Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky.

3MIS3

Snad celá země sleduje v přímém přenosu Kriminálku Rath. K jaké divadelní postavě byste exhejtmana Davida Ratha, obviněného z převzetí sedmimilionového úplatku, přirovnali? Nebo je to zcela nový dramatický typus?

David Drábek

Já teď chystám u nás v divadle Richada III., takže tahle paralela by vcelku seděla. Kdo sleduje od počátku vzestup (a doufejme že i pád) doktora Ratha, vidí, že jeho kariéra je od počátku vedena přímočarou touhou po moci a manipulaci, po osobním profitu. Rathovi je ukradená pravicová partaj, levicová partaj, lékařská komora – to jsou jen různobarevné žebříky k moci, ovládání, bohatnutí – a k pomstě. Už na škole byl prý tenhle hoch vcelku paranoidní a mstivé stvoření, co to hodlalo všem ukázat. A taky teď ten jeho hrb na charakteru všude ukazují a vystavují ho na lidových poutích. Přišel mi tenhle Rath od počátku nebezpečný a záludný, protože cynicky využíval vliv, neohrabanosti v ústavě – a dokázal si díky svému průraznému intelektu osedlat užitečné blbce. Takže Rath asi Richard, nu a vbrzku se má prý navrátit do éteru Vladimír Železný – a to je ukázkový Faust. A stejně tak se do veřejného prostoru může za pár let vrátit Rath. Že má z ostudy kabát? To je putna, to není podstatné. Důležité je, že je to CELEBRITA. A ty nás tak fascinují, že nějaká záporná či kladná znamínka před jejich jmény nejsou podstatná, nejsou sexy. A v tom je potíž. Janoušek si mne pařátky, že ho zastínil Rath. A Voloďu Železného šťouchnul Mefisto do ramene a povídá: Neboj, běž si znova zařádit, ta česká pakáž je tumpachová a toleruje bezobratlé.

Ve slušné a zásadové obci by lidem jako jsou Rath, Janoušek, Dalík, Řebíček, Bém, Dlouhý apod. nikdo ani ruku nepodal, byli by za své darebáctví umístěni VNĚ slušné společnosti. Minimálně pro špatný příklad našim dětem. Co ale naděláte ve světě, kde by za pózování Brevika ve dvoudílných dámských plavkách zaplatila většina médií té norské svini miliony zlatých?

Pavel Kohout

Je to týpek, jakých je v literatuře popsáno bezpočet, a naše drahá vlast se jimi opět zahemžila zásluhou kuponové privatizace neomezené potřebnými zákony, jakož i četných prohlášení Václava Klause, který jako Mistr kázal svým učedlníkům nerozlišovat peníze čisté a špinavé, když prachy jsou prostě prachy a mají zůstat bez přívlastků.

V případě D. R. však nejspíš zdaleka nejsme u konce, zdá se, že to bude další nekonečný příběh podobný onomu, jímž vešel v předminulém a minulém století do dějin kouzelník Houdini, génius v úniku z pout, svěracích kazajek a policejních cel, což zvládal jednak pomocí úžasného IQ, jednak s podporou podobně úžasných úplatků. U nás tvoří už známí následníci celý ansámbl, lze pro ně bez produkčního rizika vyhlásit soutěž „Česko-Slovensko má kriminální talent“. Mezi prvními aspiranty jsou páni Janoušek, Bárta, Škárka, Kocourek, Kindl, další jistě povzbudí úspěch Davida Ratha, jehož vystoupení ve sněmovně mělo špičkovou kvótu sledovanosti.

Karel Steigerwald

On začíná, teprve se vyvine. Hodně záleží na tom, jak se mu podaří jeho proces. Hnout se může mnoha směry. Zajímavý rozpor této figury je v dvojakosti. Strašně rád nabubřele moralizuje a staví se do role strážce pravdy a poctivosti. Sráží se to ale s chutí krást. Co z tohoto napětí vykrystalizuje, nelze předvídat. Za jakýsi pravzor bych považoval některé tragikomické figury důstojníků v Haškově Švejkovi. Má s nimi společnou malost a vážnost, s jakou sebe vidí. Proto se také hodil do politiky, tam se tyto vlastnosti cení. Je škoda, že si to zkazil.

Žádný dramatický typus to ale zatím není a kdo ví, jestli bude. Pokud jste měli na mysli něco jako Richard nebo Macbeth, je to omyl. Tento exhejtman je z kategorie figurek, ne figur. Není to tak, že když někdo něco ukradne, nebo lže, nebo je nabubřelý, že se z něj hned stane dramatická postava. Nestane.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 25. Červen, 2012

Komentáře k článku: 3MIS3

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 8/2014

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


16. 4.-29. 4. 2014

Číslo 8/2014 (16. 4.-29. 4. 2014)

Obsah čísla 8/2014

Komentář

Dva diváci…

Nedávno přišli na představení do...

Sukces měsíce

Městské divadlo Kladno –...

Režie Jan Frič, premiéra 22. března...

Jak já to vidím

Marek Bečka, Loutkář

Dotazník aneb Hledání divadelního...

Inspirace divadlem

Být idiotem, nebýt idiotem,...

Když jsem v roce 2006 před českého...

Kronika

19. března—1. dubna 2014

19. března V pražské malostranské...

Kritika

Soudě dle soudce to bude...

Nová inscenace ředitele Divadla na...

Veselá opera pro celou rodinu

Těsnohlídkova povídka, napsaná pro...

Staré dobré poetické

Federico García Lorca se prakticky...

Smrt pamětníků

David Jařab se po pěti letech vrátil...

Vzorec civilizace

Prostor je v inscenaci minimalizován na...

V domě smutku slunce vyjít...

Tato kniha nepatří na vánoční stůl...

Kritický žebříček 8/2014

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Rozhovor

Martin Zahálka: Hysteričtí...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Kontext

Neztrácím naději – Za...

Nenápadný, vždy jakoby skryt za...

Když zpívajícím komikům...

Jiří Šlitr nebyl u nás první ani...

Burza

Fagi a divadlo

IDU 2014: Prostor pro divadlo

Institut umění – Divadelní ústav...

Ctrl + S

Dva skladatelé, dva Magoři

3SES3

Určitě jste vy samy seděly v nějaké...

Thálie po roce (Alternativní...

Co se týká všelijakých divadelních...

Ceny Thálie za rok 2013

Činohra Ženský výkon: Tereza...

Upřímné Ceny Thálie

Herecká asociace informuje

Just píše Rejžkovi

Zarazila mě Tvá věta o dvouhlavém...

Zahraničí

Za humny je klasika

Stručný obsah příspěvku zde není...

Roald van Oosten: Vrátit...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Paměti, záznamy, deníky

Sbližování těla s duší...

Měla bych se ještě zmínit, proč se...

Dědova mísa

Dědova mísa

Bylo nečekané a překvapivé, že...

Příloha

Sbohem!

V březnu 1941 nařídil K. H. Frank...

Rekapitulace událostí, jež...

Nabízíme přehled událostí konce...

Činoherní studio Ústí nad...

Činoherní studio bylo založeno v...

Plzeň 2015

Evropské hlavní město vrcholné...

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 2 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 8/2014



Obsah,