Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

22. sezona Divadla v Dlouhé

Pražské Divadlo v Dlouhé zahájilo novou sezonu hostováním na Evropském festivalu humoru a satiry Kremnické gagy ve slovenské Kremnici. Uvedlo zde s velkým ohlasem komorní inscenaci Deň, kedy zomrel Gagarin a personálně propojený Divadelní spolek LokVar pohádku Český Honza, která získala cenu Zlatý Gunár v kategorii produkce pro děti a mládež.


Ve 22. sezoně Divadlo v Dlouhé chystá tři premiéry na velkém jevišti, dvě komorní inscenace v divadelní kavárně a oba zavedené festivaly pro děti, teenagery i dospělé – Dítě v Dlouhé a Festival 13+. Poprvé za uplynulých více než dvacet let se letos proměnilo umělecké vedení divadla, do něhož vstoupil režijní tandem SKUTR. V čele uměleckého týmu bude tedy dramaturg Štěpán Otčenášek a režiséři Hana Burešová, Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský. Toto spojení se připravovalo několik let, ještě s režisérem Janem Bornou, který po dlouhé nemoci zemřel v lednu 2017. Herecký soubor se mění průběžně, letos jej posílí noví členové Marie Poulová a Pavel Neškudla, kteří se na konci minulé sezony představili jako Treplev a Zarečná v Rackovi režijního dua SKUTR.

Od minulé sezony se k stálým i jednorázovým hostům na jevišti Divadla v Dlouhé nově připojili Igor Orozovič z Národního divadla, který hraje Mlynáře v Lucerně, a člen Divadla Na zábradlí Petr Jeništa jako Trigorin v Rackovi. V rámci komorní řady Krátká Dlouhá se tu poprvé objevil Jakub Tvrdík z Klicperova divadla v Hradci Králové (Dating v osmi) a od začátku letošní sezony Tomáš Dianiška z Divadla pod Palmovkou, který účinkuje v novém titulu Slovenské sekce Muži sa minuli.

Eva Hacurová jako Mladá kněžna a Igor Orozovič jako Mlynář v Lucerně (r. Hana Burešová) FOTO MARTIN ŠPELDA

Scénické čtení hry Viliama Klimáčka Muži sa minuli (Dáša, Rút & Sisa) v podání Slovenské sekce divadla se již v neděli 10. září stalo první premiérou nové sezony. Viliam Klimáček je nejuváděnějším autorem komorní řady Krátká Dlouhá a jedním z nejčastěji uváděných současných autorů na českých jevištích. Ve své nové hře Muži sa minuli sleduje tři velmi turbulentní manželské vztahy: ex modelku a jejího bohatého podnikatele, bývalou pankačku a jejího pobožného manžela a nakonec submisivní ženu deptanou vlastním partnerem. Jejich s nadsázkou a do absurdna dovedené příběhy ozvláštňuje navíc i herecké obsazení v obráceném gardu: tři muži hrají všechny ženské postavy a všechny muže hraje jedna herečka.

První premiérou na velkém jevišti bude ve středu 8. listopadu 2017 retro muzikál s živou kapelou pro všechny od dvanácti let Tajný deník Adriana Molea ve věku 13 a ¾ podle světového bestselleru Sue Townsendové. Úprava, režie a texty písní jsou dílem Miroslava Hanuše, hudební aranžmá a nastudování připravuje Milan Potoček, scénu Nikola Tempír, kostýmy Hana Fischerová, do titulní role třináctiletého Adriana je obsazen Martin Matejka. Rok a čtvrt dospívání Adriana Molea, britského puberťáka. Nejtěžší okamžiky v životě, které zažil každý z nás – dětství mizí v dáli, hormony se bouří, rodiče se rozvádějí a navíc ty problémy s pletí…

V lednu uvedeme novinku komorní řady Krátká Dlouhá / ST[ART], a to současnou francouzskou hru Stéphane Bouqueta a François-Xavier Rouyera Ghost Protocol v překladu a režii Lindy Duškové. Premiéra 9. ledna 2018 zahájí 8. ročník nesoutěžní přehlídky inscenací pro mladé diváky Festival 13+.

V lednu začne novou inscenaci zkoušet režisérka Hana Burešová s dramaturgem Štěpánem Otčenáškem. Po deseti letech od premiéry Senekovy Faidry se vracejí k antice v příběhu Élektry, dcery bájného vojevůdce Řeků v trójské válce, Agamemnóna. Lidské vášně a city se po staletí nemění, určité činy však v různých dobách získávají tu kladné, tu záporné znaménko. S posunem nábožensko-etických hodnot za dva a půl tisíce let od svého vzniku Sofoklovo drama provokuje stále palčivými otázkami, zda je možné násilím ukončit násilí a nastolit spravedlivý řád, zda pomsta, byť sebevíc oprávněná, může vskutku přinést očistu a omluvit i matkovraždu. Élektra je velkou hereckou příležitostí pro tři herečky a jednoho herce: Helenu Dvořákovu, Evu Hacurovou, Marii Poulovou a Pavla Neškudlu. Scénu navrhne Martin Černý, kostýmy Hana Fischerová, hudbu skládá Aleš Březina. Tvůrčí tým na přípravě inscenace pracuje již nyní a začátkem října se vydává na studijní cestu do Řecka. Premiéra bude v březnu 2018.

Jaro v Dlouhé bude již tradičně patřit dětem a jejich dospělým při jubilejním 20. ročníku festivalu Dítě v Dlouhé, který od 18. do 22. dubna 2018 přinese výběr z nejlepších nových inscenací pro děti menší i větší, od batolat po hravé dospělé. A také doprovodný program včetně oblíbeného divadelního jarmarku s výtvarnými dílnami, soutěžemi, prohlídkami zákulisí apod.

Poslední premiérou letošní sezony pak bude autorský projekt SKUTRu Sen v červeném domě, v němž se uplatní hudební dispozice souboru. Inscenace na pomezí koncertu a divadla vychází ze spojení textů Samuela Becketta, Čtyř kvartetů T. S. Eliota, Medvídka Pú a dalších. Červený dům je prostor. V tomto místě se ocitáme my, naše vzpomínky, myšlenky, ale i postavy dávných příběhů a ve zkratce i obyvatelé lesa Medvídek Pú, Prasátko, Ijáček, Tygr, Králík, Sova a další. To oni a my přicházíme ohmatat prostor červeného domu. Přicházíme, odcházíme a něco nalézáme po předešlých a něco zas zanecháváme následujícím. Premiéra je plánována na začátek června 2018.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 14. září 2017

Komentáře k článku: 22. sezona Divadla v Dlouhé

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 20/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


28. 11.–11. 12. 2017

Číslo 20/2017 (28. 11.–11. 12. 2017)

Obsah čísla 20/2017

Slovo ...

Senioři jsou top!

Napsat úvodník pro Divadelní noviny...

Sukces měsíce

Husa na provázku – Dobru,...

Husa na provázku – Dokumentární...

Dotazník

Bohdana Pavlíková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Katalog uměleckých prací

Nový Katalog prací začne platit od 1....

Fejeton

Když hrají PH pro PP

Když hrají perfektní herci pro...

Názor

Operou obchází strašidlo

Strašidlo režisérismu. Píše Rudolf...

Glosa

Pamětní Rusalka v Národním

Večerní představení Dvořákovy...

Anketa

Video: Ceny Divadelních novin...

Podívejte se na celý záznam z...

Ceny DN 2016/2017: Ve znamení...

Divadelní noviny udělily včera ve...

Kronika

Jednou větou

Tým učitelů Jazykového gymnázia...

Kritika

Slepý výstřel

Divadlo LETÍ představilo v české...

Podnikatelka na dně

Před pár lety Petr Zelenka napsal hru...

Nejde o život, ale o...

Národní divadlo představilo na...

Břit bez ostří

Inscenace Tajný deník Adriana Molea ve...

Ministerstvo máklých kroků

Přední pražská skupina současného...

Tváří v tvář teroru

Terorista unese dopravní letadlo se 164...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 20/2017...

5 zážitek / 4 nenechte si ujít / 3 je...

Festivaly

Opera 2017 – hudební...

Letošní 13. ročník festivalu...

Rozhovor

Rostislav Novák ml.: Chci v...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Katharina Schmitt: Přízraky...

Rozhovor s libretistkou a režisérkou...

Kauza

Kontext

Kulturní populismus Hradu

ÚVAHY VÝTVARNÉ

Sněhulák, čtverec a...

Ve filmovém přepisu románové krimi...

Moderní operní režie jako...

Hlavní sdělení této knihy je...

Burza

OPERA 2017 – ceny Libušky

Cena kritiků za nejlepší inscenaci...

Nominace na Ceny Thálie v...

Herecká asociace informuje

Podoby – Návrat

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zahraničí

Londýnské doteky

Stručný obsah příspěvku zde není...

Vilmos Vajdai: Útlak divadlu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřeli

Karin Dor (22. 2. 1938 Wiesbaden,...

Výročí

Výročí 1.−15. prosince

Boudová Nela, herečka (1. 12. 1967)...

Paměti, záznamy, deníky

Divadlo v kostce

Myslíte si, že lze za jeden den a...

Knihovnička

Došlo do redakce

Iva Němcová: Osobnosti české...

Obrazem

Fagi a divadlo

Iva Němcová

V Galerii Českých center v Rytířské...

Pan Papírek… (VI)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 20/2017



Obsah,