Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

22. sezona Divadla v Dlouhé

Pražské Divadlo v Dlouhé zahájilo novou sezonu hostováním na Evropském festivalu humoru a satiry Kremnické gagy ve slovenské Kremnici. Uvedlo zde s velkým ohlasem komorní inscenaci Deň, kedy zomrel Gagarin a personálně propojený Divadelní spolek LokVar pohádku Český Honza, která získala cenu Zlatý Gunár v kategorii produkce pro děti a mládež.


Ve 22. sezoně Divadlo v Dlouhé chystá tři premiéry na velkém jevišti, dvě komorní inscenace v divadelní kavárně a oba zavedené festivaly pro děti, teenagery i dospělé – Dítě v Dlouhé a Festival 13+. Poprvé za uplynulých více než dvacet let se letos proměnilo umělecké vedení divadla, do něhož vstoupil režijní tandem SKUTR. V čele uměleckého týmu bude tedy dramaturg Štěpán Otčenášek a režiséři Hana Burešová, Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský. Toto spojení se připravovalo několik let, ještě s režisérem Janem Bornou, který po dlouhé nemoci zemřel v lednu 2017. Herecký soubor se mění průběžně, letos jej posílí noví členové Marie Poulová a Pavel Neškudla, kteří se na konci minulé sezony představili jako Treplev a Zarečná v Rackovi režijního dua SKUTR.

Od minulé sezony se k stálým i jednorázovým hostům na jevišti Divadla v Dlouhé nově připojili Igor Orozovič z Národního divadla, který hraje Mlynáře v Lucerně, a člen Divadla Na zábradlí Petr Jeništa jako Trigorin v Rackovi. V rámci komorní řady Krátká Dlouhá se tu poprvé objevil Jakub Tvrdík z Klicperova divadla v Hradci Králové (Dating v osmi) a od začátku letošní sezony Tomáš Dianiška z Divadla pod Palmovkou, který účinkuje v novém titulu Slovenské sekce Muži sa minuli.

Eva Hacurová jako Mladá kněžna a Igor Orozovič jako Mlynář v Lucerně (r. Hana Burešová) FOTO MARTIN ŠPELDA

Scénické čtení hry Viliama Klimáčka Muži sa minuli (Dáša, Rút & Sisa) v podání Slovenské sekce divadla se již v neděli 10. září stalo první premiérou nové sezony. Viliam Klimáček je nejuváděnějším autorem komorní řady Krátká Dlouhá a jedním z nejčastěji uváděných současných autorů na českých jevištích. Ve své nové hře Muži sa minuli sleduje tři velmi turbulentní manželské vztahy: ex modelku a jejího bohatého podnikatele, bývalou pankačku a jejího pobožného manžela a nakonec submisivní ženu deptanou vlastním partnerem. Jejich s nadsázkou a do absurdna dovedené příběhy ozvláštňuje navíc i herecké obsazení v obráceném gardu: tři muži hrají všechny ženské postavy a všechny muže hraje jedna herečka.

První premiérou na velkém jevišti bude ve středu 8. listopadu 2017 retro muzikál s živou kapelou pro všechny od dvanácti let Tajný deník Adriana Molea ve věku 13 a ¾ podle světového bestselleru Sue Townsendové. Úprava, režie a texty písní jsou dílem Miroslava Hanuše, hudební aranžmá a nastudování připravuje Milan Potoček, scénu Nikola Tempír, kostýmy Hana Fischerová, do titulní role třináctiletého Adriana je obsazen Martin Matejka. Rok a čtvrt dospívání Adriana Molea, britského puberťáka. Nejtěžší okamžiky v životě, které zažil každý z nás – dětství mizí v dáli, hormony se bouří, rodiče se rozvádějí a navíc ty problémy s pletí…

V lednu uvedeme novinku komorní řady Krátká Dlouhá / ST[ART], a to současnou francouzskou hru Stéphane Bouqueta a François-Xavier Rouyera Ghost Protocol v překladu a režii Lindy Duškové. Premiéra 9. ledna 2018 zahájí 8. ročník nesoutěžní přehlídky inscenací pro mladé diváky Festival 13+.

V lednu začne novou inscenaci zkoušet režisérka Hana Burešová s dramaturgem Štěpánem Otčenáškem. Po deseti letech od premiéry Senekovy Faidry se vracejí k antice v příběhu Élektry, dcery bájného vojevůdce Řeků v trójské válce, Agamemnóna. Lidské vášně a city se po staletí nemění, určité činy však v různých dobách získávají tu kladné, tu záporné znaménko. S posunem nábožensko-etických hodnot za dva a půl tisíce let od svého vzniku Sofoklovo drama provokuje stále palčivými otázkami, zda je možné násilím ukončit násilí a nastolit spravedlivý řád, zda pomsta, byť sebevíc oprávněná, může vskutku přinést očistu a omluvit i matkovraždu. Élektra je velkou hereckou příležitostí pro tři herečky a jednoho herce: Helenu Dvořákovu, Evu Hacurovou, Marii Poulovou a Pavla Neškudlu. Scénu navrhne Martin Černý, kostýmy Hana Fischerová, hudbu skládá Aleš Březina. Tvůrčí tým na přípravě inscenace pracuje již nyní a začátkem října se vydává na studijní cestu do Řecka. Premiéra bude v březnu 2018.

Jaro v Dlouhé bude již tradičně patřit dětem a jejich dospělým při jubilejním 20. ročníku festivalu Dítě v Dlouhé, který od 18. do 22. dubna 2018 přinese výběr z nejlepších nových inscenací pro děti menší i větší, od batolat po hravé dospělé. A také doprovodný program včetně oblíbeného divadelního jarmarku s výtvarnými dílnami, soutěžemi, prohlídkami zákulisí apod.

Poslední premiérou letošní sezony pak bude autorský projekt SKUTRu Sen v červeném domě, v němž se uplatní hudební dispozice souboru. Inscenace na pomezí koncertu a divadla vychází ze spojení textů Samuela Becketta, Čtyř kvartetů T. S. Eliota, Medvídka Pú a dalších. Červený dům je prostor. V tomto místě se ocitáme my, naše vzpomínky, myšlenky, ale i postavy dávných příběhů a ve zkratce i obyvatelé lesa Medvídek Pú, Prasátko, Ijáček, Tygr, Králík, Sova a další. To oni a my přicházíme ohmatat prostor červeného domu. Přicházíme, odcházíme a něco nalézáme po předešlých a něco zas zanecháváme následujícím. Premiéra je plánována na začátek června 2018.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 14. září 2017

Komentáře k článku: 22. sezona Divadla v Dlouhé

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 17/2017

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


17. 10.–30. 10. 2017

Číslo 17/2017 (17. 10.–30. 10. 2017)

Obsah čísla 17/2017

Slovo ...

Světec a čurák

Bloudíme labyrintem hrozeb a...

Komentář

Z Dialogu monolog

V polské Vratislavi začal 14. října...

Osobnost měsíce

Eva Salzmannová

Herečka Eva Salzmannová oslavila v...

Dotazník

David Doubek alias Ventolin

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Opera a (česká) televize

Hlavní cenu letošního Mezinárodního...

Fejeton

Co je dnes alternativa – ...

Alternativa byla hudební festival, na...

Kronika

Jednou větou

Pěvec Štefan Margita převzal 19....

Kritika

Šneka, či lanýže?

Po projektu Tři gentlemani, který...

Mládeži tentokrát...

Již počtvrté v olomouckém Divadle...

Česká manželka...

Když jsem před deseti lety sledovala...

O černé labuti z karavanu

Hra U Kočičí bažiny Mariny Carrové,...

A tak to jde stále dál

Nové opery určené pro běžný...

Octomilky, kvasinky a lidé

Je to pořád to samý, octomilka,...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 17/2017...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Příští vlna s dost...

Tématem letošního ročníku festivalu...

Nejen v podzemí vlny bijí do...

Pražská část 24. ročníku festivalu...

Rozhovor

Ondřej Koplík: Mě to...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Věra Ptáčková: Teď už...

Rozhovor s kunsthistoričkou

Kontext

Odvaha v dějinných...

Úvahy filmové

Bývá dáno, co je psáno?...

Poprvé před čtyřmi lety hrála...

Burza

Bojuj za mě ze všech sil,...

Herecká asociace informuje

Podoby – Řeči pohřební,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

UFFO Společenské centrum...

Do divadla zadním vchodem

Zahraničí

O všem a o ničem aneb Kam...

Mezinárodní festival Divadelná Nitra...

Jak překročit hranice –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Moje milá Květo

Promiň mi to oslovení, říkali jsme...

Zemřeli

Zuzana Růžičková (14. 1. 1927 Plzeň...

Výročí

Výročí 15.−30. října

Nováková Jitka, herečka (16. 10....

Paměti, záznamy, deníky

JAMU sedmdesátiletá (VII)...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Vraždu bych spáchal velmi...

Pohled na opulentní, téměř...

Obrazem

Fagi a divadlo

Tanečnice

Muzeum loutkářských kultur v Chrudimi...

Pan Papírek (IV)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 17/2017



Obsah,