Obsah,



Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

22. sezona Divadla v Dlouhé

Pražské Divadlo v Dlouhé zahájilo novou sezonu hostováním na Evropském festivalu humoru a satiry Kremnické gagy ve slovenské Kremnici. Uvedlo zde s velkým ohlasem komorní inscenaci Deň, kedy zomrel Gagarin a personálně propojený Divadelní spolek LokVar pohádku Český Honza, která získala cenu Zlatý Gunár v kategorii produkce pro děti a mládež.


Ve 22. sezoně Divadlo v Dlouhé chystá tři premiéry na velkém jevišti, dvě komorní inscenace v divadelní kavárně a oba zavedené festivaly pro děti, teenagery i dospělé – Dítě v Dlouhé a Festival 13+. Poprvé za uplynulých více než dvacet let se letos proměnilo umělecké vedení divadla, do něhož vstoupil režijní tandem SKUTR. V čele uměleckého týmu bude tedy dramaturg Štěpán Otčenášek a režiséři Hana Burešová, Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský. Toto spojení se připravovalo několik let, ještě s režisérem Janem Bornou, který po dlouhé nemoci zemřel v lednu 2017. Herecký soubor se mění průběžně, letos jej posílí noví členové Marie Poulová a Pavel Neškudla, kteří se na konci minulé sezony představili jako Treplev a Zarečná v Rackovi režijního dua SKUTR.

Od minulé sezony se k stálým i jednorázovým hostům na jevišti Divadla v Dlouhé nově připojili Igor Orozovič z Národního divadla, který hraje Mlynáře v Lucerně, a člen Divadla Na zábradlí Petr Jeništa jako Trigorin v Rackovi. V rámci komorní řady Krátká Dlouhá se tu poprvé objevil Jakub Tvrdík z Klicperova divadla v Hradci Králové (Dating v osmi) a od začátku letošní sezony Tomáš Dianiška z Divadla pod Palmovkou, který účinkuje v novém titulu Slovenské sekce Muži sa minuli.

Eva Hacurová jako Mladá kněžna a Igor Orozovič jako Mlynář v Lucerně (r. Hana Burešová) FOTO MARTIN ŠPELDA

Scénické čtení hry Viliama Klimáčka Muži sa minuli (Dáša, Rút & Sisa) v podání Slovenské sekce divadla se již v neděli 10. září stalo první premiérou nové sezony. Viliam Klimáček je nejuváděnějším autorem komorní řady Krátká Dlouhá a jedním z nejčastěji uváděných současných autorů na českých jevištích. Ve své nové hře Muži sa minuli sleduje tři velmi turbulentní manželské vztahy: ex modelku a jejího bohatého podnikatele, bývalou pankačku a jejího pobožného manžela a nakonec submisivní ženu deptanou vlastním partnerem. Jejich s nadsázkou a do absurdna dovedené příběhy ozvláštňuje navíc i herecké obsazení v obráceném gardu: tři muži hrají všechny ženské postavy a všechny muže hraje jedna herečka.

První premiérou na velkém jevišti bude ve středu 8. listopadu 2017 retro muzikál s živou kapelou pro všechny od dvanácti let Tajný deník Adriana Molea ve věku 13 a ¾ podle světového bestselleru Sue Townsendové. Úprava, režie a texty písní jsou dílem Miroslava Hanuše, hudební aranžmá a nastudování připravuje Milan Potoček, scénu Nikola Tempír, kostýmy Hana Fischerová, do titulní role třináctiletého Adriana je obsazen Martin Matejka. Rok a čtvrt dospívání Adriana Molea, britského puberťáka. Nejtěžší okamžiky v životě, které zažil každý z nás – dětství mizí v dáli, hormony se bouří, rodiče se rozvádějí a navíc ty problémy s pletí…

V lednu uvedeme novinku komorní řady Krátká Dlouhá / ST[ART], a to současnou francouzskou hru Stéphane Bouqueta a François-Xavier Rouyera Ghost Protocol v překladu a režii Lindy Duškové. Premiéra 9. ledna 2018 zahájí 8. ročník nesoutěžní přehlídky inscenací pro mladé diváky Festival 13+.

V lednu začne novou inscenaci zkoušet režisérka Hana Burešová s dramaturgem Štěpánem Otčenáškem. Po deseti letech od premiéry Senekovy Faidry se vracejí k antice v příběhu Élektry, dcery bájného vojevůdce Řeků v trójské válce, Agamemnóna. Lidské vášně a city se po staletí nemění, určité činy však v různých dobách získávají tu kladné, tu záporné znaménko. S posunem nábožensko-etických hodnot za dva a půl tisíce let od svého vzniku Sofoklovo drama provokuje stále palčivými otázkami, zda je možné násilím ukončit násilí a nastolit spravedlivý řád, zda pomsta, byť sebevíc oprávněná, může vskutku přinést očistu a omluvit i matkovraždu. Élektra je velkou hereckou příležitostí pro tři herečky a jednoho herce: Helenu Dvořákovu, Evu Hacurovou, Marii Poulovou a Pavla Neškudlu. Scénu navrhne Martin Černý, kostýmy Hana Fischerová, hudbu skládá Aleš Březina. Tvůrčí tým na přípravě inscenace pracuje již nyní a začátkem října se vydává na studijní cestu do Řecka. Premiéra bude v březnu 2018.

Jaro v Dlouhé bude již tradičně patřit dětem a jejich dospělým při jubilejním 20. ročníku festivalu Dítě v Dlouhé, který od 18. do 22. dubna 2018 přinese výběr z nejlepších nových inscenací pro děti menší i větší, od batolat po hravé dospělé. A také doprovodný program včetně oblíbeného divadelního jarmarku s výtvarnými dílnami, soutěžemi, prohlídkami zákulisí apod.

Poslední premiérou letošní sezony pak bude autorský projekt SKUTRu Sen v červeném domě, v němž se uplatní hudební dispozice souboru. Inscenace na pomezí koncertu a divadla vychází ze spojení textů Samuela Becketta, Čtyř kvartetů T. S. Eliota, Medvídka Pú a dalších. Červený dům je prostor. V tomto místě se ocitáme my, naše vzpomínky, myšlenky, ale i postavy dávných příběhů a ve zkratce i obyvatelé lesa Medvídek Pú, Prasátko, Ijáček, Tygr, Králík, Sova a další. To oni a my přicházíme ohmatat prostor červeného domu. Přicházíme, odcházíme a něco nalézáme po předešlých a něco zas zanecháváme následujícím. Premiéra je plánována na začátek června 2018.

  • Autor: DN
  • Publikováno: 14. září 2017

Komentáře k článku: 22. sezona Divadla v Dlouhé

Přidat komentář

(Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

Přidání komentáře

*

*

*


Aktuální vydání 4/2018

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

Archiv ročníků

Výběr ročníku

Vyhledávání

Navigace

Čtenářský blog

Inzerce


20. 2.–5. 3. 2018

Číslo 4/2018 (20. 2.–5. 3. 2018)

Obsah čísla 4/2018

Slovo ...

V povolební kocovině

Tak se vám svěřím. Ani tři týdny...

Dotazník

Tereza Volánková

Dotazník aneb Vyhlížení divadelního...

K věci

Ceny Thálie s Václavem...

Herecká asociace oznámila zásadní...

Fejeton

Divadlo pije!

Divadlo žije! Divadlo pije! Fenomén...

Názor

Jak v Národním divadle...

Myslel jsem, že stoletým výročím...

Kronika

Jednou větou

Na piazzetě Národního divadla (nám....

Kritika

Jeviště plná techniky a...

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla nabízí...

Příroda proti kultuře

Divadelní spolek Tygr v tísni se v...

Smutná válečná romance

Novelu Petr a Lucie napsal Romain...

Krejčík by se nezlobil

O’Caseyho Pension pro svobodné pány...

Zrození, život, smrt

DUP39, tedy podzemní sály a zákoutí...

Nenechat se sbalit do Ikea...

Hra Burgtheater (1983) Elfriede Jelinek...

Trochu si zahajlujeme a...

Činohra pražského Národního divadla...

William Shakespeare, Klatův...

Jan Klata je prvoligový evropský...

Kritický žebříček

Kritický žebříček 4/2018...

  5 zážitek / 4 nenechte si ujít...

Festivaly

Dotkni se komedie a zazpívej

Na pardubickém GRAND Festivalu smíchu...

Rozhovor

Ivana Uhlířová: Vůle,...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Felix Koch a Nathalie Frank:...

Rozhovor se zástupci sdružení LAFT...

Kontext

Hmyz na divadle a u voleb

Světoznámý český výtvarník Jan...

Co s tím ministr kultury...

Ministra kultury v demisi Ilji Šmída...

Burza

Ceny Thálie 2017

Herecká asociace informuje

Divadlo 1918–2018

Rudozelený anton pro EFB Aprílové...

Podoby – Brambory

Stručný obsah příspěvku zde není...

Sbírka trofejí

Národní muzeum informuje

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Zahraničí

Divadlo v troskách –...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Jan Klata: Teď a tady budu...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Zemřeli

Zemřel

Jiří Laštovka (21. 7. 1978 České...

O zapomenuté hvězdě operety

Dlužíme vzpomínku paní Dagmar...

Paměti, záznamy, deníky

O poslušné lokajské ...

Stručný obsah příspěvku zde není...

Knihovnička

Došlo do redakce

Payanoia: Pajány CD Galén, 42:07 min....

Postdramatično, kam se...

Někdy se to prostě stane. Nad...

Obrazem

Konkurs Fotografii Teatralnej

V Polsku se již třetím rokem koná...

Fagi a divadlo

Pan Papírek… (XIII)

Zamčené články se otevírají heslem, uveřejněným v tištěné verzi Divadelních novin na s. 15 (všechny články jsou volně přístupné po dvou měsících).

Obsah čísla 4/2018



Obsah,