lékařská komora – to jsou jen různobarevné žebříky k moci, ovládání, bohatnutí – a k pomstě. Už na škole byl prý tenhle hoch vcelku paranoidní a mstivé stvoření, co to hodlalo všem ukázat. A taky teď ten jeho hrb na charakteru všude ukazují a vystavují ho na lidových poutích. Přišel mi tenhle Rath od počátku nebezpečný a záludný, protože cynicky využíval vliv, neohrabanosti v ústavě – a dokázal si díky svému průraznému intelektu osedlat užitečné blbce. Takže Rath asi Richard, nu a vbrzku se má prý navrátit do éteru Vladimír Železný – a to je ukázkový Faust. A stejně tak se do veřejného prostoru může za pár let vrátit Rath. Že má z ostudy kabát? To je putna, to není podstatné. Důležité je, že je to CELEBRITA. A ty nás tak fascinují, že nějaká záporná či kladná znamínka před jejich jmény nejsou podstatná, nejsou sexy. A v tom je potíž. Janoušek si mne pařátky, že ho zastínil Rath. A Voloďu Železného šťouchnul Mefisto do ramene a povídá: Neboj, běž si znova zařádit, ta česká pakáž je tumpachová a toleruje bezobratlé.

Ve slušné a zásadové obci by lidem jako jsou Rath, Janoušek, Dalík, Řebíček, Bém, Dlouhý apod. nikdo ani ruku nepodal, byli by za své darebáctví umístěni VNĚ slušné společnosti. Minimálně pro špatný příklad našim dětem. Co ale naděláte ve světě, kde by za pózování Brevika ve dvoudílných dámských plavkách zaplatila většina médií té norské svini miliony zlatých?

Pavel Kohout

Je to týpek, jakých je v literatuře popsáno bezpočet, a naše drahá vlast se jimi opět zahemžila zásluhou kuponové privatizace neomezené potřebnými zákony, jakož i četných prohlášení Václava Klause, který jako Mistr kázal svým učedlníkům nerozlišovat peníze čisté a špinavé, když prachy jsou prostě prachy a mají zůstat bez přívlastků.

V případě D. R. však nejspíš zdaleka nejsme u konce, zdá se, že to bude další nekonečný příběh podobný onomu, jímž vešel v předminulém a minulém století do dějin kouzelník Houdini, génius v úniku z pout, svěracích kazajek a policejních cel, což zvládal jednak pomocí úžasného IQ, jednak s podporou podobně úžasných úplatků. U nás tvoří už známí následníci celý ansámbl, lze pro ně bez produkčního rizika vyhlásit soutěž „Česko-Slovensko má kriminální talent“. Mezi prvními aspiranty jsou páni Janoušek, Bárta, Škárka, Kocourek, Kindl, další jistě povzbudí úspěch Davida Ratha, jehož vystoupení ve sněmovně mělo špičkovou kvótu sledovanosti.

Karel Steigerwald

On začíná, teprve se vyvine. Hodně záleží na tom, jak se mu podaří jeho proces. Hnout se může mnoha směry. Zajímavý rozpor této figury je v dvojakosti. Strašně rád nabubřele moralizuje a staví se do role strážce pravdy a poctivosti. Sráží se to ale s chutí krást. Co z tohoto napětí vykrystalizuje, nelze předvídat. Za jakýsi pravzor bych považoval některé tragikomické figury důstojníků v Haškově Švejkovi. Má s nimi společnou malost a vážnost, s jakou sebe vidí. Proto se také hodil do politiky, tam se tyto vlastnosti cení. Je škoda, že si to zkazil.

Žádný dramatický typus to ale zatím není a kdo ví, jestli bude. Pokud jste měli na mysli něco jako Richard nebo Macbeth, je to omyl. Tento exhejtman je z kategorie figurek, ne figur. Není to tak, že když někdo něco ukradne, nebo lže, nebo je nabubřelý, že se z něj hned stane dramatická postava. Nestane.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 25. června 2012

Komentáře k článku: 3MIS3

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 6/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


21. 3.–3. 4. 2017

Číslo 6/2017 (21. 3.–3. 4. 2017)

Obsah čísla 6/2017

Slovo ...

Téma?

Jako čtenář českých divadelních...

Sukces měsíce

M. Kunze, S. Levay: Rebecca

Národní divadlo moravskoslezské...

Dotazník

Marka Míková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Komedie aneb Zpět do vlídné...

Rada hlavního města Prahy rozhodla,...

Fejeton

Homo ludens aneb Člověk bez...

Po nějaké době se vracím na stránky...

Názor

Manipulace a neznalost Jana...

V úvodním textu DN č. 5 nazvaném O...

Anketa

Kronika

Jednou větou

Muzikál Srdcový král pražského...

Kritika

Faustovo prokletí

Faustovo prokletí Hectora Berlioze je v...

Ideál ženy v zrcadle

Letošní sezona v Městském divadle v...

Činohra v cizí kůži

Mají-li návštěvníci HaDivadla před...

Podzemní proces

V legendárním pražském kině v...

Klasika pro mládež?

Jako třetí díl volné trilogie...

Tam, kde včera znamená...

Bolek Polívka (dále pro přehlednost...

Nečitelná láska paní...

Jen několik měsíců po vydání...

Lidové divadlo podle Martinů

Měl jsem v poslední době štěstí...

Smějící se bestie Tomáš...

Tomáš Dianiška je bůh. Tedy podle...

Modernismus a avantgardismus ...

Když jsem vstoupil do provázkovského...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 6/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Rozhovor

Šimon Dominik: Nezačínám...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Je čas uvést věci do pohybu

Rozhovor s novými šéfy činohry a...

Kontext

Akademie v mantinelech...

Poslední únorovou neděli se v Los...

Kulatý stůl Divadelních...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Burza

Výstavy – výstavy –...

Národní muzeum informuje

Nejlepší herec nemusí...

Herecká asociace informuje

Podoby: Nevyžádaný dopis...

Píšu ti milá, jaks správně poznala,...

Divadlo Antonína Dvořáka...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

Maxim Didenko: Divadlo je...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Vladimíre, děkuju

Vladimír Vašut byl taneční kritik a...

Zemřeli

Vladimír Vašut (26. 3. 1931 Dolní...

Výročí

Výročí 1.−15. dubna

Riedlbauch Václav, skladatel (1. 4....

Paměti, záznamy, deníky

Jan Skopeček: Má poslední...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Obrazem

Fagi a divadlo

Prokletí

Osmnáctého února měla ve...

Expert – manifest

Příloha

Události z historie školy

1945 d dekretem prezidenta republiky...

Doctores honoris causa JAMU

Janáčkova akademie múzických umění...

Devět „nej“ brněnské...

Janáčkova akademie múzických umění...

Anketa s výraznými...

1. Jak vzpomínáte na studia, co jste...

Kalendář akcí k oslavám /...

24. března / Divadlo na Orlí...

Moderní vysoká škola s...

Vládním zákonem z 12. září 1947...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 6/2017



Obsah,