Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

3MIS3

Snad celá země sleduje v přímém přenosu Kriminálku Rath. K jaké divadelní postavě byste exhejtmana Davida Ratha, obviněného z převzetí sedmimilionového úplatku, přirovnali? Nebo je to zcela nový dramatický typus?

David Drábek

Já teď chystám u nás v divadle Richada III., takže tahle paralela by vcelku seděla. Kdo sleduje od počátku vzestup (a doufejme že i pád) doktora Ratha, vidí, že jeho kariéra je od počátku vedena přímočarou touhou po moci a manipulaci, po osobním profitu. Rathovi je ukradená pravicová partaj, levicová partaj, lékařská komora – to jsou jen různobarevné žebříky k moci, ovládání, bohatnutí – a k pomstě. Už na škole byl prý tenhle hoch vcelku paranoidní a mstivé stvoření, co to hodlalo všem ukázat. A taky teď ten jeho hrb na charakteru všude ukazují a vystavují ho na lidových poutích. Přišel mi tenhle Rath od počátku nebezpečný a záludný, protože cynicky využíval vliv, neohrabanosti v ústavě – a dokázal si díky svému průraznému intelektu osedlat užitečné blbce. Takže Rath asi Richard, nu a vbrzku se má prý navrátit do éteru Vladimír Železný – a to je ukázkový Faust. A stejně tak se do veřejného prostoru může za pár let vrátit Rath. Že má z ostudy kabát? To je putna, to není podstatné. Důležité je, že je to CELEBRITA. A ty nás tak fascinují, že nějaká záporná či kladná znamínka před jejich jmény nejsou podstatná, nejsou sexy. A v tom je potíž. Janoušek si mne pařátky, že ho zastínil Rath. A Voloďu Železného šťouchnul Mefisto do ramene a povídá: Neboj, běž si znova zařádit, ta česká pakáž je tumpachová a toleruje bezobratlé.

Ve slušné a zásadové obci by lidem jako jsou Rath, Janoušek, Dalík, Řebíček, Bém, Dlouhý apod. nikdo ani ruku nepodal, byli by za své darebáctví umístěni VNĚ slušné společnosti. Minimálně pro špatný příklad našim dětem. Co ale naděláte ve světě, kde by za pózování Brevika ve dvoudílných dámských plavkách zaplatila většina médií té norské svini miliony zlatých?

Pavel Kohout

Je to týpek, jakých je v literatuře popsáno bezpočet, a naše drahá vlast se jimi opět zahemžila zásluhou kuponové privatizace neomezené potřebnými zákony, jakož i četných prohlášení Václava Klause, který jako Mistr kázal svým učedlníkům nerozlišovat peníze čisté a špinavé, když prachy jsou prostě prachy a mají zůstat bez přívlastků.

V případě D. R. však nejspíš zdaleka nejsme u konce, zdá se, že to bude další nekonečný příběh podobný onomu, jímž vešel v předminulém a minulém století do dějin kouzelník Houdini, génius v úniku z pout, svěracích kazajek a policejních cel, což zvládal jednak pomocí úžasného IQ, jednak s podporou podobně úžasných úplatků. U nás tvoří už známí následníci celý ansámbl, lze pro ně bez produkčního rizika vyhlásit soutěž „Česko-Slovensko má kriminální talent“. Mezi prvními aspiranty jsou páni Janoušek, Bárta, Škárka, Kocourek, Kindl, další jistě povzbudí úspěch Davida Ratha, jehož vystoupení ve sněmovně mělo špičkovou kvótu sledovanosti.

Karel Steigerwald

On začíná, teprve se vyvine. Hodně záleží na tom, jak se mu podaří jeho proces. Hnout se může mnoha směry. Zajímavý rozpor této figury je v dvojakosti. Strašně rád nabubřele moralizuje a staví se do role strážce pravdy a poctivosti. Sráží se to ale s chutí krást. Co z tohoto napětí vykrystalizuje, nelze předvídat. Za jakýsi pravzor bych považoval některé tragikomické figury důstojníků v Haškově Švejkovi. Má s nimi společnou malost a vážnost, s jakou sebe vidí. Proto se také hodil do politiky, tam se tyto vlastnosti cení. Je škoda, že si to zkazil.

Žádný dramatický typus to ale zatím není a kdo ví, jestli bude. Pokud jste měli na mysli něco jako Richard nebo Macbeth, je to omyl. Tento exhejtman je z kategorie figurek, ne figur. Není to tak, že když někdo něco ukradne, nebo lže, nebo je nabubřelý, že se z něj hned stane dramatická postava. Nestane.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 25. Červen, 2012

Komentáře k článku: 3MIS3

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 03/2016

Vychází za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literáního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


2. 2.-13. 2. 2016

Číslo 03/2016 (2. 2.-13. 2. 2016)

Obsah čísla 03/2016

Sloupek

Divadlo přeje nepřipraveným

Pro Honzu Nebeského jsem napsal...

Sukces měsíce

All Genius All Idiot v...

Prostor pro nové, nezávislé a...

Dotazník

Jiří Nekvasil

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Pořád se točí!

Život otáčivého hlediště v...

Názor

Pavana za mrtvý Ateliér

Šéfredaktorka čtrnáctideníku...

Glosa

Nudná budoucnost

Výstava Skvělý nový svět v Centru...

Anketa

Kronika

Jednou větou

Festival nového cirkusu Cirkopolis...

Kritika

Blues svědomí versus...

Román Tsunami blues Markéty...

Špatně vyložený divadelní...

Buranteatr uvedl na Sokolském stadionu,...

Těžká cesta ze dna

Tragikomedii Top Dogs napsal...

Plout dál, zlou tmou…

Pluj dál, jen dál,/ Pán Bůh je s...

Se ctí a tajemstvím

Nejnovější inscenace strašnického...

Semafor a rubato

Myslím, že je omylem – jak se to...

Swing do nich teprve leze

Poslední premiéru Studia Ypsilon Swing...

Popelka v nepravých rukou

Popelka aneb Laskavost vítězí (La...

Bolestná klauniáda u...

Před třemi lety jsem v úvaze nad...

Z Kyliánovy líhně

Jedna z nejlepších choreografií...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 3/2016...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Rozhovor

Ondřej Sokol: Chci, aby lidi...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jaroslav Slánský: Chci...

Rozhovor s uměleckým šéfem...

Kauza

Kontext

Od Adamce po Žížalu

Napsat divadelněhistorickou práci v...

Fenomén Baarová

Úvahy filmové

Obejít se nedá aneb Odkaz...

Polský divadelní kritik, historik a...

Začíná rekonstrukce...

Hudební ředitel pražské Státní...

Burza

Fagi a divadlo

Podoby – Jak to kdo vidí

Stručný obsah příspěvku zde není...

Došlo do redakce

Petr Váša: Sni Centrum pro studium...

HA za kulatým stolem v...

Herecká asociace informuje

Studio Hrdinů

Místa pro „nová“ divadla

Levínský píše Uhdemu

Jsem moc rád, že Tě úvod naší hry...

DVĚ LEGENDY – BOLEK...

Fotografie z výstavy Manéž na...

Zahraničí

Shakespeare ve vlastní...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Berlín se baví

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karel Koliš (17. 6. 1948 Praha – 21....

Výročí

Výročí 1.−15. února

Mlynářová Vlasta, herečka (1. 2....

Paměti, záznamy, deníky

Sto růží v bidetu (III)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 2 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 03/2016



Obsah,