Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    28. listopadu—11. prosince

    28. listopadu

    Tom StoppardNový Stoppard! Překladatel Pavel Dominik otevřel u nakladatelství Pistorius a Olšanská překladovou edici divadelních her. Představuje v češtině poprvé mimořádnou hru Toma Stopparda (na snímku) Vynález lásky (The Invention of Love) z roku 1977. Rafinovaný text, který pracuje s množstvím literárních odkazů na klasickou filologii, se asi na našich jevištích bude těžko realizovat, přesto jde o strhující čtení. Příběh oxfordského studenta, platonicky zamilovaného do svého spolužáka, se opírá o existenci skutečných osobností anglické kultury, vystupují v něm i Wilde, Ruskin, Pater či převozník do podsvětí Cháron. Hra je prostoupena skepsí k nánosům filologických i estetických výkladů, které mohou dezinterpretovat skutečnou povahu lidských vztahů a citů. Dalším titulem řady je hra Matta Charmana Večer na psích dostizích (A Night at the Dogs) z roku 2004. Jde také o víceméně „pánskou“ hru, tentokrát z drsnějšího a věru nesofistikovaného mikrosvěta zaměstnanců autoopravny. Znepokojivým textem prostupují témata násilí, intolerance a zbabělosti.br

    Pražské Divadlo Ponec, které je deset let jedinou tuzemskou scénou určenou výhradně tanci, kvůli zkrácenému čtyřletému grantu od magistrátu zkracuje provoz současné sezony. Divadlo se nezavře, bude v něm dál fungovat už například jen zkušebna, v prosinci a na začátku ledna ale nebude z finančních důvodů schopné zajistit standardní program pro veřejnost.

    29. listopadu

    KvětyNa útěku Směs rocku, folku, šansonu, blues, jazzu i world music, to je žánrové vymezení brněnské skupiny Květy, jež u firmy Indies Scope Records vydala v pořadí již svůj třináctý albový projekt nazvaný tentokrát Bílé včely. Obsah vystihuje již graficky pečlivě upravený bílý booklet, v němž na grafických kolážích vyrůstají z lidských tkání různé rostliny, keře a stromy. Hudba je jakoby halucinogenní, texty popisují psychedelický svět, v němž vládne smrt a žijí bílé včely, papoušci či lesní duch. Skupina se svou tvorbou důsledně pouští do odkrývání existenciálně laděných „podprahových“ stavů, obdobně jako kdysi skupiny 60. let v čele s Doors či King Crimson v dobách Lark’s Tongues. Rozhodně však nejde o retro, spřízněnost je daná spíše obdobnou cestou do imaginace podvědomí. Všichni mí kámoši jsou mrtví anebo v dálce / přinejmenším se mi to tak zdá / sedím před domem sám a otírám o sebe palce / na letním nebi večernice plá (Kámoši).hul

    V prostorách literární kavárny knihkupectví Academia se konal křest knihy Jitky Ludvové Až k hořkému konci. Pražské německé divadlo 1845–1945. Knihu společně vydaly Academia a Institut umění – Divadelní ústav (recenzi čtěte v tomto čísle).

    30. listopadu

    Odborná komise při ministerstvu kultury navrhuje, aby se Národní divadlo v Praze změnilo ze státní příspěvkové organizace na holding. Situace, kdy jedna organizace sdružuje čtyři veliké jednotky, je neudržitelná. Současná právní subjektivita je nejhorší možná, a proto komise doporučuje jinou, uvedla mluvčí MK Markéta Ševčíková. Podle předsedy komise a děkana DAMU Jana Hančila usilujeme o co možná největší autonomii jednotlivých souborů Národního divadla. Vznikl materiál, na kterém jsme se všichni shodli.

    1. prosince

    Nejen pro teenagery V Divadle v Dlouhé skončil 4. ročník přehlídky českých inscenací určených věkové kategorii teenagerů – Festival 13+.

    Letošního ročníku se úřčastnilo ostravské Divadlo Petra Bezruče se Shakespearovým Zkrocením zlé ženy v čistě mužském obsazení, Klicperovo divadlo z Hradce Králové s Beaumarchaisovou Figarovou svatbou Davida Drábka, studenti brněnské JAMU s Gombrowiczovou Svatbou a vedle nich i soubory nezávislé či amatérské. Závěr festivalu patřil – obdobně jako loni – česko-slovinskému souboru Športniki, který vedle své letošní činoherně-loutkové novinky Gagarin uvedl i koncert svého hudebního tělesa Jahodové děti. (denní zpravodajství najdete na i-DN)hul

    2. prosince

    Grand Prix neudělena
    Slavnostním Galavečerem na Nové scéně Národního divadla v Praze skončil XIV. ročník Soutěžní přehlídky tanečních umělců ČR a IV. ročník Mezinárodní baletní soutěže Praha 2012, jež se na jevišti Nové scény konala od 29. listopadu. Byla otevřena zájemcům z celého světa a hlavní soutěžní program byl přístupný veřejnosti. Na přehlídce vystoupilo 92 účinkujících z České republiky, Slovenska, Belgie, Ruska, Polska, Ukrajiny, Rumunska, Itálie, Austrálie, Maďarska, Rakouska, Řecka, Srbska, Francie a Japonska. V odborné porotě zasedl jako předseda Ivan Liška, umělecký ředitel Bavorského státního baletu Mnichov, jejími členy dále byli Cyril Atanassoff, emeritní étoile a profesor Pařížské opery, Vasilij Medveděv, choreograf, pedagog a zakladatel Mezinárodního baletního festivalu Dance Open v Sankt Petěrburku, Tereza Podařilová, primabalerína baletu Národního divadla v Praze a choreograf Mário Radačovský, umělecký šéf Baletu Bratislava. Hlavní cenu však neudělili. (více včetně všech výsledků na i-DN)hul

    Ztracené tělo Nejnovější projekt zpěvačky Lenky Dusilové, tanečnice Markéty Vacovské a režiséra Petra Boháče s názvem One Step Before the Fall je věnován Muhammadu Alimu a všem bojovníkům kolem nás. /…/ V ringu probíhal doslova boj na život a na smrt. Silový tanec Vacovské, fúze boxerských úderů a pohybů s výrazovým tancem ukázal jedinečný pohled na tělo sportovce. Boxer přece v ringu taky tančí, ovšem s cílem svého partnera položit na lopatky, zničit jej. I v tomhle zmrzačení původního záměru tance – povznést ducha či upevnit svůj společenský statut – zračí se jediný cíl: vyhrát boj za každou cenu. /…/ Inscenace trvá necelou tři čtvrtě hodinu. Ovšem je to projekt nabitý energií, v němž nemusí být kulisy ani dialogy, protože to hlavní se odehrává na rovině střetu tance a hudby. A až v jejich spojení tělo pozvedají a dávají mu nový smysl. (více na i-DN)
    Dominik Melichar

    3. prosince

    Šéf opery NDM Ostrava dirigent Robert Jindra v Divadelním klubu Divadla Jiřího Myrona při klavíru přiblížil zájemcům operu Leoše Janáčka Káťa Kabanová. Pokusím se do detailu rozebrat celou partituru a na ukázkách, které zazpívám, budeme společně s Danielem Jägerem demonstrovat Janáčkův osobitý hudebně-dramatický styl, uvedl Jindra a navázal tak na dávnou praxi uznávaných dirigentů. Letos hodlá u klavíru analyzovat ještě dvě významné opery, které jsou nebo budou na ostravském repertoáru. HER

    V sále kavárny Trojka v Brně pokřtila brněnská sekce Teatrologické společnosti publikaci Pavla Drábka České pokusy o Shakespeara. Kmotrem knihy se stal Miloš Štědroň, s krátkým programem vystoupil Ensemble Opera Diversa.HER

    Loutkárně je 60! Po říjnovém prologu oslav šedesátin bývalé „loutkárny“, dnes Katedry alternativního a loutkového divadla DAMU, tehdy i za účasti mnohaletého vedoucího katedry prof. Josefa Krofty, vygradoval v nabitém Disku program oslav šedesátin KALDu setkáním, kterého se zúčastnilo několik generací pedagogů a absolventů katedry. Nejprve se konalo mezinárodní sympozium na téma Může být umělecká vysoká škola laboratoří? (právě KALD je dlouhodobě nejúspěšnější laboratoří pro celé české divadlo –vychovala namátkou: Continuo, Buchty a loutky, Vosto5, SKUTR, La Putyka, Miřenka Čechová a Spitfire Company, Jiří Adámek, Petra Tejnorová, Echt Street Puppets, Matija Solce, Športniki ad.), odpoledne nabídlo projekci filmových dokumentů a živé prezentace řady týmů a souborů spojených s KALD. Večer pak Disk rozduněl „hudební ředitel“ katedry Vráťa Šrámek, který pustil proud do impozantního davu zpěváků a muzikantů na scéně (Sometimes Orchestra) a moderátor Jiří Havelka, dnešní vedoucí katedry, zářil jak ve stanu Vostopětky. Ovace provázely vystoupení pamětníků začátků katedry Vladimíra Predmerského a Karla Brožka nebo Karla Makonje, který si „střihl“ Spejbla a Hurvínka. jd

    Institut umění připravil v Knihkupectví a kavárně Řehoře Samsy literární setkání se švýcarským spisovatelem Lorenzem Langeneggerem. Setkání doplnilo čtení z autorova románu Hier im Regen.

    4. prosince

    Gustav MahlerV pražském Clam-Gallasově paláci byla otevřena výstava Gustav Mahler – Život a tvorba. Uspořádalo ji Občanské sdružení Mahler 2000 ve spolupráci s Consulting & Publishing Agency pod záštitou ministra zahraničí Karla Schwarzenberga a pražského radního pro kulturu Václava Novotného. Vernisáž zahájil Martin Dostoupil, o skladateli promluvil Jiří Štilec, výstavu zahájil člen správní rady ČEZ Jan Husák. Violistka Kristýna Fialová přednesla část sonáty Maxe Regera. Na velkoformátových fotografiích jsou zaznamenány různé dokumenty a ukázky partitur, především však zachycují skladatele, jeho rodinu a spolupracovníky. HER

    Ve foyer Moravského divadla Olomouc zazpívaly členky činoherního souboru Vendula Fialová, Vlasta Hartlová, Klára Klepáčková, Ivana Plíhalová a Tereza Richtrová více i méně známé šansony spojené se zimou a Vánocemi. Na adventním koncertu nazvaném Les chansons glaciales – Ledové šansony vystoupili i další členové souborů Moravského divadla. HER

    5. prosince

    Božská ruka na Nové scéně
    Po představení inscenace Má vzdálená vlast na Nové scéně Národního divadla se ve foyer odehrál křest knihy Karla Steigerwalda Čas utopie, zahrnující tři poslední autorova dramata: Horáková, Gottwald; Políbila Dubčeka; Má vzdálená vlast. Není křest jako křest. Do tohoto zasáhla neviditelná božská ruka. Na počátku byla idea vydat hry coby exkluzivní bibliofilii s grafickými díly od Petra Faltuse, Miroslava Pošvice a Martina Salajky. Idea prognostická: jak budou na ceně stoupat původní grafiky, plného docenění se dočká i memento Steigerwaldovy protikomunistické trilogie. Avšak ani mecenáš a vydavatel Tomáš Zerzáň, který knihu sám suverénně představil, nemohl počítat s tím, s jakým dramatickým paradoxem se bude muset uvedení vyrovnat. Dejte už pokoj s tím starým Steigerwaldem, koho to dnes zajímá!, začali vykřikovat dnešní pankáči roztroušení ve slavnostním publiku. My už nechcem slyšet ty jeho starý pravdy, my potřebujem nový formy! Zaskočení diváci bryskně rozpoznali v recesistickém útoku na autora parafrázi Treplevova textu z Čechovova Racka, avšak starší generaci může být provokující postmoderna ukradená, a proto vzala situaci vážně. Nebýt pohotovosti přítomných, kteří pobouřeným dámám poskytli vysvětlení, mohl křest knihy s podtitulem Tři grotesky ze špatné doby dopadnout dost špatně.der

    8. prosince

    Městská divadla pražská uspořádala 2. ročník Vánočního festivalu, který navštívilo takřka tisíc zájemců. Součástí festivalu byly vánoční trhy neziskových organizací a ukázka exponátů z výstavy 11 světů / Současná česká ilustrace pro děti, jejíž patronkou je herečka Dana Batulková. Adventní nabídku divadla doplnilo představení České Vánoce.HER

    Slovenská spílání V pražském Divadle Archa se začala dvoudenní přehlídka nezávislého slovenského divadla Nová dráma, jež navázala na stejnojmenný bratislavský festival. Hlavní cenu – Grand Prix – na něm v květnu tohoto roku získalo „obnažující video-divadlo” Blaha Uhlára Pokus. A právě Blaho Uhlár a jeho postmoderně existenciální autoportrét byli hlavními hosty pražské přehlídky. Vedle samotného představení se ve foyeru Archy konala vernisáž obrazových dokumentů o Uhlárově Divadle Stoka, již připravil pořadatel tohoto minifestivalu, slovenský Divadelní ústav. Na dotaz, co si Uhlár myslí o rozdělení Česko-Slovenska coby jeho bývalý (začátkem 90. let) velký prosazovatel, ani nemrkl okem a řekl: Jsem rád. Předtím jsme si říkali, že kurvy jsou Rusové, co nás okupují. Pak byli kurvy Češi, co nás utiskovali. Teď víme, že kurvy, co za všechen svrab na Slovensku můžou, jsme my, Slováci. Dalšími hosty festivalu byla divadla Pôtoň a SkRAT. (více na i-DN)hul

    11. prosince

    Notně po dvanácté
    Ve výstavním prostoru pro jadernou bezpečnost v Praze na Senovážném náměstí se konal slavnostní křest knihy polské teatroložky Barbary Teresy Jankowské Divadelní dobrodružství Voskovce a Wericha. Autorka ji napsala v sedmdesátých letech minulého století, kdy v Československu pobývala v rámci stipendia Kabinetu pro studium českého divadla. Do češtiny ji přeložil Mgr. Václav Čapek. Přes jistou atraktivitu zahraničního pohledu na české kulturní prostředí 20.–70. let XX. století. Jde spíše o kuriozitu v biografii V+W, na níž se „zub času“ citelně podepsal. Ocení ji nejspíše středoškoláci, pro něž může být čtivě napsaným přehledným průvodcem života a společné tvorby V+W. Kmotry byli Jiří Suchý s Jitkou Molavcovou.hul

    • Autor:
    • Publikováno: 2. ledna 2013

    Komentáře k článku: 28. listopadu—11. prosince

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,