Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Festivaly

    24. MF DIVADLO: Up & Down Jana Grulicha

    Vzhledem k tomu, že jsem většinu na festivalu prezentovaných inscenací už viděl, zhlédl jsem z celého festivalu tentokrát jen pět představení. Z těch budu vycházet při hodnocení.

    Jako Up

    J. M. Coetzee: Hanebnost (r. Kornél Mundruczó, Proton Theatre Budapešť, prem. 15. 6. 2012). FOTO CHRISTOPHE RAYNAUD DE LAGE

    J. M. Coetzee: Hanebnost (r. Kornél Mundruczó, Proton Theatre Budapešť, prem. 15. 6. 2012). FOTO CHRISTOPHE RAYNAUD DE LAGE

    bych uvedl maďarskou inscenaci Divadla Proton v režii Kornela Mundruczó Hanebnost podle románu laureáta Nobelovy ceny J. M. Cootzeeho. Pro speciální a charakteristický naturalisticko-divadelní styl tvůrce, který spolu s kongeniální scénografií Mártona Agha vystihl dokonale téma románu.

    ///

    Jako Down

    Sláva Daubnerová: Solo lamentoso (prem. 10. 12. 2012, Divadlo SĽUK, Bratislava). FOTO JAKUB GULYÁS

    Sláva Daubnerová: Solo lamentoso (prem. 10. 12. 2012, Divadlo SĽUK, Bratislava). FOTO JAKUB GULYÁS

    bych uvedl inscenaci-monodrama Slávy Daubnerové  Solo lamentoso, kterou bych nazval – jak říkají Poláci – „blahostkou“, tedy hříčkou, která nemá žádný přesah.

    ///

    Anton Pavlovič Čechov: Strýček Váňa (r. Ivan Buraj, HaDivadlo, Brno, prem. 6. 4. 2016). FOTO archiv ČT

    Anton Pavlovič Čechov: Strýček Váňa (r. Ivan Buraj, HaDivadlo, Brno, prem. 6. 4. 2016). FOTO archiv ČT

    Zaujala mne rovněž inscenace Hadivadla Strýček Váňa , pro skvělé herecké uchopení textu, i ruské představení Mayenburgova (M)učedníka pro transformaci do aktuální ruské situace s fanatickou religiozitou, antisemitismem a homofobií. A v neposlední řadě krakovský experimentální Hamlet, který svojí intertextualitou byl pro mne vysoce zajímavý a především srozumitelný. Chápu, že pro většinu diváků či kritické obce mohl být bez znalostí reálií a souvislostí zavádějící.

    Čtyři mušketýři a divadelní kritik. FOTO TOMÁŠ RUTA

    Čtyři mušketýři a divadelní kritik… FOTO TOMÁŠ RUTA

    Také letos mne překvapila a zarazila míra nesnášenlivosti velké části české kritiky ke všemu, co přesahuje české prostředí /“debaty v kuloárech“/.


    Komentáře k článku: 24. MF DIVADLO: Up & Down Jana Grulicha

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,