Divadelní noviny Aktuální vydání 8/2024

Kulturní čtrnáctideník pro divadelníky a jejich diváky

Vychází za finanční podpory hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury a Nadace Českého literárního fondu

8/2024

ročník 33
16. 4. 2024
  • Zprávy
  • Kritika
  • Blogy
  • Zahraničí
  • Rozhovory
  • Ostatní
  • KritikLab
  • Hledat
  • Můj profil

    Divadelní noviny > Burza

    2.—15. října 2013

    2. října

    Na Georgetownské univerzitě v USA odhalili památník Václavu Havlovi – lípu, stolek a dvě židle. Autorem je Bořek Šípek, odhalení předcházela diskuse o Havlově odkazu.

    DVD se záznamem novodobé premiéry opery Giuseppe Scarlattiho Dove è amore è gelosia spolu s dokumentárním filmem o českokrumlovském barokním divadle Perla baroka, oceněný již vloni na festivalu Zlatá Praha, získal letos v srpnu čtvrtletní cenu Preis der deutschen Schallplattenkritik a nejnověji také roční cenu za nejlepší operní DVD roku 2013. Uděluje se na základě hlasování 135 nezávislých novinářů z Německa, Rakouska a Švýcarska. Záznam opery vznikl v koprodukci BVA International, České televize, NHK Tokyo a ClasartClasic v režii Ondřeje Havelky (s kameramanem Janem Malířem natočili též dokument), autentický barokní Schwarzenberský dvorní orchestr dirigoval Vojtěch Spurný, zpívali sólisté Národního divadla v Praze Kateřina Kněžíková, Lenka Máčiková, Jaroslav Březina a Aleš Briscein.HER

    Jsem potěšen V exklusivním prostředí hotelu Aria v Praze na Malé Straně se konala slavnostní prezentace projektu 1914, který s činoherním souborem Národního divadla chystá americký režisér Robert Wilson. Hosté byli nejprve pozváni na zahradu hotelu, kde ředitel ND Jan Burian a Pavel Smutný, předseda správní rady Bohemian Heritage Fund, která vše organizovala, přednesli osobní zdravice, a poté o projektu hovořili zpěvačka Soňa Červená a Robert Wilson. Vše bylo doprovázeno promítáním fotografií z týdenního zkoušení (z tzv. 1. kola), které ten den skončilo. Druhá fáze zkoušek se bude konat v březnu 2014, těsně před chystanou premiérou. Na tuto oficiální část navázala neformální v prostorách hotelového atria, kde bylo možné potkat Wilsonovy spolupracovníky této inscenace, jež se bude – jak název napovídá – věnovat roku 1914. Všichni přítomní dostali na závěr originální Wilsonovu grafiku. Stálo na ní: I am very pleased and excited to work again at wonderful Národní divadlo Praha with the brilliant actors technicians and staff for my next production „1914“. Bob Wilsonhul

    Cesty D21 Pražské Divadlo D21 vydalo hudební CD Gulliverovy cesty, na kterém zachytilo písně a vyprávění ze stejnojmenné inscenace připravené v minulé sezoně na motivy knihy Jonathana Swifta. Pečlivě (i po výtvarné stránce) připravené album je součástí aktivní dramaturgie divadla, jež nejen připravuje stále ambicióznější vlastní projekty, nejen že se pokouší o jejich atraktivní prezentaci, ale – jak je patrné z dramaturgického plánu – aktivně vstupuje do kulturního dění Prahy. Připravuje koncerty a výstavy a v projektu Velký třesk chystá ve světových premiérách (a následujících dvou představeních) ukazovat a podporovat původní tvorbu méně zavedených českých dramatiků a performerů. V tomto roce to budou Václav Koubek, Jakub Folvarčný a Magda Frydrych Gregorová. Projektem …ke zdi… pak chce otevírat méně populární společenská a kulturní témata. V této linii měla premiéru inscenace Havlovy Audience (více na i-DN) a na duben chystá režisér Jiří Ondra dokumentární inscenaci věnovanou Karlu Krylovi nazvanou Krylokracie.hul

    3. října

    Ve foyeru pražského Divadla Na Jezerce zahájili výstavu obrazů Alice Neugebauerové, která se inspirovala inscenacemi divadla. Vernisáž uvedla herečka Martina Venigerová, vystoupil zpěvák Ivan Hlas. Principál divadla Jan Hrušínský zároveň představil hru Komedianti, kterou napsal a režíruje Arnošt Goldflam.HER

    4. října

    Aprlapa čakůla V Paláci Akropolis se konal pražský křest nejnovějšího CD brněnského performera Petra Váši a jeho skupiny Ty syčáci nazvaného Eldorado. Jde o dosud nejvýraznější počin v mapování a rozvíjení umělého jazyka, který Váša nazývá translatina, a jeho propojování s – v dobrém slova smyslu – zábavnou hudbou. Jednotlivé skladby jsou věnovány různým tématům, jevům, lidem a zvířatům, ovšem vždy „zaobalené“ do vtipných translatinských sousloví a hudebních motivů, jež umožňují různý intelektuální i čistě asociativní výklad od silně mytologizujícího až – díky Vášově vyskočilovské hravosti až hračičkovství – po fantazijně úsměvný. Škoda, že právě takové skladby neznějí (častěji) z éteru. Věřím, že třeba Myko Logo věnované houbám, (mé nejoblíbenější) Chrono Numero o čase ubíhajícím z pravěku až do „Teď“ anebo názvem autobiografické Vasa o nejošklivějším (madagaskarském) papouškovi na světě Carracopsis Vasa, by byly hity, které by si zpívaly děti i dospělí: Aprlapa čakůla / Tik-tak tik-tak…Vladimír Hulec

    Petr Váša

    6. října

    TV Tváře smrti ČT odvysí­lala fascinující, svým obsahem v zásadě neakceptovatelný novo­zélandsko-čínský dokument Rozhovory před popravou. V čínské provincii Henan se již několik let vysílá v televizi cyklus autentických rozhovorů novinářky Yu Dingové s lidmi, kteří jsou odsouzeni na smrt. Setkává se s nimi několik hodin (někdy i míň) před popravou. Pořad je v oné provincii třetím nejsledovanějším vůbec… Nemá smysl rozebírat nepřijatelnost trestu smrti (zvlášť v Číně) a jaký má dopad na společnost, ale dokument měl ještě několik dalších rovin. Především to byla formální podobnost tohoto pořadu se zábavnými TV pořady i u nás, kdy ony „rozhovory“ působily jako setkání pečlivě upravené a nalíčené mladé redaktorky (odhaduji kolem 30 let, její kosmetickou přípravu i samotný štáb často sledujeme) se „zajímavými“, „atraktivními“ hosty z „lidu“. Ale za druhé – a proto o tom píšu do DN – mohl divák hledět přímo do tváře smrti. Bylo to nesnesitelné, kruté, hrubé. Bylo to fascinující. Špatně se poté usínalo (dokument vysílala ČT2 hluboko po půlnoci). Je-li etické učit operace na mrtvolách, měli by herci vidět tváře a chování lidí, kteří vědí, že za chvíli přijde smrt. Jak odsouzení, tak jejich blízcí, televizní štáb či věznitelé. V dokumentu mluví totiž nejen sami odsouzení, ale jsme přítomni i setkání s jejich rodinami a v jednom případě dokonce s rodiči oběti vražedkyně. Myslím, že po zhlédnutí tohoto dokumentu by citlivější herci obdobné okamžiky ve svých úlohách hráli jinak. Ne tak suverénně, jak tomu vesměs u nás je.Vladimír Hulec

    rozhovory před popravou

    7. října

    Novou výstavní sezonu Národního divadla moravskoslezského v Ostravě zahájila vernisáž výstavy Hany Puchové Jenom ženy. Kurátorem výstavy a nového výstavního programu ve foyeru Divadla Antonína Dvořáka je Martin Klimeš. Výstava organizovaná ve spolupráci s Art Consultancy, s. r. o. bude otevřena do 21. listopadu 2013 vždy hodinu před představením.HER

    kronika_puchova_dsc_10_fmt kronika_puchova_fmt

    9. října

    Chrlení krve Nakladatelství Supraphon vydalo historicky i umělecky cennou nahrávku (scénického) čtení milostné korespondence Franze Kafky Dopisy Mileně, jež vznikla v březnu 1968 v Divadle hudby. Dopisy Mileny Jesenské, Franze Kafky a Maxe Broda čtou Jaroslava Adamová, Radovan Lukavský a Martin Růžek s mistrovským vcítěním se do dramatických pocitů této dodnes uctívané milenecké dvojice. Režii měl Petr Adler, hudební motivy složil a na klavír hrál Petr Eben.hul

    10. října

    V rámci přenosové série Exhibi­tion – Světové malířství na plátnech kin byla uvedena výstava Vermeer a hudba z Národní galerie v Londýně. Výstava se zaměřuje na oblíbenost hudebních témat na holandských plátnech a osvětluje Vermeerův výběr hudebních nástrojů a způsob, jakým je ztvárnil. Výstavou prováděl britský historik umění Tim Marlow, přenos v anglickém jazyce byl opatřen českými titulky. Předchozí dva díly série byly věnovány Édouardu Manetovi a Edvardu Munchovi.

    Zlínské divadlo zahájilo sezonu výstavou kostýmů, rekvizit i fotografií svých inscenací v centru Zlaté jablko. Výstavě dominuje model legendární tatrovky Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda z inscenace Palubní deník.

    11. října

    Výtvarné inspirace Přesně před rokem byla v Praze na Malé Straně otevřena interaktivní expozice představující dílo českého filmového tvůrce Karla Zemana. Návštěvníky provádí světem jeho umělecké fantazie a zároveň představuje technologii filmových triků, kterými proslavil českou kinematografii. Za první rok Muzeum navštívilo více než 50 000 návštěvníků. U příležitosti prvního výročí otevření přichystalo Muzeum Karla Zemana ve spolupráci se společností Barrandov Studio rozšíření expozice o originály kostýmů ze Zemanových filmů. V muzeu tak je nyní unikátní sbírka kostýmů z filmů Vynález zkázy, Baron Prášil či Na Kometě. Nejvíce vystavovaných kostýmů pochází z filmu Ukradená vzducholoď, jehož vydání v digitalizované verzi Muzeum na sklonku letošního roku zároveň připravuje. Prostor mají i kostýmy komparsu a různé rekvizity, které dotvářely výjimečnou komplexnost výtvarné stylizace těchto děl. Rozšířenou expozici přijela z Kanady otevřít dcera režiséra Ludmila Zemanová. Pro otce byly kostýmy klíčové, vždy byly nedílnou součástí výtvarného pojetí filmu. Vybíral si k inspiraci ty nejlepší světové umělce, kteří její atmosféru zobrazovali. U Barona Prášila to byl nejen Gustav Doré, ale také obrazy slavných barokních mistrů, Bláznova kronika byla inspirována renesančními malíři, Ukradená vzducholoď dobou secese a impresionisty, jako byl Georges Seurat. Ve filmu Na kometě se vrátil ke starým rytinám, které ovlivnily již estetiku Vynálezu zkázy a které nejlépe vystihovaly Verneovy romány, řekla o nové expozici. Výstava kostýmů se stává součástí expozice muzea a jednotlivé vystavené kusy se budou vždy po několika měsících obměňovat.hul

    12. října

    V pražském Národním divadle hostovala opera Slovenského národního divadla s Verdiho Rigolettem s dirigentem Friedrichem Haiderem, mj. partnerem slovenské operní pěvkyně Edity Gruberové.

    13. října

    V rámci festivalu Taneční most / Tanbrücke vystoupil v Brně Ballett Dortmund s premiérou choreografie Maura Bigonzettiho Kantáta. V první části komponovaného večera pak diváci měli možnost zhlédnout výběr toho nejlepšího z repertoáru souboru.

    14. října

    Orchestr Berg uvedl v holešovické La Fabrice celovečerní melodramatickou frašku Kryštofa Mařatky Čtyřnohá vrána na absurdní texty Daniila Charmse: Jelena tloukla Taťánu plotem, Taťána tloukla Romana matrací, Roman tloukl Nikitu kufrem… Daniila Charmse jsem objevil na konci osmdesátých let a od té doby jsem toužil po tom, pracovat s jeho texty i jako skladatel, říká Mařatka. Jsou jednoduché a je v nich nádherná absurdita a hravost. Pod taktovkou autora vystoupili herci Jan Vondráček a Vasil Fridrich, recitovali a gestikulovali také orchestrální hráči, kteří kromě tradičních nástrojů hráli i na dětské hračky, zvonky na kolo, papírové pytlíky a lovecké vábničky.HER

    V olomouckém nákupním centru Galerii Šantovka vzniklo nové Divadlo Šantovka s kapacitou 500 míst. Zaměřeno bude primárně na rodiny s dětmi, ale chce pořádat i koncerty a kulturní akce. Jde o moderní multifunkční prostor, který každý měsíc nabídne divákům pestrý kulturní program pro dospělé i pro rodiny s dětmi. Návštěvníci se mohou těšit na zájezdová divadelní představení, ve kterých vystoupí známé tváře z televizních obrazovek i ze slavných pražských divadel, jako je Divadlo v Řeznické, Švandovo divadlo, Divadlo v Dlouhé a další, uvedla ředitelka Petra Němečková.

    15. října

    Na televizním festivalu Zlatá Praha představil českému publiku svou práci šéf Hamburského baletu John Neumeier. K vidění byly choreografie Dáma s Kaméliemi z roku 1987, Smrt v Benátkách z roku 2004 nebo ukázka z filmu Malá mořská víla z roku 2011. V románu jsou zvláštní postavy…, pro jednu z nich jsem zvolil dva protagonisty, Jiřího a Ottu Bubeníčkovy, tím jsem se mohl soustředit na různé aspekty té postavy, komentoval téměř nerozeznatelnou podobu obou bratří, kterou využil ve Smrti v Benátkách, Neumeier.

    Na festivalu Struny podzimu vystoupil sedmičlenný albánský pěvecký sbor, aby představil tradiční albánský polyfonní zpěv, který je zapsán i na seznamu UNESCO.


    Komentáře k článku: 2.—15. října 2013

    Přidat komentář

    (Nezapomeňte vyplnit položky označené hvězdičkou.)

    Přidání komentáře

    *

    *

    *



    Obsah,